Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-24, 21:48
  #1
Medlem
BandieraRossas avatar
Hej! Jag undrar om någon råkar ha erfarenhet av att söka skivkontrakt. Hur går man egentligen till väga?

- vilka skivbolag?

- hur många låtar bör man skicka?

- skillnad mellan större och mindre bolag?

Dessa är de enda frågor jag kan komma på just nu, men någon annan för gärna fylla i med fler. Svar skulle uppskattas!

Tack på förhand.
Citera
2011-07-24, 21:52
  #2
Medlem
MrSweeneyTodds avatar
Den lilla erfarenhet jag innehar så ... går det inte riktigt till så. Gör musik, lägg upp på hemsidor, videor på youtube. Fixa livespelningar på mindre ställen kanske någon "punk(sätt in genren) festival" på stadens ungdomens hus.

är du bra sprids din musik
Citera
2011-07-24, 22:29
  #3
Medlem
Huruvida det är ett bra sätt eller inte låter jag vara osagt.
Skaffa er ett bra managementbolag och se till att de kontaktar skivbolag åt er.
Det kan kosta, men det kan kosta att göra 43 gig också...
Citera
2011-07-25, 00:54
  #4
Medlem
Greengrasss avatar
Lånar tråden lite , vad vet ni om Japanska Skivbolag ?
Har varit mycket snack om det med bandet och det vore guld att bli signade av ett japanskt bolag!
Citera
2011-07-25, 08:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greengrass
Lånar tråden lite , vad vet ni om Japanska Skivbolag ?
Har varit mycket snack om det med bandet och det vore guld att bli signade av ett japanskt bolag!

Kan nog vara en inkörsport, men de band jag känner som har legat på japanska bolag (inom hårdrock och metal då) har inte stannat länge. Antingen har de gått över/vidare till större eller runnit ut i sanden.
Citera
2011-07-25, 18:06
  #6
Medlem
Största tipset: Försök inte ens.

Spela er musik. Få livespelningar, spela mer. Lägg upp på nätet och fixa en vettig hemsida.
Sedan fortsätter ni tills ni är lokalkändisar och utvidgar spelningarna lite.

Att bli signade är inget du väljer själv. Det kommer av sig självt efter mycket slit.

Annars kan man ha tur, det fungerar för vissa..
Citera
2015-11-03, 22:42
  #7
Medlem
EddanKashmirs avatar
Tja tänkte bara höra med nån om ni vet hur man får kontakt med ett riktigt skivbolag. Jag har nämligen en ballad som har blivit riktigt bra. Jag skulle jättegärna vilja att en bra sångerska inom det här området skulle kunna sjunga den här åt mig då jag inte är en särskilt erfaren sångare själv. Så om ni nu skulle veta hur man fixar detta tveka inte att svara.
Citera
2015-11-12, 16:50
  #8
Medlem
Kaffenarkomanens avatar
Skivbolag vill inte slösa resurser på att etablera ett band nu för tiden utan ni måste etablera er själva. När ni fixat fans sålt ett par tusen nedladdningar skivor och gjort er ett namn så kan ni vara intressanta för bolag. Skapa en egen karriär först för dom vill ha säkra kort.


Går ju förvisso att kolla upp mindre independentbolag eller att helt enkelt skapa ett eget. Det är populärt i vissa fall. Man sköter inspelning, produktion, distribuering, och marknadsföring själva helt enkelt.

Lite DIYattityd av det hela.

Såg visst nu att det var visst en gammal tråd. Jaja skitsamma.
__________________
Senast redigerad av Kaffenarkomanen 2015-11-12 kl. 17:27.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback