En reporter och fotograf fick allvarliga hot mot sig när de bevakade en häktningsförhandling i polishuset i Malmö i början av juli. Händelsen har anmälts till Arbetsmiljöverket. Anhöriga till den häktade ska ha sagt till journalisterna att de skulle hamna i rullstol om de fotograferade.
Enligt anmälan är flera personer i den hotande familjen dömda för grova våldsbrott, bland annat mord.
Anmälan till Arbetsmiljöverket??
Hoppas verkligen att de som hotats har gjort en polisanmälan oxå.
Annars är det ju hål i huvudet.
Antingen accepterar man kriminellt beteende eller så försöker man stoppa, eller i vart fall beegränsa den.
Jag kan inte tänka mig att Arbetsmiljöverket någonsin kan hitta en lösning på just denna typ av "arbetsplatsproblem" som inte involverar insats av polis och domstolsväsende. Eller har jag missat något?
Hur många "incidenter" bara Malmö i år, 50 st? Crazy, tur att man inte betalar jobbskatt här längre.
Stackars dom som jobbar där - 2 st / vecka = kan dom ÄNDÅ vara PK?
Eftersom journalisterna inte polisanmält händelsen så är det enkelt att räkna ut etnicitet på familjen. Om journalister skulle anmäla en sådan familj hade deras arbetssituation blivit ännu värre, speciellt förvärrad utav deras kolleger.
Malmö tingsrätt har flest hot- och våldssituationer bland Sveriges domstolar. Av 230 anmälda incidenter i fjol inträffade en femtedel i Malmö. Och trenden fortsätter i år.
Malmö tingsrätt är den domstol i landet som är hårdast drabbad av hot och våld. Av förra årets 230 anmälda hot, våldsincidenter och andra händelser inträffade en femtedel på tingsrätten i Malmö.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!