2011-07-26, 00:00
Medlem
Ecozs avatar
Hej fb!

Jag känner att jag inte utvecklas just nu, eller kanske snarare att jag inte vet vad jag ska hugga tag i och träna på för att utvecklas. Ska försöka förklara situationen, som gäller främst trummor och gitarr.
Jag är i första hand trummis, studerar på musik på gymnasiet och försöker kunna lite om alla instrument, men har länge bara spelat gitarr lite på skoj.
Nu till hösten har jag sökt elgitarr som andra instrument, men jag har blivit mer sugen på att ta lektioner i sång då jag tror jag kan lära mig spela gitarr hemma.

till problemen
Gitarr: Jag kan barréackord och spela vanliga pop och rocklåtar hyffsat. Ska jag vara ärlig så suger jag på solon. Nöter mycket teori så jag kan ta ut ackord med 4or eller moll7or osv. Inge vidare snabb i fingrarna men då jag jammar med andra gitarr så låter det åtminstone tight, men jag tar mig inte vatten över huvudet. Jag tar tacksamt emot tips på övningar och diverse för att kunna spela snabba 16delar, bli snabb i fingrarna, få ett tight sound med plektrumteknik osv.

Trummor: Jag har utvecklats jättemycket senaste åren, från att inte spelat särskilt mycket innan. Övar kordination och diverse med hi-hatlyft. snabba triol-fills i raka låtar och så. Har ett el-trumset och brukar lira med musik i lurar. Men jag känner att jag fastnat i att köra samma fills och samma låtar, ibland känns det därmed inte lika kul. Men så fort man hittar någon ny låt känns det riktigt nice. Även fast jag kanske kör ett enkelt likartat stuk som när jag spelar i övrigt. Detta kommer förvisso lösa sig till hösten då jag kommer tillbaks till plugget och tar lektioner igen.

Jag övar teori så gott jag kan men tar tacksamt emot mer, har bra koll på nästan alla intervall på gehör. Ambitiös för det är nice när man väl kan det och jag brinner för detta så. Musiksmaken är otroligt blandad; popjazz, rockabilly, indierock, blues, dansband, rock m,m.

Hur går jag vidare och utvecklas till en musiker med bra grund?

Mvh
Citera
2011-07-26, 02:03
Medlem
Öva på alla de saker du vill lära dig (låtar vars stuk/spelsätt låter intressant), börja på lågt bpm och öka 2 i taget. Öka inte för snabbt och fuska inte! Fundera också över vad du spelar.
Citera
2011-07-26, 19:43
Medlem
bobovikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ecoz
Hej fb!

Jag känner att jag inte utvecklas just nu, eller kanske snarare att jag inte vet vad jag ska hugga tag i och träna på för att utvecklas. Ska försöka förklara situationen, som gäller främst trummor och gitarr.
Jag är i första hand trummis, studerar på musik på gymnasiet och försöker kunna lite om alla instrument, men har länge bara spelat gitarr lite på skoj.
Nu till hösten har jag sökt elgitarr som andra instrument, men jag har blivit mer sugen på att ta lektioner i sång då jag tror jag kan lära mig spela gitarr hemma.

till problemen
Gitarr: Jag kan barréackord och spela vanliga pop och rocklåtar hyffsat. Ska jag vara ärlig så suger jag på solon. Nöter mycket teori så jag kan ta ut ackord med 4or eller moll7or osv. Inge vidare snabb i fingrarna men då jag jammar med andra gitarr så låter det åtminstone tight, men jag tar mig inte vatten över huvudet. Jag tar tacksamt emot tips på övningar och diverse för att kunna spela snabba 16delar, bli snabb i fingrarna, få ett tight sound med plektrumteknik osv.

Trummor: Jag har utvecklats jättemycket senaste åren, från att inte spelat särskilt mycket innan. Övar kordination och diverse med hi-hatlyft. snabba triol-fills i raka låtar och så. Har ett el-trumset och brukar lira med musik i lurar. Men jag känner att jag fastnat i att köra samma fills och samma låtar, ibland känns det därmed inte lika kul. Men så fort man hittar någon ny låt känns det riktigt nice. Även fast jag kanske kör ett enkelt likartat stuk som när jag spelar i övrigt. Detta kommer förvisso lösa sig till hösten då jag kommer tillbaks till plugget och tar lektioner igen.

Jag övar teori så gott jag kan men tar tacksamt emot mer, har bra koll på nästan alla intervall på gehör. Ambitiös för det är nice när man väl kan det och jag brinner för detta så. Musiksmaken är otroligt blandad; popjazz, rockabilly, indierock, blues, dansband, rock m,m.

Hur går jag vidare och utvecklas till en musiker med bra grund?

Mvh
Du kanske inte behöver känna sådan iver att lära dig nya saker nu med detsamma? Inom ett år borde du ju ha gått ut gymnasiet och då kanske du väljer att studera vidare inom musik på en folkhögskola. Där har du ju i så fall alla möjligheter att utvecklas enormt inom musiken och få en bra grund att bygga vidare på, om du nu vill bli musiker i slutändan. Tycker du ska ta det lite lugnt och ligga kvar på den nivå du är på nu, i väntan på vidare studier. Du kommer ju ändå att lära dig nya saker och bli bättre under kommande läsår.
Citera
2011-07-26, 20:05
Medlem
Ecozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboviking
Du kanske inte behöver känna sådan iver att lära dig nya saker nu med detsamma? Inom ett år borde du ju ha gått ut gymnasiet och då kanske du väljer att studera vidare inom musik på en folkhögskola. Där har du ju i så fall alla möjligheter att utvecklas enormt inom musiken och få en bra grund att bygga vidare på, om du nu vill bli musiker i slutändan. Tycker du ska ta det lite lugnt och ligga kvar på den nivå du är på nu, i väntan på vidare studier. Du kommer ju ändå att lära dig nya saker och bli bättre under kommande läsår.

Stämmer =)
Ja jag vill iallafall ägna mitt liv till musiken, om det så innebär att ha ett vanligt jobb med hobbyband som extraknäck. Folkhögskola funderar jag absolut på. Inriktning trummor. En negativ sak är att jag spelar i ett band, dock gitarrist, och utvecklas inte som trummis då, även fast jag egentligen vill, känns som jag blir snuvad på massa utvecklingstid..

Iallafall, det känns som jag vill lära mig något nytt, främst på gitarren. Är kass på fingerspel t.ex och less på att bara spela dur/moll/powerackord. Är det covers på solon jag ska träna, och aldrig lämna en låt halvfärdig? eller finns övningar för fingertekink, skalor?

Tack för svar!
Citera
2011-07-27, 19:01
Medlem
bobovikings avatar
Citat:
Stämmer =)
Ja jag vill iallafall ägna mitt liv till musiken, om det så innebär att ha ett vanligt jobb med hobbyband som extraknäck. Folkhögskola funderar jag absolut på. Inriktning trummor. En negativ sak är att jag spelar i ett band, dock gitarrist, och utvecklas inte som trummis då, även fast jag egentligen vill, känns som jag blir snuvad på massa utvecklingstid..

Iallafall, det känns som jag vill lära mig något nytt, främst på gitarren. Är kass på fingerspel t.ex och less på att bara spela dur/moll/powerackord. Är det covers på solon jag ska träna, och aldrig lämna en låt halvfärdig? eller finns övningar för fingertekink, skalor?

Tack för svar!
Om du vill bli musiker så tycker jag du ska satsa på ett (1) instrument (trummor verkar vara ditt huvudinstrument) och låta det andra instrumentet, gitarren, vara på hobbynivå. Du kommer aldrig att orka eller ha den tiden som krävs att bli fullgod musiker på båda instrumenten. Risken är istället att du blir halvtaskig på båda...

Om du ändå vill lära dig nya saker på gitarren är jag tyvärr inte mycket till hjälp. Specifika gitarrövningar är inte mitt område.
Citera
2011-07-28, 00:28
Medlem
Ecozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboviking
Om du vill bli musiker så tycker jag du ska satsa på ett (1) instrument (trummor verkar vara ditt huvudinstrument) och låta det andra instrumentet, gitarren, vara på hobbynivå. Du kommer aldrig att orka eller ha den tiden som krävs att bli fullgod musiker på båda instrumenten. Risken är istället att du blir halvtaskig på båda...

Om du ändå vill lära dig nya saker på gitarren är jag tyvärr inte mycket till hjälp. Specifika gitarrövningar är inte mitt område.

Tack ska du ha!
Men nu i gymnasienivå torde det väl fortfarande vara okej att studera gitarr, trummor och sång. Precis som med sport för att (1) det ger + till alla instrument att hålla på och (2) möjlighet att prova på och se vad man vill välja? I tron om att trummor är min grej!

Jag fortsätter söka övningar!
Citera
2011-07-28, 02:06
Medlem
Håller inte riktigt med dom tidigare tipsen. Tycker tillexempel inte att du ska luta dig tillbaka och bara vänta tills plugget är tillbaka. Fortsätt utvecklas på egen hand förfan, även om du kanske utvecklas dubbelt så mycket i plugget.
Sen tycker jag också att visst, satsar man på endast 1 instrument istället för 2 så kanske du inte blir lika bra på ditt första instrument som du skulle blivit om du lämnat ditt andra instrument, men ingenting säger att du kommer bli halvtaskig på båda bara för att du försöker utvecklas mycket på två instrument.

Hursomhelst, jag lirar både gitarr och trummor (gitarr som förstainstrument), och mitt hetaste tips är att du lär dig mollpentan på gitarr. Lär dig teorin inom den, och när du gjort det så fortsätter du att läsa om andra sorters skalor (som dur- och mollskalan). Lär du dig det, och nöter det en del så har du utvecklats mer än vad du nånsin kan ha anat på gitarr. Väldigt mycket av rock och pop osv bygger på detta.

Tack för mig
Good luck
Citera
2011-07-28, 10:42
Medlem
UnderwearMans avatar
Folk kommer antagligen tro att jag får betalt för att göra reklam för justinguitar.com snart men han är fan bäst alltså.

Om du kollar in:
http://justinguitar.com/en/TE-000-Technique.php

Så har du tre Essential där som har hjälpt mig otroligt med koordination och snabbhet. Sen tipsar han om one minute chord changes, vilket går ut på att man tar två ackord som man har svårt för att byta mellan och försöker byta så många gånger du kan på en minut utan att det låter risigt.

En annan sak han tipsar om är att skriva upp sina resultat, t.ex hur många byten du klarade eller vilken bpm du kom upp i när du tragla durskalan så att du konkret kan se dina resultat.

Nu är jag inte jätteduktig på att spela gitarr men där har du några konkreta exempel på saker som har hjälpt mig att utvecklas.
Citera
2011-07-28, 11:47
Medlem
bobovikings avatar
Citat:
Tack ska du ha!
Men nu i gymnasienivå torde det väl fortfarande vara okej att studera gitarr, trummor och sång. Precis som med sport för att (1) det ger + till alla instrument att hålla på och (2) möjlighet att prova på och se vad man vill välja? I tron om att trummor är min grej!

Jag fortsätter söka övningar!
Ja, självklart! Ju fler instrument du har kännedom inom desto bättre. Men jag menar bara att du inte ska tänka att du behöver hålla lika hög nivå på ditt spel på samtliga instrument. Klart du ska spela gitarr och sjunga också! Och om du sedan kommer att gå på folkhögskola på trummor så kan du kanske ha gitarr eller sång som biinstrument. Samma sak sen när du fortsätter studera på en musikhögskola. Men man måste nog inse att man har inte tid att öva lika mycket på alla instrument.
Citera
2011-07-29, 14:17
Medlem
Ecozs avatar
Tack så jättemycket hörrni! Bra svar!

Vad gäller gitarr är jag inte sugen på att bli någon slash heller, utan bara känna att jag har någon form av kontroll (större än idag) över den. Dumt att låta bli att lära sig tänker jag!
Jag tränar mycket musikteori i allmänhet, tycker det är jävla skoj. Såklart ska jag börja titta på mer gitarr-inriktad teori.
Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in