2011-07-23, 11:03
Medlem
mahasukas avatar
Som rubrik lyder: vilka vapen använde sig skytten på utöya av ?
Vore intressant att veta vilken ammo som kan ha tänkas använts också.

Jag antar att tillvägagångssättet kommer framgå i media i sinom tid, men vilka teorier finns just nu ?
Har han bara matat med automateld eller har aset snipat ihjäl över 80 pers ?

Förstår om detta kan verka morbidt att fråga om, men moraltanter får gärna skicka pm istället för att gå ot i tråden. Har själv släkt och vänner i Norge så mina tankar är hos dem.
Senast redigerad av mahasuka 2011-07-23 kl. 11:08.
Citera
2011-07-23, 11:14
Medlem
Glock pistol bl.a, sedan gevär.
Citera
2011-07-23, 11:20
Medlem
smirnoffices avatar
Anders Behring Breivik, 32 år
”Director, Breivik Geofarm”
Har ett automatvapen och en Glockpistol registrerad och känd från högerextrem miljö

automatvapen i media och liknade kan nog även mena ett halv automatisk gevär
Citera
2011-07-23, 11:28
Medlem
Treehorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smirnoffice
Anders Behring Breivik, 32 år
”Director, Breivik Geofarm”
Har ett automatvapen och en Glockpistol registrerad och känd från högerextrem miljö

automatvapen i media och liknade kan nog även mena ett halv automatisk gevär

Nej något automatvapen lär han ju inte ha på licens eftersom dom är förbjudna.
Citera
2011-07-23, 11:40
Medlem
Astenikers avatar
Enligt rapporterna avrättade Breivik ungdomarna genom prickskytte. Antalet döda tycker jag talar för att han inte sköt med automateld.
Citera
2011-07-23, 11:43
Medlem
mahasukas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treehorn
Nej något automatvapen lär han ju inte ha på licens eftersom dom är förbjudna.

Nu kan jag ha fel, men är det inte hyffsat lätt att modifiera halvautomatiska vapen till helautomatiska?

Här är ett exempel från google:

http://www.hackcanada.com/ice3/misc/ak47mod.txt

Fast det finns ju inte direkt någon fördel med full auto, det är väl mer tänkt som nedtryckande eld eller vad man ska kalla det, längesedan jag gjorde lumpen

På något sätt känns det sjukare att metodiskt skjuta ihjäl så många människor med enskotts-salvor än att bara vilt skjuta in i en folkhop.

Nu läste jag att vittnen från ön hade hört 10 skott i följd
Citera
2011-07-23, 11:55
Medlem
Fris avatar
Väldigt professionellt utfört, som det verkar. 80 döda. Finns det överhuvudtaget något exempel på något motsvarande? Skulle vara en tysk med kulspruta som mejade ned hundratals på Omaha Beach på D-day, som jag läste om en gång.

De gånger man läser om nån galning som försöker skjuta i folkmassor så är det ju påfallande hur väldigt få som omkommer. Lasermannen lyckades väl inte döda en enda, fast han träffade flera i huvet. Och min egen erfarenhet av skytte i lumpen har gett mig respekt för hur väldigt svårt det är att träffa nånting utan att sikta noga. Den här skytten måste ha varit iskall och koncentrerad skott efter skott. Magasin efter magasin. Respekt för norrmännen, när en enda av dem egenhändigt kan radera ett halvt kompani!

Vad han än använde för vapen, så skulle jag vilja ha ett likadant.
Citera
2011-07-23, 12:02
Medlem
baoms avatar
Ett vittne på ön sa i en intervju med BBC att han hade pistoler och ett halvautomatiskt maskingevär, men dom var ju lite upptagna med att fly.
Citera
2011-07-23, 12:21
Medlem
Någon som har en anning om hur han unde få licens på automatkarbin? Trodde inte det var möjligt!
Citera
2011-07-23, 12:57
Medlem
närmaste liknande dådet med automatvapen mot civila på det här sättet (bortsett från Afrika där vi här i norr aldrig får höra om saker, likaså drogkrig i centra-och-sydamerika) är nog Mumbai 2008

10 koordinerade attacker, flera skyttar på varje plats. plus ett par bomber

164 döda

Virginia Tech - 33 döda
Columbine (två skyttar) - 15 döda
Kauhajoki - 11 döda
Jokela - 9

om norrmannen var ensam så är det helt klart överlägset i antal döda och skadade med handeldvapen
Citera
2011-07-23, 13:07
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Väldigt professionellt utfört, som det verkar. 80 döda. Finns det överhuvudtaget något exempel på något motsvarande? Skulle vara en tysk med kulspruta som mejade ned hundratals på Omaha Beach på D-day, som jag läste om en gång.

De gånger man läser om nån galning som försöker skjuta i folkmassor så är det ju påfallande hur väldigt få som omkommer. nt.

Är inte det där ett uttryck för hur stor skillnad det är i dödlig kraft gevär kontra pistol?
Många pistoler som cirkulerar i div. Kretsar har ju inte mycket över en slangbella.
Citera
2011-07-23, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Enligt rapporterna avrättade Breivik ungdomarna genom prickskytte. Antalet döda tycker jag talar för att han inte sköt med automateld.

Psykfallet ska ju även ha gått runt med ett hagelgevär och avslutat folk genom att skjuta dem i huvudet. Herregud vilket kallblodigt psykfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in