• 1
  • 2
2011-07-25, 02:53
Medlem
Tjenna!
Tänkte laga lite sushi och funderade lite på vilken fisk jag ska använda, vill egentligen ha rå lax, men överväger att ta gravad lax bara för att jag inte vet vilken rå lax man kan använda/få tag på.

Blir det någon större smakskillnad om man tar gravad lax istället för vanlig rå?
Om jag använder rå lax, var får jag då tag på bra sushilax?
Citera
2011-07-25, 03:17
Medlem
Artichokess avatar
Det är bara att gå till närmaste mataffär med delikatessdisk eller fiskdisk eller vad det nu kallas och köpa dig en bit färsk lax. Nämn att du ska ha den till sushi så får du en perfekt längd att filéea. Om du nu inte ska ha laxen till makirullar, då spelar det ingen roll hur stor/liten bit du tar.

Men köp färsk lax.
Citera
2011-07-25, 03:18
Medlem
848s avatar
Nej, du ska inte ta gravad lax!!

När jag fixar sushi brukar jag köpa frysta laxbitar som man tinar upp och använder. När fisken varit fryst så är det inga problem att äta den rå.
Citera
2011-07-25, 03:22
Medlem
Kenies avatar
När det gäller sushi är det vanligt att man har lax, tonfisk och räkor när det kommer till havets läckerheter, men det finns naturligtvis väldigt många fler varianter. I japan använder dem oftast inhemsk lax som är väldigt dyr och svår att få tag på i Sverige. lättast är att köpa gravad lax om du vill ha lax, det blir gott och smidigt. Skillnaden med gravad lax när det kommer till smak är att den är saltare och sötare en vanlig rå lax och oftast har man även tillsatt dill och pepparkorn som ger viss smak. Men jag tycker bara de är en fördel då saltet och sockret från gravningen framhäver mer smaker ifrån laxen. Gravad lax kan du få i vilken välsorterad butik som helst. Men om du vill ha det som det skall vara kan du äta den råa fisken, har den varit fryst i över tre dagar skall de vara lungt men risken för parasiter finns ändå då den fortfarande är rå men är väldigt liten
Senast redigerad av Kenie 2011-07-25 kl. 03:24.
Citera
2011-07-25, 03:29
Medlem
Kenies avatar
Sen vilken fisk man ska använda är ett uttryck jag inte gillar, det finns inga skan utan den egna fantasi. Dock finns det fiskar man bör undvika. Vill du ha lite varians på din sushi kan jag rekomendera fjällröding, ål, eller varför inte fjällöring. fjällöringen kan man med rätt stor säkerhet äta färsk och rå då chansen för parasiter är liten, men är du orolig kan du alltid frysa den i tre dagar. Men smaken försämras lite tyvärr.
Citera
2011-08-17, 11:47
Medlem
Tjippmunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenie
Sen vilken fisk man ska använda är ett uttryck jag inte gillar, det finns inga skan utan den egna fantasi. Dock finns det fiskar man bör undvika. Vill du ha lite varians på din sushi kan jag rekomendera fjällröding, ål, eller varför inte fjällöring. fjällöringen kan man med rätt stor säkerhet äta färsk och rå då chansen för parasiter är liten, men är du orolig kan du alltid frysa den i tre dagar. Men smaken försämras lite tyvärr.

vad händer när man fryser fisken? finns det skadliga ämnen i den så borde dom "vakna till liv" igen när man tinar den. kan du förklara närmare?
Citera
2011-08-17, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk
vad händer när man fryser fisken? finns det skadliga ämnen i den så borde dom "vakna till liv" igen när man tinar den. kan du förklara närmare?

Det som ev. kan vara farligt i fisk är anisakis eller liknande arter, en typ av maskar som infekterar människor och ger otrevliga symtom (åkomman heter passande nog anisakias). Då parasiter generellt sett är mindre tåliga än bakterier så brukar de dö av nedfrysning.

Föga förvånande så är sådana parasitåkommor vanliga i Japan. En närliggande typ av mask som ofta ses i svenska vatten är torskmasken, vilket också förklarar varför man bör undvika att äta rå torsk.

Om du vill ha absolut färskt så finns det ett företag som föder upp lax under kontrollerade förhållanden (=maskfritt) och vakuumpackar inom nån timme från det att laxen "skördas". Kallas Salma laxloin och ger dessutom mycket fina skivor eftersom man får putsade bitar istället för hela filéer.

http://www.facebook.com/pages/Salma-...882272?sk=info

Vad gäller tonfisk som du köper i fiskdisken så har den i princip alltid varit nedfryst då de skeppas långa sträckor. Pilgrimsmusslor är odlade, så ingen parasitrisk där heller. Ål tillagar man alltid innan man gör sushi av det. Vitfisk och bläckfisk i sushi tycker jag personligen är motbjudande, och har därmed aldrig brytt mig om att ta reda på om det föreligger någon risk i att käka sådant rått.
Senast redigerad av Tjaeng 2011-08-17 kl. 12:06.
Citera
2011-08-17, 15:19
Medlem
rayraviolis avatar
Tjaeng: Apropå tonfisken, är du säker på att den alltid har varit fryst? I så fall är "färsk tonfisk" en bluffprodukt i Sverige. Det har tidigare funnits fryst tonfisk att köpa i Sverige och den såg väldigt annorlunda ut; ofta brunaktig och ganska torr.
Citera
2011-08-17, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Tjaeng: Apropå tonfisken, är du säker på att den alltid har varit fryst? I så fall är "färsk tonfisk" en bluffprodukt i Sverige. Det har tidigare funnits fryst tonfisk att köpa i Sverige och den såg väldigt annorlunda ut; ofta brunaktig och ganska torr.

Finns ju många olika sorters "tonfisk". En del tillhör inte ens Thunnus-släktet. De fiskar av sashimi-grad som sälj "färska" här är nästan alltid fiskad i stilla havet, och därmed garanterad fryst tidigare. Det paradoxala i sammanhanget är att jättetonfiskarna som går att hitta ute i Atlanten och Medelhavet är så eftertraktade i Japan att de skickas ditåt. De eventuella tonfiskarna (alltid färdigfileade, såklart) som är märkta med "fångad i nordatlanten" eller liknande är ofta Skipjack, dvs inte "riktig" tonfisk. Jag har sett riktig färsk bluefin i Sverige enstaka gånger, och då har priset varit helt sinnessjukt.

Lite synd är det, tonfisken på svensk sushi är så degenererad att lattemorsor alltsomoftast betalar den dära extra tian för att alla sushibitar ska vara laxnigiri. Det finns en anledning till att man ibland ser nyhetsnotiser om storväxta tonfiskar som sålts för absurda summor på Tsukiji fish market; sashimi gjord på riktig Otoro/fat belly är verkligen något att skriva hem om.
Citera
2011-08-18, 13:45
Medlem
Har köpt färsk tonfisk flera gånger som inte varit fryst. Dock på fiskaffärer.

Har sett tonfisk i ICAS fiskdisk. Fryst tonfisk som dem tinat upp, ser ut som bajs. Helt brun och ser riktigt ofräsch ut.
Citera
2011-08-18, 18:02
Medlem
Apppes avatar
Salma Lax som finns på det flesta ICA Afärrer det är den bästa tycker jag
Citera
2012-04-28, 13:58
Medlem
Någon som har koll på hur det är med vakuumförpackad lax som säljs som "färsk lax" på ica, då man kan köpa en hel laxsida typ, funkar den till sushi?

Köpte en sån för några veckor sedan och frös in den i portionsstorlekar, klurar lite på om jag kan använda den till sushi ikväll för blev himla sushisugen Nån som vet/har erfarenhet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in