Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2011-08-11, 04:31
  #25
Medlem
Även på kvällskvisten/dagen är det inte direkt ljust 5 meter ner i våra svenska vatten.. gösen är svårflörtad andra tider än sen kväll till tidig morgon.. Beror helt på va man e ute efter för fisk. Själv e man inne på mete och fiskar efter stor sutare, sarv, mört och braxen.. Och då är det mycke kväll/natt/morgon som gäller.. Men gäddfiske i gryning är mycket fint de me..
Citera
2018-09-11, 23:57
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cAs-
Nu är det ju så att ålen är fredad och därför inte tillåten att fiska på. Du kanske fiskade ål innan detta trädde i kraft och det är ju lugnt. Vill bara inte att någon ska tro att det är okej att fiska ål, för det är det inte. Det är ett brott och kan ge ganska kännbara böter, och dessutom väldigt viktigt att denna lag efterlevs då ålen är sorgligt hotad.


Faktum är att det finns några få vattendrag som är undantagen denna lag !
Där jag bor i norra Dalsland ligger sjösystemet Upperudsälven och där är det tillåtet att bedriva spöfiske efter ålen i den delen av systemet som ligger norr om Håveruds kraftverk och det är tätt på stora ålar på vissa ställen denna sommar har jag tappat 3 st (i 3kg klassen är min bedömning) när jag kastmetat i en strömmsträcka med räka efter regnbåge i en av dessa väldigt ål täta sjöar . Eftersom det är mer än 4 st kraftverk innan havet som bedöms som omöjliga för ålen att passera så är det undantaget förbudet att fiska ål. (Kan finnas någon lokal förening som inte tillåter fiske efter ål i sitt vatten men vet ingen på rak arm som har sådana bestämmelser) finns få tror det är 1 eller 2 till vattensystem till i Sverige som är undantagna förbudet. Tycker dock att det är en skam att det inte finns en vilja hos kraftbolagen att göra något åt dessa mördarturbiner utan i stället kompenserings utsätter vattenfall mellan 15 000 - 30 000 tagna av återvändande ål yngel fångade i golfströmmen utanför Irland uppmatade och sedan hit flygna i småplan? Alltså inte odlade utan tagna ifrån de färre för varje år återvändande ynglen från lekplatsen i sargassohavet av det redan ansträngda ål beståndet för att sedan placeras i vatten de omöjligt kan vandra tillbaka till sin födelseplats och i sin tur stärka beståndet? ?? Varit på länstyrelsen flera gånger på telefon och på mässor för en förklaring med nyttan med detta vansinne i mitt huvud men tydligen så tänker vi annorlunda?
Citera
2018-09-12, 00:03
  #27
Medlem
Blommetupps avatar
Jag brukar ofta fiska regnbåge på natten. Då bottenmetar jag med powernap. Det har funkat fint för mig. Brukar börja kring 22 och sluta kring 08.
Citera
2018-09-13, 12:16
  #28
Medlem
Ambelains avatar
I förritiden var det ju vanligt bland kustfiskare att ge sig ut på havet först efter sol gått ner.

Sen låg de ute hela natten och kom inte in igen förräns med soluppgången.


Men, vad jag förstått så gjorde de inte det pga att fisket var bättre på natten, utan mest för att kunna ha färsk fisk när uppköparna kom till stranden för att köpa fiskarna de fångat under natten.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback