Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-01-10, 02:09
  #37
Medlem
1860s avatar
Intressant tråd, tack för den!

Jag håller med om att rösterna och talet har förändrats dramatiskt under de senaste 100 åren. Jag hittade en bra dokumentär om första världskriget på Youtube. Dokumentären bygger mycket på dagboksanteckningar som läses upp på respektive språk. Några av dem är på svenska, och läses därför upp på just svenska, av svenskar. Problemet är att det låter väldigt illa. Det är svårt att sätta fingret på vad det är som har ändrats, men vi tycks vara mycket sämre på att artikulera i dag än förr. Det räcker att man ser intervjuer med Olof Palme så märker man att ingen nutida människa pratar så. Palme kunde hålla tal, det kan ingen politiker göra idag, utan att det låter för talspråkligt och vardagligt, och därför mister hela sin slagkraft.

Jag skulle säga att svenska språket är på väg i samma riktning som danska. Orden börjar flyta ihop på något sätt. Vi sluddrar mer, pratar fortare och struntar i att uttala många bokstäver. Uttalet av R finns bara hos invandrare nu för tiden, för svenskarna säger R som amerikanerna, fast svagare, nästan ohörbart. Det är tråkigt, för svenska har potential att låta mycket mer kraftfullt än det gör i dag.

Utan att dra alltför förhastade slutsatser, vill jag presentera min teori om att du-reformen och jantelagen kan ha ett finger med i spelet. Att artikulera och att tala tydligt har länge setts som ett överklassfenomen, och att vara överklass är nästan tabu i Sverige.
__________________
Senast redigerad av 1860 2015-01-10 kl. 02:11.
Citera
2015-01-10, 14:39
  #38
Medlem
HinGambleGoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1860
Jag skulle säga att svenska språket är på väg i samma riktning som danska. Orden börjar flyta ihop på något sätt.

Reduktioner är något som är utmärkande för germanska språk, mycket av svenskan är faktiskt gamla sammandragningar, som t.ex omljud och svaga verb.

Citat:
Ursprungligen postat av 1860
Vi sluddrar mer, pratar fortare och struntar i att uttala många bokstäver.

Snarare tvärtom, dagens svenska ligger avsevärt mycket närmare skriftspråket än svenskan som talades för 100 år sedan, mycket pga av artificiellt läsuttal. uttalen av orden <till> och <vid> med /i/ vokal och slutkonsonant är läsuttal, liksom många fall av /d/ och /g/ i slutljud.


Citat:
Ursprungligen postat av 1860
Uttalet av R finns bara hos invandrare nu för tiden, för svenskarna säger R som amerikanerna, fast svagare, nästan ohörbart.

Svenskan har ett väldigt svagt r-ljud, det finns inga svenska dialekter som starkt rullande /r/ i alla ställningar, ej eller i finlandssvenskan, där det i praktiken bara är en "tapp" (1-2 snärtar med tungan) Att invandrare har starkare r-ljud bottnar i att de inte har svenska som modersmål.
Citera
2018-08-14, 16:27
  #39
Medlem
JavalangIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HinGambleGoth


Svenskan har ett väldigt svagt r-ljud, det finns inga svenska dialekter som starkt rullande /r/ i alla ställningar, ej eller i finlandssvenskan, där det i praktiken bara är en "tapp" (1-2 snärtar med tungan) Att invandrare har starkare r-ljud bottnar i att de inte har svenska som modersmål.

Om man lyssnar på modern göteborgska hör man rullande r överallt utom i slutet på ord. Eller har jag missuppfattat vad "rullande r" innebär?
Citera
2020-05-23, 20:17
  #40
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1860
Intressant tråd, tack för den!

Jag håller med om att rösterna och talet har förändrats dramatiskt under de senaste 100 åren. Jag hittade en bra dokumentär om första världskriget på Youtube. Dokumentären bygger mycket på dagboksanteckningar som läses upp på respektive språk. Några av dem är på svenska, och läses därför upp på just svenska, av svenskar. Problemet är att det låter väldigt illa. Det är svårt att sätta fingret på vad det är som har ändrats, men vi tycks vara mycket sämre på att artikulera i dag än förr. Det räcker att man ser intervjuer med Olof Palme så märker man att ingen nutida människa pratar så. Palme kunde hålla tal, det kan ingen politiker göra idag, utan att det låter för talspråkligt och vardagligt, och därför mister hela sin slagkraft.

Jag skulle säga att svenska språket är på väg i samma riktning som danska. Orden börjar flyta ihop på något sätt. Vi sluddrar mer, pratar fortare och struntar i att uttala många bokstäver. Uttalet av R finns bara hos invandrare nu för tiden, för svenskarna säger R som amerikanerna, fast svagare, nästan ohörbart. Det är tråkigt, för svenska har potential att låta mycket mer kraftfullt än det gör i dag.

Utan att dra alltför förhastade slutsatser, vill jag presentera min teori om att du-reformen och jantelagen kan ha ett finger med i spelet. Att artikulera och att tala tydligt har länge setts som ett överklassfenomen, och att vara överklass är nästan tabu i Sverige.
Det svaga r-ljudet finns belagt sedan 1600-talet, men förekom då bara efter lång vokal. I övriga positioner verkar r ha varit mer rullande, om man får tro språkforskaren Adolf Noreen (1854-1925) i alla fall.
Citat:
R har enligt Aurivillius (s. 112) tvänne uttal: ett icke vibrerande (»pronunciatonem morriorem ac leniorem & minori cum lingvæ agitatione prolatam»), förekommande efter lång vokal (t. ex. bar, fara), samt ett vibrerande (»pron. duriorem ac majori cum agitatione lingvæ conjunctam»).
https://litteraturbanken.se/f%C3%B6r...a/XVI/faksimil

I modern rikssvenska uttalas r rätt svagt i alla positioner. Inte riktigt som på engelska, men nästan.

I övrigt är trådstarten mycket intressant. Jag tittade på gamla filmer som min farsa filmat från tidigt 90-tal. När farsan talar inför kameran har han ett tonläge och en artikulation som han annars inte har eller hade. Däremot hör man från en safariresa att medresenärerna som hörs i bakgrunden pratar precis som man gör idag. Så ännu under tidigt 90-tal var man något mer styltig inför kameran. Kanske har det att göra med att lagringsutrymmet var mer begränsat. Idag trycker man bara på "radera" och gör om tagningen ifall det blir dåligt, eftersom allt lagras digitalt på hårddiskar och minneskort med upp till hundratals GB lagringsutrymme.
Citera
2020-05-24, 15:50
  #41
Medlem
Jag länkar till de här igen. Där jag bor är det väldigt liten skillnad mellan det där och idag. Jag håller verkligen inte med om att det är otydligare artikulation idag i talspråket.

https://www.isof.se/om-oss/kartor/di...n.html#/places

https://www.docdroid.net/PVVF8xv/vrm...pelningar-pdf#
Citera
2020-05-25, 11:14
  #42
Medlem
JanTalibans avatar
Klart att både uttal och röstläge förändras med tiden. Träffade en svensk herre – kring 1990 – som i sin ungdom emigrerat till fjärran land. Mycket riktigt skorrade hela hans talapparat som en radio på 1930-talet (ja, inte med brus & knaster förstås).

Tror att media och samhällsklimat påverkar röstläget. Om man fokuserar på ungdomsrevolt så uppstår en kaxigare ton. Om man hyllar fäderneslandet så blir tonen hurtig. Jämför den nasala rösten i Thailand med den morrande i England; säkert en funktion av kultur som präglas av flin och fjäsk, respektive konflikt och diskussion.

Blir orolig när jag funderar på vad dagens röstläge bland unga svenskar symboliserar för kultur. Tycker mig höra förakt mot oliktänkande och språknormer som utvecklats helt utan kontakt med omvärlden. Nu har vissa börjat köra helt egna regler för lång och kort vokal (inspirerat av hur ord stavas). Hör tex journalister uttala april och Finland med långt /i/. Säkert övertygade om att man härmed (i motsats till populister) har ett ”bättre” uttal.
Citera
2020-05-25, 14:11
  #43
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Det svaga r-ljudet finns belagt sedan 1600-talet, men förekom då bara efter lång vokal. I övriga positioner verkar r ha varit mer rullande, om man får tro språkforskaren Adolf Noreen (1854-1925) i alla fall.

https://litteraturbanken.se/f%C3%B6r...a/XVI/faksimil

I modern rikssvenska uttalas r rätt svagt i alla positioner. Inte riktigt som på engelska, men nästan.

I övrigt är trådstarten mycket intressant. Jag tittade på gamla filmer som min farsa filmat från tidigt 90-tal. När farsan talar inför kameran har han ett tonläge och en artikulation som han annars inte har eller hade. Däremot hör man från en safariresa att medresenärerna som hörs i bakgrunden pratar precis som man gör idag. Så ännu under tidigt 90-tal var man något mer styltig inför kameran. Kanske har det att göra med att lagringsutrymmet var mer begränsat. Idag trycker man bara på "radera" och gör om tagningen ifall det blir dåligt, eftersom allt lagras digitalt på hårddiskar och minneskort med upp till hundratals GB lagringsutrymme.

Göteborg, Bohuslän och hela Norrland har väl ganska starkt r. Inte som i romanska språk men betydligt kraftigare än det "typiska" engelska r:et.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback