• 1
  • 2
2011-07-25, 21:45
Medlem
mickejoanzons avatar
Jag har gjort lite musik. Alltså spelat gitarr och sjungit, skrivit text och hur hela låten ska gå.
Problemet är att jag inte är så bra på och sjunga och ingen superduktig gitarrist. Men nog för att kunna skapa musik ändå
Nu vill jag att mina låtar ska ta ett steg till. Alltså spelas av ett band och lägga på fler instrument.
Drömmen är att jag skulle kunna vara med ett band i en studio eller replokal och spela in en låt. Bandet spelar och jag har åsikter...

Hur resonerar band? Vill dom ha musik som skulle kunna bli jävligt bra låtar eller vill alla köra sin egen musik?

Detta är typ lugn rock om det är intressant. Jag kommer förmodligen få till piano och sång av en bra sångare. Men jag vill ha en mp3 med min låt och med fler instrument.

Alla idéer är välkomna!
Citera
2011-07-25, 21:51
Medlem
norces avatar
Vill man bli gitarrist i ett band så ska man antingen vara riktigt duktig, kunna sjunga eller skriva bra låtar. Är du en okej gitarrist och dina låtar tillräckligt bra så ska det inte vara alldeles för svårt att hitta ett band.

Fixa ihop ett par låtar och hoppas på det bästa. Själv känner jag en hel del ensamma musiker, men är för jävla lat för att ta upp spelandet nog för att kunna få ihop något seriöst
Citera
2011-07-25, 22:02
Medlem
mickejoanzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norce
Vill man bli gitarrist i ett band så ska man antingen vara riktigt duktig, kunna sjunga eller skriva bra låtar. Är du en okej gitarrist och dina låtar tillräckligt bra så ska det inte vara alldeles för svårt att hitta ett band.

Fixa ihop ett par låtar och hoppas på det bästa. Själv känner jag en hel del ensamma musiker, men är för jävla lat för att ta upp spelandet nog för att kunna få ihop något seriöst

Tack för svar! Men jag kanske var lite otydlig. Jag har absolut inget intresse av att spela gitarr eller sjunga i ett band, det får proffsen göra.
Jag vill bara att dom ska spela musiken som jag har skapat..
Citera
2011-07-25, 22:06
Medlem
norces avatar
Aha!

Hmm, då kan det bli lite svårare kanske. Jag är egentligen inte så kunnig inom området, men jag tror inte att så många band uppskattar utomstående låtskrivare, I know I wouldn't.

Ska du bli låtskrivare får du nog jobba dubbelt så hårt, eller ha en jävla talang för popdängor. Hursomhelst så ska du nog inte ens börja fundera på att hitta band innan du har ett par inspelade låtar att visa upp. Fixa en duglig sångare! Lycka till
Citera
2011-07-25, 22:21
Medlem
yowsers avatar
Studiomusiker gör ju exakt det du är ute efter. Mot betalning förstås.
Citera
2011-07-25, 22:25
Medlem
norces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yowser
Hur vanligt är sånt egentligen?
Citera
2011-07-25, 22:28
Medlem
mickejoanzons avatar
Citat:

Jo, fast dom spelar väl själva också? Jag vill ju att andra ska spela Och jag kräver ingen betalning alls.. Man kan väl kalla mig mer låtskrivare/producent?
Citera
2011-07-25, 22:29
Medlem
yowsers avatar
Citat:

Ja, hur vanligt är det med plattor?? Alla artister (förutom band som täcker upp instrumental- och sångbehoven själva) backas ju upp av studiomusiker på plattorna.

De här spelade t ex Jeff Porcaro (en av de mest anlitade studiotrummisarna) på:

http://home.swipnet.se/ml/jeff.html
Citera
2011-07-25, 22:31
Medlem
yowsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickejoanzon
Jo, fast dom spelar väl själva också? Jag vill ju att andra ska spela Och jag kräver ingen betalning alls.. Man kan väl kalla mig mer låtskrivare/producent?

Det är inte studiomusikerna som ska betala dig...
Citera
2011-07-25, 22:32
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Den mesta musiken görs med studiomusiker. Lyssnar du på musik så lyssnar du på studiomusiker. Dom flesta inspelningar innehåller studiomusiker.

Många band har studiomusiker i studion och turnémusiker live.
Senast redigerad av Kingen_king 2011-07-25 kl. 22:34.
Citera
2011-07-25, 22:33
Medlem
norces avatar
Citat:
Jag tror att han antog att du menade att han var studiomusikern
Citera
2011-07-25, 22:34
Medlem
mickejoanzons avatar
Citat:

Jaha nu fattar jag

Jag skulle kunna betala en studiomusiker för att göra det.. Vet någon hur mycket det skulle kosta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in