• 1
  • 2
2011-07-25, 02:57
Bannlyst
Jag tycker att detta är den kallaste sommaren på väldigt länge, jag är 35 år, och vet inte någon sommar som har haft mindre sol än denna sommaren. T.o.m. många av mina vänner har sagt det med.

Jag bor i Karlshamn, som är bland de varmaste ställerna i Sverige, tanke på att det är nära havet. Men det är bara varmt och soligt här var 5:de dag eller nåt.

Jag har räknat i år att det endast varit 8 dagar som har varit över 22 grader i skuggan - Det är rekordlite.

Sommaren 2008, 2009, och 2010 var betydligt mycket varmare än denna sommaren. Då var det varmt typ exakt varje dag, medans det mest är regnigt och fult väder denna sommaren.

Det är ju snart Augusti och det har fortfarande inte blivit tillräckligt varmt för att bada i havet. (måste vara 25+ för sånt)

Vet att det är varmt på olika ställen i Sverige, men här i Karlshamn och södra Sverige är det den kallaste sommaren på väldigt väldigt länge.

Jag har aldrig varit mer vit än vad jag är nu, jag har alltid varit solbrun efter varje sommar, men inte nu. För det är ju knappt sol ute längre.

Någon som håller med om att tidigare sommrarna har varit varmare än årets?
Citera
2011-07-25, 02:59
Medlem
ZlatanManias avatar
Skitsnack, Här i Stockholm upplever jag att det är i stort sett lika varmt som förra sommarn
Citera
2011-07-25, 03:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Skitsnack, Här i Stockholm upplever jag att det är i stort sett lika varmt som förra sommarn
Inte vad jag hört iaf. Jag har 4 vänner från Stockholm som också sagt att det är den kallaste sommaren de varit med om. Har själv aldrig varit där, så vet inte.
Citera
2011-07-25, 03:16
Bannlyst
Håller med från mellan sverige! Svin kallt. Dock så var det över 30 grader i början av sommaren när det inte borde va så varmt.

Sen svinkalla vintar, Antagligen växthusefekten
Citera
2011-07-25, 03:17
Bannlyst
35år?

My ass. https://www.flashback.org/t1607954

Nåja, förra sommaren var sämre om jag minns rätt. Statistik finns på SMHI för övrigt och passar det ändå inte så får du väl flytta utomlands eller försöka bidra till global uppvärmning din rackarns gnällspik!
Citera
2011-07-25, 03:42
Medlem
Kan inte mer än hålla med. Det har regnat nu i flera dagar, ovanligt mycket, och det har varit väldigt låga temperaturer än så länge. Kass sommar.

Kan tillägga att jag bor i södra Skåne.
Senast redigerad av Rapscallion 2011-07-25 kl. 03:45.
Citera
2011-07-25, 07:05
Medlem
klinger75s avatar
Sommaren 2004 regnade i princip hela sommaren , var väldigt blött (kallt minns jag inte om det var ) Denna sommaren har varit helt ok , vi sitter ute i princip varje kväll... så den är definitivt inte extremt kall
Citera
2011-07-25, 08:58
Medlem
-Gurkburken-s avatar
Jag tror det har att göra med att vi haft väldigt tur med vädret dom senaste somrarna. Var inne lite på det här med växthuseffekten för något år sedan då somrarna varit väldigt varma och vintrarna betydligt mildare (nästintill ingen snö). Men dom två senaste vintrarna har det bara vräkt ner snö och nu i år fick vi en klassisk "svensk skitsommar" igen. Allt är som det ska med andra ord.
Citera
2011-07-25, 11:44
Medlem
eskims avatar
Passar nog bättre i Klimat

Bostad, Hem & Trädgård -----> Klimat, Miljö & Geovetenskap

/Mod
Citera
2011-07-28, 10:57
Bannlyst
I centraleuropa har det varit kallt hela juli tror jag p g a luftströmmar från atlanten.
Citera
2011-07-28, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StorBajskorv
Inte vad jag hört iaf. Jag har 4 vänner från Stockholm som också sagt att det är den kallaste sommaren de varit med om. Har själv aldrig varit där, så vet inte.
Då har de fel. Tycker det är fint väder här, som alltid. Väderprognoserna säger att det ska bli regn, men de slår fel hela tiden. Inga problem att bada, grilla eller vad man nu vill göra.
Citera
2011-08-01, 18:24
Medlem
Enligt SMHI:

Juni

Efter en försiktig inledning svängde temperaturavvikelserna från stora överskott några dygn in på månaden, till en svalare period i mitten och till sist en varm avslutning. Med undantag av några öar vid Bohuskusten blev månaden som helhet varmare än normalt i hela landet.

På några håll i östra Svealand har man inte haft en så varm juni sedan 1992 men allmänt i södra halvan av landet behöver vi bara gå tillbaka till 2007 för att finna en lika varm eller varmare junimånad. I den norra halvan får vi gå ytterligare några år tillbaka, nämligen till år 2002, för att hitta en varmare juni.

Juli

Hela landet har haft en medeltemperatur över normalvärdet för juli. De största avvikelserna hittar vi i norr och i öster, där månaden varit 2-3 grader varmare än normalt.

Västra Skåne, som legat nära den svala luften över Västeuropa, har dock bara haft en halv grad över normal julitemperatur.

Tycker du det är kallt, så är allt du kommer ihåg från tidigare somrar någon av veckorna det var "ryssvärme"...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in