2004-11-07, 22:19
Medlem
hej allihopa..!

jag är lite ny på det här.., men iaf, jag har nyligen inhandlat en laptop med inbyggt wlan, (802.11b) och har nu även beställt en trådlös router
(Netgear. MR814IS802.11b) med inbyggt accesspoint mm. Nu undrar jag..jag har ju bara min laptop hemma och tänkte då surfa trådlöst här hemma.., men behöver routern vara kopplat till en dator först och sedan lixom kan man surfa genom datorn och routern..typ, eller kopplar jag bara in routern i bredbandsuttaget och börjar surfa sen typ...hur funkar det helt enkelt?!
Citera
2004-11-10, 01:43
Bannlyst
hall

Tja. Jag har typ samma problem. Har köpt en targa visionary 2800+ (inbyggt 802.11g MiniPCI Wireless Network Adapter) Och en trådlös netgear MR814v2 router!! (802.11b) Jag hopaps verkligen inte jag gjort ett misstag nu bara och dom inte fungerar ihop..
Jag har iallafall "installerat" routern som man ska. Datorn till routern,router till modemet och modemet till telefonjacket. Det följde ju med bilder så det var skitenkelt....
Internet funkar på den stationära och routern lyser rätt. Nu försöker jag bara att göra allt jag kan för att connecta. Funkar bara inte=( Har försökt med wlan utility som följde med.
Men jag får ingen signal, så jag kanske måste köpa ett netgear pc kort ändå till den här som jag hade hoppats att jag inte behövde
Wellwell, nu måste jag sova! Om nån kan hjälpa mig med så vore det uppskattat
Citera
2004-11-10, 02:39
Medlem
Är inte själva poängen med en router att man inte behöver en dator till för att ansluta till internet?
Så svaret blir NEJ du behöver inte en dator till inkopplad i routern.
Det är bara att plugga in och börja surfa.

Vad gäller dig shp0ngle, så borde dom där enheterna fungera tillsammans, dock med viss hastighetsbegränsning på grund av det lite äldre standarden 802.11b som då begränsar hastigheten till 11Mbps.
Du borde ju inte heller behöva köpa ett nytt kort, om inte det andra är trasigt förstås
Jag antar att det är korrekt installerat, och att det inte finns någon liten switch på din dator för att sätta på kortet, som det gör på Toshibas Satellite datorer t.ex.

Nåja, lycka till båda.
Citera
2004-11-10, 14:15
Bannlyst
Hall

Tja. Nu ska jag försöka att fixa det här! Jag hittar ingen switch och konstigt nog ingenting om det trådlösa kortet i targa instruktionsbok. Men om det är ett g kort i datorn och en b router så ska det funka ändå? Och om routern är 11 mbps och kortet är 54 ska det ändå funka? För på wlanutility kan man ställa in en massa olika varianter. Både 11,54. och sen så b mode eller b/g mix mode m.m.....
Hmm. Men jag hittar ingen signal hur jag än gör. Finns det nått verktyg där jag kan söka efter routern från min bärbara med mitt inbyggda kort? hmm. Jag ska försöka ett par timmar nu.
Citera
2004-11-10, 15:03
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shp0ngle
Tja. Nu ska jag försöka att fixa det här! Jag hittar ingen switch och konstigt nog ingenting om det trådlösa kortet i targa instruktionsbok. Men om det är ett g kort i datorn och en b router så ska det funka ändå? Och om routern är 11 mbps och kortet är 54 ska det ändå funka? För på wlanutility kan man ställa in en massa olika varianter. Både 11,54. och sen så b mode eller b/g mix mode m.m.....
Hmm. Men jag hittar ingen signal hur jag än gör. Finns det nått verktyg där jag kan söka efter routern från min bärbara med mitt inbyggda kort? hmm. Jag ska försöka ett par timmar nu.

Nästan alla datorer och kort med g är bakåtkompatibla med b. Men man kan ibland behöva aktivera stödet för b för att den skall vilja ansluta sig med b.

g har dålig räckvidd genom väggar så i ditt fall så är det nog b som gäller ändå.

Jag skulle tro att ditt problem är att du inte konfigurerat rätt WEP-key på både routern eller datorn. Använd 128 bit även om de är långa och svåra att knappa in. Använd inte nycklar i stil med 123456 eller AAAAAAA

Dessutom underlättar det om du har SSID broadcasting aktivt med ett namn som du känner igen. Då hittar din bärbara dator nätet mycket lättare. Har du SSID broadcast avstängt så MÅSTE du ange exakt samma SSID på både routern och klienten för att klienten skall hitta routern eftersom routern inte talar om att den finns.
Citera
2004-11-10, 15:53
Bannlyst
Hall

hej. Tack för ditt svar. Jag har både testat att lämna allt öppet utan wep och samma namn i ssid. Men jag hittar ingen signal ändå...
Så jävla tröttsamt det här! har suttit och läst på targa-online om kortet och det verkar ju vara kompatibelt som du säger...
hmmm. måste bara hitta signalen på nått sätt. verktyg???
Citera
2004-11-10, 16:24
Bannlyst
hmm

Jag tror nästan att jag får springa iväg till siba och köpa ett nätverkskort av samma märke....som får sitta i pc-kort facket. Då måste det ju funka.
Citera
2004-11-10, 20:04
Bannlyst
Hallå=)

Tjena. Är bara tvungen att säga att jag fixat det! Men jag var tvungen att köpa ett nätverkskort på siba för 300 kr. Det enda som stör mig nu är att mottagningen lägger av då och då och sen hittar den tillbaks. + att min tv tar emot trådlöst trådlöst på 2,4 ghz bandet med. Så det kanske är det som stör...Tv bilden börjar iallafall att flimmra när det kommer mycket trafik hit, och när den lägger av och scannar 1-13 på nån sekund. Hur fixar jag det?
tack för all hjälp föressten...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in