Citat:
Ursprungligen postat av BalderXIV
Finally got me Axel
Mm, såg att den datorn var ute för endast 3 700:- nu, vilket betyder att jag har råd med en liten pissenkel laptop om jag skulle behöva ha en bärbar också. Å andra sidan är ju en bärbar dator som sagt mycket mindre och lite mer flexibel, speciellt i ett litet korridorsrum där en stationär dator gärna tar lite väl mycket plats...
Men iaf, är det först och främst processorn och grafikkortet man bör titta på när man väljer dator till 3d-cad och enklare bild/video-redigering? Det är den känslan jag har.
I sure did
Ja det är ett grymt bra pris, något liknande det HP paketet jag köpte i början av ettan fast givetvis är denna lite vassare till samma pris. Men vad jag syftade på i första hand var att jag tycker att en stationär är att föredra och inte en specifik modell.
En stationär dator tar ju absolut lite mer plats, men rätt placerad under skrivbordet eller i ett hörn ska det absolut inte vara några problem att få plats med även i ett litet studentrum. Med en VGA/skärmkabel modell längre och trådlöst tangentbord alt förlängning till USB är du ju ganska fri när det gäller placeringen och kan egentligen ställa datorn var du vill. Det finns ju annars mindre stationära datorer, så kallade minitower/desktop (tex
http://www.dustinhome.se/hp-pro-3130...uct/5010550809) om du nu inser att det helt enkelt inte går att passa in en normalstor dator på rummet. Även den spöar skiten ur laptopar för bra mycket mer pengar prestandamässigt och kommer dessutom att arbeta tystare när du pressar den pga bättre kylning etc.
Problemet när det gäller att jobba mycket med en laptop är att en portabel laptop i sin rätta bemärkelse blir så liten i formatet på skärmen (säg 15.6") att det blir svårt att tex visa två dokument bredvid varandra och få överblick - oerhört jobbigt om du skriver längre uppsatser och ska kolla på källa och skriva samtidigt. Visst kan du koppla in en extern skärm och tangentbord etc, men det är ju förbannat krångligt att göra det varje gång. En större laptop (typ 17-19") blir visserligen mycket trevligare att jobba med men är å andra sidan inte så portabel... Dessutom, som slutliga spiken i kistan kommer du helt enkelt inte att få en laptop som tillfredsställande klarar av vad du vill göra för din budget, tyvärr.
Du har helt rätt på vad du ska satsa på, även RAM minnet bör vara minst 3-4 GB för att du enkelt ska kunna dra igång ett stort CAD program utan lagg. Billigare datorer (typ min) med klenare grafikkort använder också ofta en del av RAM minnet till grafiken när det behövs vilket gör att minnet du får över till programmet krymper något. Antagligen därför min dator kan köra även SW och ganska stora assemblys, för på pappret ska det inte gå med det grafikkortet.
För att svara på din ursprungliga fråga, och för att ge dig något att jämföra med har du här en länk till en förbannat bra laptop som kvalar in på din budget
http://www.dustinhome.se/hp-probook-...uct/5010587656. Som synes har du nästan exakt samma grafikkort som datorpaketet jag länkade men en klenare processor och lika mycket ramminne (utan att det är lika enkelt att uppgradera efterhand). Dvs, även en laptop gjord för professionellt bruk utan en massa lull-lull som media laptoparna innehåller är sämre prestandamässigt än datorn i paketet jag länkade.. Och då är det dessutom nästan omöjligt att i framtiden uppgradera den med mer ram eller ett nytt grafikkort, så du är verkligen låst med vad du har också.