2011-07-24, 17:22
Medlem
Belsebs avatar
Vet att det redan finns ett antal trådar om VW Golf men min fråga är en aning mer specifik än någon tråd jag kunde hitta.

Är på gång att köpa en till bil för att ha till pendling och siktat in på Golf, mer specifikt i 60-70tkr klassen. Har hittat 2 intressanta objekt men finns flera andra i ungefär samma prisklass men tar just dom 2 för att det är enklare att lista detaljer.

Bil 1.
VW Golf IV 2003 1.6 liters motor som gått 8800. Kamrem bytt, AC, CD-Stereo, fräscha sommardäck, inga vinterdäck. Inga synliga skador eller defekter.
65000:-

Vill pruta ner den 2-3 tusen till eftersom jag måste köpa till vinterdäck så räkna med kanske 63 som slutpris på den.

Bil 2.
VW Golf V 2004 1.6 liters FSI motor, kamkedja. AC, original integrerad stereo, fräscha sommardäck och vinterdäck. Gått ca 14400 mil.
68000:-

Nu har jag kört fast, har inte hunnit provköra 04an, ska göra det imorgon men jag velar fram och tillbaka mellan ny generation vs gått mindre mil. Utrustningen är jämförbar (bryr mig inte det minsta om elhissar eller sånt, AC är det enda som är ett MÅSTE) och bilarna är båda i gott skick så det är egentligen bara miltalen och generation IV eller V som det står mellan. Kastar därför ut frågan här för att höra från folk med mer erfarenhet och kunskap, vilket är bästa valet?

Jag antar också att FSI motorn i 04an drar mindre soppa så det kanske är värt att ta med i beräkningen också? Kör drygt 2000 mil om året så finns ju lite vinst att göra om skillnaden är väsentlig.
Citera
2011-07-24, 17:53
Medlem
kriminellgalnings avatar
Man brukar säga att en bilmodel är som bäst när den läggs ner.
Samt att nästa genaration dras alltid med barnsjukdomar i början.
Det är något som man bör tänka på,sen är det ju upp till dig om du vill ha en nyare konstruktion eller om den gamla funkar? Sen beror det på hur länge du tänkte äga bilen? 1 år-5år mer? Om svaret är länge så skulle jag köpt golf 4 då den idag har rullat kortare och förmodligen ger dig fler mil innan dämpare och annat måste bytas ut.
Citera
2011-07-24, 18:16
Medlem
Belsebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriminellgalning
Man brukar säga att en bilmodel är som bäst när den läggs ner.
Samt att nästa genaration dras alltid med barnsjukdomar i början.
Det är något som man bör tänka på,sen är det ju upp till dig om du vill ha en nyare konstruktion eller om den gamla funkar? Sen beror det på hur länge du tänkte äga bilen? 1 år-5år mer? Om svaret är länge så skulle jag köpt golf 4 då den idag har rullat kortare och förmodligen ger dig fler mil innan dämpare och annat måste bytas ut.

Just det där har rullat i huvudet på mig också. Räknar med att ha den i 5 år iaf tills den är betald, kommer tills dess alltså ha hunnit rulla 10000 mil säkert.
Citera
2011-07-24, 20:00
Medlem
Kloges avatar
Sen är ,enligt hörsägen, FSI motorerna väldigt känsliga med servicar. Det är kamkedjesträckaren som blir slak pga longlifeservicarna och tillsist så kuggar den över och det blir ventilsallad.
Jag avskyr detta djävulens påfund med upp till 3000 mil mellan oljebytena.
Många oavsett bilmärke kommer att få problem när bilarna och miltalet kryper upp.

Har själv en Golf 4 -03 och det som har bytts på snart 4 år är en tändspole,tempgivare och nu senast bakbromsar samt service efter max 1500 förstås

http://www.vwgolf.se/
Citera
2011-07-25, 12:37
Medlem
kriminellgalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belseb
Just det där har rullat i huvudet på mig också. Räknar med att ha den i 5 år iaf tills den är betald, kommer tills dess alltså ha hunnit rulla 10000 mil säkert.
Kör på 4an du kommer ändå inte få mycket för bilen om 5 år. Varken 4an eller 5an om du lägger på ca 10´mil.
Citera
2011-07-25, 15:11
Medlem
Belsebs avatar
Tack för hjälpen allihopa, efter lite velande fram och tillbaka köpte jag mig en....

Toyota Corolla

2005a som gått ca 10000mil. Får hoppas jag blir nöjd med den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in