Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-11-09, 19:23
  #1
Awaiting Email Confirmation
Är han en bra kille eller inte och. Är han själv verklighetens Hamilton
Citera
2004-11-09, 19:36
  #2
Medlem
Perfekts avatar
janne är en gammal man som det kommer mycket dålig luft ifrån.
det bästa vore att glömma honom
Citera
2004-11-09, 19:38
  #3
Medlem
Aardwolfs avatar
Han är inget annat än en uppblåst fjant som lever kvar i sitt röda 60 tal.

Hawkster Verklighetens Hamilton? På vilket sätt då?
Citera
2004-11-09, 19:45
  #4
Medlem
WSEs avatar
Hans eviga USA-hat i aftonbladet börjar bli lite tröttsamt. Ja, det är möjligt att USA tidigare har stött några ljusskygga typer i Sydamerika, men det har inget med Usama Bin Laden att göra ditt mongo!
Citera
2004-11-09, 21:37
  #5
Medlem
Azraels avatar
Och vad har det med K&J att göra???

Flyttas till Litteratur...
Citera
2004-11-09, 22:22
  #6
Awaiting Email Confirmation
Hidekis avatar
"Bra eller dålig kille" vad vet jag, det enda jag vet är att hans böcker inte håller någon vidare hög litterär klass....
Citera
2004-11-09, 22:26
  #7
Medlem
Guillou är den "störste" journalisten i Sverige.
Citera
2004-11-09, 22:37
  #8
Medlem
Jan Guillou är mycket mycket talangfull inom flera områden, bl.a på att framhäva sina egna åsikter med en rättshaverists envishet.

Jag kan tycka att det är aningen "charmigt" med personer som är sluggers och inte låter sig kväsas av samhällets mainstreamkultur.

Tyvärr går det til överdrift och blir nästan pinsamt i fallet Guillou..
Ondskan är en ganska hyfsad rulle, men när Jan enträget påstår att denna ganska oblyga hjälteskildring är självbiografisk blir det som sagt mest pinsamt.

JG kan vara mycket underhållande, leverera vassa analyser och och angripa frågeställningar ur oortodoxa vinklar. Han har ett skarpt intellekt (även om han skriver halvtaskiga romaner), men lyckas inte dölja sina psykopatiska och mytomana drag i tillräckligt stor utsträckning, vilket medför att han tappar en stor del av sin trovärdighet.
Citera
2004-11-10, 01:00
  #9
Medlem
eantrs avatar
Från att ha vara en av min barndoms- eller tidiga tonårshjältar står han bland dom lätt räknade som även har klarat mitt mognare förstånds mer kritiskt granskande ögon.

Läser man mycket av det samhälleliga han skriver ligger det saker bakom även om man nu även fördenskull störs av något politiskt i bilden. De flesta kan väl hålla med om att statsapparaten inte ska spionera på sina medborgare, att det är fel att spärra in oskyldiga i fängelse, att efter USA-påtryckningar spärra kontona för några som i Sverige organiserar ett penga-skickningssystem till typ Somalia, att svenska medborgare utan rättegång godtyckligt kan hållas fängslade på Guantanamo osv osv... Att det ska krävas en stark journalists röst för att göra skillnad är synd men bra att den finns.

När det kommer till det litterära... Tja... minns vagt boken "Om kriget kommer", en historia om hur Sverige attackerar diktatur-Botswana... (intressant parallell med USA-Irak förresten...måste läsa om den), småsköna "Det stora avslöjandet", underbara Ondskan som länge var min favorit... Hamilton-serien som jag läste flera gånger, en serie böcker som uttalat var skrivna i syfte att smyga in samhällsavbildning/kritik men samtidigt står i varenda bokhylla och kommer som bilaga i kvällstidningar. Säg, har man inte lyckats då? Arn-serien har jag inte riktigt satt in mig i... Häxboken... ahh visar också de det faktum som väller upp nu hur oskyldiga har dömts för incestövergrepp efter fabricerade historier... Den sista om giriga direktörer har jag inte läst ännu. Har snöat in på sent 70-tal istället.

Får faktiskt tillfälle att möta honom på måndag. Ska bli intressant!
Citera
2004-11-10, 01:03
  #10
Medlem
säga vad man vill, men korta armar har han
Citera
2004-11-10, 01:48
  #11
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
säga vad man vill, men korta armar har han

och grova också, som resultat av mångårigt tokrunkande.
Citera
2004-11-10, 01:51
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
och grova också, som resultat av mångårigt tokrunkande.

nej då, han når inte ens ner så långt. han använde nog armproteser eller en sån där grep man nyttjar för att vända köttet i stekpannan
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback