• 1
  • 2
2011-07-22, 22:30
Bannlyst

Till moderatorkåren: jag var klyven mellan religion och kultur, men jag beslöt mig att starta den i kultur (/f7), om nu tråden är felplacerad, då kan moderatorn vara vänliga och flytta tråden.

Hej kära flashback-islam älsakre!

Nu när det bara är några dagar kvar tills den stor dagen Ramadan så undrar jag hur ni flashbackare förbereder inför denna otroligt lärorika samt magnifika högtiden.

Berätta gärna hur era svåraste dagar från Ramadan 2010 varit, jag hade tänkt och dela med mig med en:

Jag vaknade tidigt första dagen i Ramadan 2010 för att äta lite mat innan soluppgången dock hade jag ställt klockan 20 min fel så jag hade drygt 3 minuter på mig att äta och dricka ... jag hann få i mig 1 glas vatten och lite bröd inget mer ... jag kunde knappt gå innan maten, hade ingen kraft eller orka, fast med min och Guds vilja klarade vi det!

Jag vill inte höra något snack om att varför fastar du etc? Det finns ingen g*d ... bla bla ... allt kommer rapporteras som OT.

Tack till er alla kära muslimer här på flashback ...

Tydlig diskutionsunderlag:

1: Hur kommer ni förbereda er till Ramadan?
2: Berätta lite om eran förra fasta
3: Några tips & tricks?

Psst: Jag är svensk så inga anklagelser om att jag är invandrare eller nåt.
Citera
2011-07-22, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSaft
[i]

Jag kommer förbereda....mat. Mycket mat.
Har ingen
Ät mycket, det finns de som svälter.
Citera
2011-07-22, 23:01
Medlem
lendrygghs avatar
Hur ligger det till med mediciner och dyl. under ramadan? Får man ta piller under fastan (på dagen) om man är aktivt troende, eller räknas det som mat? Är hungerdämpare okej?
Citera
2011-07-23, 00:01
Medlem
HolyCraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Är hungerdämpare okej?

Jo, amfetamin hade ju suttit bra under ramadan.
(Jag tror inte att det är ok men om det är medicin som man behöver så gör väl Allah ett undantag och så kan man väl skjuta på fastan någon dag.)
Citera
2011-07-23, 14:35
Medlem
Chelsea FCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Hur ligger det till med mediciner och dyl. under ramadan? Får man ta piller under fastan (på dagen) om man är aktivt troende, eller räknas det som mat? Är hungerdämpare okej?

Nej inget får konsumeras mellan soluppgången och solnedgången. Man kan ta igen de dagar man missat vid ett senare tillfälle om medicinering hindrar en från att fasta, men är man på livslång medicinering så behöver man inte fasta för den egna hälsan är viktigare än själva fastan.

OnT:
1: inget speciellt men har vänner som gör en stor sak av det med mycket mat o så.
2: har inte fastat på ett bra tag, kanske dags o prova på iår?
3: finns inte mycket att göra förutom att försöka äta lite innan soluppgången.
Senast redigerad av Chelsea FC 2011-07-23 kl. 14:38.
Citera
2011-07-24, 11:13
Bannlyst
Snart är det dags!
Jag kommer förbereda med en skön säng så man kan sova bor tså mycket tid som möjligt.
Fastade inte fullt ut förra året, åt kanske 6-7 dagar.. morgonciggen är et man längtar efter mest.
Ska öfrsöka stå på mig hela månaden denna gången! Kommer bli tufft!
Citera
2011-07-26, 22:00
Medlem
konsentrations avatar
vadå ska ramadan va mitt i sommaren nu? Brukar det inte vara i typ November? Var det för lite utmaning att ha det mitt i vintern när det ändå är mörkt hela tiden? Eller finns det något annat skäl till att flytta på det? Det kanske krockade med nåt stort event som handbolls-vm eller nåt sånt? jag måste säga att jag är förvirrad
Citera
2011-07-27, 21:31
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konsentration
vadå ska ramadan va mitt i sommaren nu? Brukar det inte vara i typ November? Var det för lite utmaning att ha det mitt i vintern när det ändå är mörkt hela tiden? Eller finns det något annat skäl till att flytta på det? Det kanske krockade med nåt stort event som handbolls-vm eller nåt sånt? jag måste säga att jag är förvirrad

Islams kalenderår baseras på tolv månvarv istället för vår gregorianska kalenders ett jordvarv, det gör att deras år har något färre dagar vilket i sin tur gör att månaderna förskjuts lite varje (gregorianskt) år.

Angående nordens exceptionellt många/få ljustimmar på sommar respektive vinter så kan man utgå från solens upp- och nedgång i Mekka för enkelhetens skull, jag vet dock inte hur vanligt det är.
Citera
2011-08-01, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSaft
[i]
Tack till er alla kära muslimer här på flashback ...

Jag har förberett mig med lite pizza som jag ska äta innan jag går och lägger mig med ett glas vatten. Detta är första gången jag tänker fasta hela månaden ( Inshallah)
Ett tips är väl att sova så mycket som möjligt
Lycka till allihopa!
Citera
2011-08-01, 03:33
Medlem
kurdos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantapanta
Jag har förberett mig med lite pizza som jag ska äta innan jag går och lägger mig med ett glas vatten. Detta är första gången jag tänker fasta hela månaden ( Inshallah)
Ett tips är väl att sova så mycket som möjligt
Lycka till allihopa!
Läsvärt angående sömn och fastan.
http://al-ibadah.com/admin/index.php?article=408
Citera
2011-08-01, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurdo
Läsvärt angående sömn och fastan.
http://al-ibadah.com/admin/index.php?article=408

Tack så mycket!
Citera
2011-08-01, 09:58
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantapanta
Tack så mycket!

Nu är jag inte muslim men jag vill ge ett råd ändå, ät någonting annat! En pizza är gott och mättande, men bara i en timme eller så, sen är du hungrig som fan igen, även fast pizzan är fettig.

Kör i dig en ordentlig måltid istället så räcker det längre, men vem orkar laga mat innan läggdags? Du kanske kan laga maten.... tidigare under dagen... då du inte får äta, nä det var ingen bra idé.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in