Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2014-09-23, 16:49
  #49
Medlem
Krapulants avatar
Examen från Handels och universitet i London. Röstar SD.
Citera
2014-09-23, 17:53
  #50
Medlem
sannafransistoss avatar
Dom flesta högutbildade röstar nog på M och FP.
Citera
2014-09-23, 18:39
  #51
Medlem
Det beror helt på vilken utbildning det handlar om. Generellt ligger humanisterna säkerligen åt vänster, medan juristerna och ekonomerna säkerligen ligger åt höger. Jag har en Jur.kand och en Fil.kand från UU, och jag har röstat M i samtliga val sedan 2002 bortsett från riksdagsvalet 2014 då det blev SD.
Citera
2014-09-23, 19:58
  #52
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Lundgren
Att många höginkomsttagare röstar på M kan man förstå, men av vilken anledning kan MP komma på andra plats? Det är ett parti för typiska hippies, och knappast för typiska "kapitalister".

Att det finns höginkomsttagare som bryr sig om miljön och ser MP som ett bra alternativ i politiken tycks vara en främmande tanke för dig? Du får ta och justera din världsbild till verkligheten.
Citera
2014-09-23, 20:04
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Att det finns höginkomsttagare som bryr sig om miljön och ser MP som ett bra alternativ i politiken tycks vara en främmande tanke för dig? Du får ta och justera din världsbild till verkligheten.
Miljön sitter bara på ett litet hörn i deras partiprogram. Det jag förundrar mig över är att de röstar på ett parti som hatar vita och kontrollerad invandring.
Citera
2014-09-24, 16:09
  #54
Medlem
nins avatar
"Högutbildad" säger nada om vad det är för personer som det handlar om. Intellektuella lågvattenmärken som läst Harry potter eller genus"vetenskap" ger knappast en markör för en mer påläst och logiskt tänkande människa. Då är nog chansen större att kille på bilverkstaden är smartare.
Citera
2015-11-24, 21:18
  #55
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Examen från Handels och universitet i London. Röstar SD.

Självklart så har du det!
Citera
2015-11-24, 21:33
  #56
Medlem
Beror nog på vilken akademi som människor studerade vid. Vanligaste är nog S och M, då det är relativt vanligt att indoktrinera människor i särskilda tankebanor om inte lärarna gör det så fixar studentföreningarna det.

Har bara erfarenhet från Akademin för Hälsa Vård och Välfärd. Där var det rätt vanligt förekommande att man blev matad med Socialdemokraterna och Vänsterpartiet. Speciellt då de flesta föreläsarna sympatiserade med de två partierna. Samt att deras politik underlättar för framtida arbetstillfällen, moderater och SD sympatisörer blev lite paria.
Citera
2015-11-24, 21:33
  #57
Medlem
telefonforsaljarens avatar
Det politiska klimatet har förändrats rätt radikalt. Innan 2015 kunde kommuner köpa sig fria från flyktingar och ensamkommande. Nu ska även Djursholm och Täby inhysa ett större antal. Om jag inte förstått helt fel får vi världens högsta marginalskatt nästa år med den rödgröna regeringen. Diskuteras högre moms. Inte som att jag tror att människor väljer SD i större utsträckning. Det jag tänker på är att attityden förändrats med den snabba förändringen. En högutbildad väljer i högre grad att bo i kommuner där M styr. Idag kan ingen komma ifrån tiggare. Om en undersökning görs innan valet 2018. Får vi se ett litet annat resultat?

Det är i år tältläger hamnat på bordet och beslut tagits
Gymastiksalar och omklädningsrum tas i bruk som boende.
Inga flyktingar har innan behövt sova utomhus. Migrationsverket har kunnat ordna boende.
Stockholms centralstation har blivit hem åt flyktingar.
__________________
Senast redigerad av telefonforsaljaren 2015-11-24 kl. 21:58.
Citera
2015-12-01, 19:46
  #58
Medlem
Lillarapunzels avatar
Nu är jag visserligen inte högutbildad - än. Men jag kommer från ett övre medelklasshem där mina båda föräldrar har högskoleutbildningar varav pappa en 5-årig sådan från ett mycket fint universitet. Mor min yppar sig aldrig politiskt och aldrig gjort, så var hon ligger någonstans vet jag icke. Fadern min har mig veterligen alltid varit blå. Jag själv är också blå, dock inte fast vid ett visst parti (gillar idéer från flera), mer än att jag totalt motsätter mig KD.
Citera
2015-12-01, 23:00
  #59
Medlem
Hogdals avatar
Son till en professor och en läkare och har själv dubbelexamen, så jag får väl antas kvala in. Jag röstade rött i mina första val, och röstade på junilistan vid något tillfälle. Jag har dock vandrat högerut i takt med stigande ålder, helt klart. Jag skulle nog rösta på moderaterna vid val idag, men har faktiskt aldrig gjort det hittills.

Jag kan tillägga att i min bekantskapskrets finns i princip bara högutbildade, flera med phd, och ingen av dem har sagt sig rösta på eller sympatisera med SD, även om jag tycker att mångas tongångar rimmar med det partiets till viss del. Jag tror att det sociala stigmat förklarar en del, men också att man inte ser dem som skickliga administratörer, och man är rädd för hur de skulle klara av en regeringsuppgift.

Med moderaternas fullständiga omsvängning i flyktingfrågan tror jag också att en del av dem som möjligen skulle kunna tänka sig en proteströst på SD nu sprungit tillbaka till alliansfållan.
__________________
Senast redigerad av Hogdal 2015-12-01 kl. 23:05.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback