Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-23, 12:33
  #1
Medlem
Kongo_89s avatar
hej har ofta problem med mina ögon. tror oxå det handlar om den akuta varianten där ögat blir rött,det svider osv. det handlar alltid om ett öga som blir rött men de händer både det vänstra och högra dock aldrig samtidigt. fick känningar i onsdags och sen paff vart man typ sprängröd....

ögat är inte längre rött men jag ser suddigt och ser ringar runt ljuspunkter....jag är dock van vid detta eftersom jag har haft det så ofta....det går över på typ 1,5 vecka eller så.

jag brukar få detta ofta. är 21 år och har haft det hela livet. min pappa har liknande problem.

har googlat runt och det står att det är en sällsynt variant av grönstarr men just att de knappt kan hända dem under typ 50 år.... dock drabbar det dem som har brytningsfel oftast....JAG har brytningsfel...

jag har blivit undersökt en gång tidigare....det skulle ta trycket i mina ögon men jag vägrade då de skulle på någe vis peta på det om jag minns rätt...de kändes iaf obehagligt....

men vad jag förstår så är de just trycket som är för högt som gör att ögat drabbas. men jag vet ju inte med säkerhet om det är det som drabbat mig då jag aldrig tagit trycket i ögat men symptomen pekar på det här.

hur som helst....kan man inte få tag på ögondroppar som sänker ens ögontryck typ på apoteket? måste man ha recept? är typ säker på att jag har detta så vill testa ögondroppar som sänker ögontrycket....någon som vet?
Citera
2011-07-23, 12:35
  #2
Medlem
cdxz11s avatar
Du borde försöka få medicinsk cannabis! Skall ju hjälpa bra har jag läst?
Citera
2011-07-23, 13:05
  #3
Medlem
phantomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongo_89
hej har ofta problem med mina ögon. tror oxå det handlar om den akuta varianten där ögat blir rött,det svider osv. det handlar alltid om ett öga som blir rött men de händer både det vänstra och högra dock aldrig samtidigt. fick känningar i onsdags och sen paff vart man typ sprängröd....

ögat är inte längre rött men jag ser suddigt och ser ringar runt ljuspunkter....jag är dock van vid detta eftersom jag har haft det så ofta....det går över på typ 1,5 vecka eller så.

jag brukar få detta ofta. är 21 år och har haft det hela livet. min pappa har liknande problem.

har googlat runt och det står att det är en sällsynt variant av grönstarr men just att de knappt kan hända dem under typ 50 år.... dock drabbar det dem som har brytningsfel oftast....JAG har brytningsfel...

jag har blivit undersökt en gång tidigare....det skulle ta trycket i mina ögon men jag vägrade då de skulle på någe vis peta på det om jag minns rätt...de kändes iaf obehagligt....

men vad jag förstår så är de just trycket som är för högt som gör att ögat drabbas. men jag vet ju inte med säkerhet om det är det som drabbat mig då jag aldrig tagit trycket i ögat men symptomen pekar på det här.

hur som helst....kan man inte få tag på ögondroppar som sänker ens ögontryck typ på apoteket? måste man ha recept? är typ säker på att jag har detta så vill testa ögondroppar som sänker ögontrycket....någon som vet?

Nej, dessa droppar är ABSOLUT inte receptfria. Boka tid hos en ögonläkare!
Citera
2011-07-23, 19:39
  #4
Medlem
legopts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongo_89
hej har ofta problem med mina ögon. tror oxå det handlar om den akuta varianten där ögat blir rött,det svider osv. det handlar alltid om ett öga som blir rött men de händer både det vänstra och högra dock aldrig samtidigt. fick känningar i onsdags och sen paff vart man typ sprängröd....

ögat är inte längre rött men jag ser suddigt och ser ringar runt ljuspunkter....jag är dock van vid detta eftersom jag har haft det så ofta....det går över på typ 1,5 vecka eller så.

jag brukar få detta ofta. är 21 år och har haft det hela livet. min pappa har liknande problem.

har googlat runt och det står att det är en sällsynt variant av grönstarr men just att de knappt kan hända dem under typ 50 år.... dock drabbar det dem som har brytningsfel oftast....JAG har brytningsfel...

jag har blivit undersökt en gång tidigare....det skulle ta trycket i mina ögon men jag vägrade då de skulle på någe vis peta på det om jag minns rätt...de kändes iaf obehagligt....

men vad jag förstår så är de just trycket som är för högt som gör att ögat drabbas. men jag vet ju inte med säkerhet om det är det som drabbat mig då jag aldrig tagit trycket i ögat men symptomen pekar på det här.

hur som helst....kan man inte få tag på ögondroppar som sänker ens ögontryck typ på apoteket? måste man ha recept? är typ säker på att jag har detta så vill testa ögondroppar som sänker ögontrycket....någon som vet?

Ack ja, detta internet som innehåller så mycket information som man tar till sig lite som man vill.

Glaukom är en väldigt allvarlig ögonsjukdom. Mitt förslag är du bokar en tid hos en optiker som gör en synundersökning och mäter trycket utan att något vidrör ditt öga.
Redan när du bokar tiden ska du säga till om att du vill ha remiss till ögonläkare. ( Man föredrar den här ordningen pga stor belastning på ögonkliniker).

Kan fö trösta dig med att glaukom oftast är en sjukdom som man inte känner några symptom av.

Ta det lugnt!

Välkommen med vidare frågor via PM.
Citera
2011-07-24, 17:19
  #5
Medlem
weathergirls avatar
För det första behöver du inte vara ett dugg orolig för tryckmätningen. Hos optikern får du bara en liten luftpuff i ögat som inte gör ett dugg ont. Hos ögonkliniken använder man en annan metod där du får bedövningsdroppar före. Det känns absolut ingenting.

Även om du skulle få tag på trycksänkande ögondroppar illegalt ska du absolut inte göra det. Det finns så många olika ögondroppar, som verkar olika och kan ge olika biverkningar. Därför måste en ögonläkare ta beslut om vilken sort du ska pröva först. Behandlingen måste sedan följas upp för att se om dropparna gör verkan eller inte. Eller om du får besvärliga biverkningar. Många får pröva olika droppar innan man hittar rätt. Har man glaukom ska man dessutom regelbundet göra synfältstester. Läkaren ska också regelbundet titta på synnerven för att se om den verkar påverkad av trycket.

Glaukom är en allvarlig sjukdom som man dock med rätt medicinering kan få bukt med. Därför ska du inte experimentera på egen hand. Synen är allt för viktig för det. Du måste få rätt ögondroppar. Tänk om du skulle chansa med fel droppar och få oåterkalleliga skador på synnerven.

Dessutom är du ju inte säker på att du har glaukom. Har din pappa som har liknande problem fått diagnosen glaukom? Har han testat trycket? Har fler släktingar glaukom? Det är en ärftlig sjukdom. Du måste nog undersökas för mer än glaukom. Du måste helt enkelt få rätt behandling. Även om det låter banalt med ögondroppar är det ändå rätt elaka mediciner som kan ge läskiga biverkningar. Att ta dem i onödan är ingen hit.

Hjälper inte några ögondroppar finns också laserbehandling mot glaukom.

Lycka till.
Citera
2016-07-28, 14:44
  #6
Medlem
Trogskalles avatar
Jag har börjat oroa mig lite för Glaukom. Blir lätt bländad av solen och tycker mig ha lite mörkare syn inomhus. Har även fått något större pupiller.

Besökt en optiker som inte såg några konstigheter. "Gränsen" för Glaukom går tydligen vid 50-års ålder? Jag är under 30.

Varit på kontroll hos en ögonläkare för mindre än ett år sedan, då borde dom väl ha sett någon förändring redan då tycker man? Synnerven såg normal ut och ögontrycket var bra.

Kan riktigt hög stress ge påverkan på synen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback