Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-24, 14:30
  #37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Linjearbetaren HJ i Ytterbergsbyn 1950.

Citat:
Ursprungligen postat av CallePhille
Jag hittar honom inte 1960. 1970 bor han i Västerhaninge (med familj), där han också avlider tidigt 90-tal.

Tack för denna information ang. HJ.

Då kommer vi inte mycket längre gällande honom men jag tror att du har fått fram Andreassons kamrat.
Citera
2017-01-24, 23:01
  #38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sveg i Härjedalen.

Citat:
Ursprungligen postat av CallePhille
Jag hittar honom inte 1960. 1970 bor han i Västerhaninge (med familj), där han också avlider tidigt 90-tal.

Detta är med stor sannolikhet rätt HJ.

Har nu fått fram uppgiften att även hans hustru kom från Härjedalen. Närmare bestämt från Sveg.
Citera
2017-01-25, 17:40
  #39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vallträsk utanför Ytterhogdal?

Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Valltjärnen utanför Ytterhogdal?



Den andra tjärnen i Härjedalens kommun med namnet Valltjärn, eller rättare Valltjärnen, ligger utanför Ytterhogdal och kanske är det den tjärnen det är frågan om i detta fall - trots att den ligger ännu längre bort från platsen där AA försvann. Och inte verkar det gå någon väg fram till den här tjärnen heller.

Det som ändå får mig att misstänka att det är så det förhåller sig är att det i tidningsartikeln från den 21 september 1946 står att det är landsfiskal Vallkvist i Ytterhogdal som fått tipset om att den försvunne skulle var nersänkt i en tjärn. Om det hade rört sig om Valltjärn, sydväst om Sveg eller Vallsjön, strax utanför Sveg tycker jag att man borde ha vänt sig till polisen i Sveg.

Valljärnen ligger i det finnskogsområde som finns i nordvästra Hälsingland och sydvästra Medelpad. Ytterhogdal som ligger i Härjedalens kommun tillhör ju landskapet Hälsingland. Tycker mysteriet djupnar ytterligare om det är denna tjärn som det handlar om. Då kan det ju ändå röra sig om någon utsocknes ifrån som jag skrev i ett tidigare inlägg - trots att jag ironiserade över det då. I denna tid med fortsatt bensinransonering efter kriget tycker jag att det hade varit mera logiskt om det rört sig om en bilförare från närområdet.

Om Alf Andreasson blev påkörd av en bil och bortforslad var det kanske alltså ingen av de 758 bilar som fanns i Jämtlands län vid denna tid utan en av de 1446 som var inregistrerade i Gävleborgs län.

Vilken som var den rätta Valltjärn vet jag förstås inte. Kan ha varit den utanför Ytterhogdal.

Jag tror ända att denne bilförare kom någonstans från dessa trakter. Att vara ute och "söndagsåka" var inget man gjorde 1945. Bilen kan mycket väl ha varit hemmahörande i Sveg med omnejd och när detta med Andreasson inträffade så kan bilens förare ha haft kännedom om detta Vallträsk utanför Ytterhogdal och ansåg denna tjärn passande för "slutförvaringen".

Vi får dock komma ihåg att detta resonemang utgår ifrån att HJ berättade sanningen. Detta vet vi inte och kommer heller aldrig att få veta.

Tycker det är bra att även detta gamla försvinnande har blivit litet uppmärksammat här på Flashback.
Citera
2017-03-01, 14:29
  #40
Medlem
Hej!

Har inte kunnat släppa denna tråd så jag var ju tvungen att gå med .

Känner till Älvros och dessa trakter någolunda.

Älvros station:

Ligger fem (5) km från Älvros mot Sveg.

Byggdes 1920 bemannades 1921.
Det var där Alf och hans vän var och drack sprit.
Mellan 1939 och 1945 var det mycket folk i rörelse runt statonen, många arbetade där. Troligen var det inte lika stor aktivitet där i oktober

Vägen som går förbi Älvros station idag gick inte där på den tiden. Den svänger av före och ner mot Ljusnan och sen upp igen... blir som en krok. Från denna gamla landsväg så går det en enskild brukningsväg till Älvros station som är ca 500 meter. Landsvägen är utpekad som enskild bilväg. Kartan har jag letat fram via Lantmäteriverket och deras historiska kartor.

Från Älvros station till Sveg är det ca 1,2 mil.

Alf Andreasson heter i kyrkböckerna och då i födelseboken
Per Alf Vikner Sveg C:7 (1928-1932) Bild 250/s.21

Tittade även i församlingsböckerna (så långt man kommer för 70-årsgränsen). I församlingsboken står det Försvunnen 6/10 troligen druknad och under utan känd hemvist.
FB (FörsamlingsBoken) Sveg A:12 (1932 -1946) Bild 1970/sid 706.

Det var lite fakta. Kommer lite mer i ett annat inlägg.
__________________
Senast redigerad av vaskefrosk 2017-03-01 kl. 14:44.
Citera
2017-03-01, 14:43
  #41
Medlem
Sova i diket.

Att Alf och hans kompis Holger somnade i diket och inte frös ihjäl beror nog på flera saker.

1945 är jag ganska så säker på att dessa pojkar/män hade ganska så mycket värmande kläder på sig. även om de skulle på dans i Sveg.

Troligen hade de raggsockor på fötterna av ull (håller värmen även i vått tillstånd), säkerligen vadmalsbyxor och kanske även långkalsongern. Undertröja och skjorta på det. Troligen i ull eller liknande. Tror de var ganska så välklädda mot kylan. Man får ju tänka på att de var vana att vara ute i skog och mark. Och i början av oktober kan det komma snö. Grova skor hade de troligvis oxå även om de skulle dansa ... de hade i så fall finskorna på styret eller så.
Citera
2017-03-01, 14:54
  #42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Träffade på tråden av en slump.
Låter långsökt att någon skulle köra på grabben och sedan åka och sänka honom i en sjö. Låter som gubben som berättade det fantiserade.
på 40 talet var antalet bilar betydligt färre och det var inte så svårt att smita från en olycka. Folk var mindre rörliga så bodde föraren 7-8 mil från platsen, kanske i ett annat län, så var chansen liten att denne skulle bli misstänkt. Var det dessutom en olycka så varför skulle föraren smita?Var föraren onykter, absolut, men varför skulle då denna göra sig omaket, ta risken att släpa n kroppen i sin bil sedan vingla iväg och sänka kroppen. Betydligt enklare bara köra iväg och låta kroppen vara.

Rimligaste förklaringen är att den försvunne lyckades vingla ned till vattnet i närheten och föll i.
Citera
2017-03-02, 13:21
  #43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det troligaste scenariot.

Citat:
Ursprungligen postat av vaskefrosk
Hej!

Har inte kunnat släppa denna tråd så jag var ju tvungen att gå med .

Känner till Älvros och dessa trakter någolunda.

Älvros station:

Ligger fem (5) km från Älvros mot Sveg.

Byggdes 1920 bemannades 1921.
Det var där Alf och hans vän var och drack sprit.
Mellan 1939 och 1945 var det mycket folk i rörelse runt statonen, många arbetade där. Troligen var det inte lika stor aktivitet där i oktober

Vägen som går förbi Älvros station idag gick inte där på den tiden. Den svänger av före och ner mot Ljusnan och sen upp igen... blir som en krok. Från denna gamla landsväg så går det en enskild brukningsväg till Älvros station som är ca 500 meter. Landsvägen är utpekad som enskild bilväg. Kartan har jag letat fram via Lantmäteriverket och deras historiska kartor.

Från Älvros station till Sveg är det ca 1,2 mil.

Alf Andreasson heter i kyrkböckerna och då i födelseboken
Per Alf Vikner Sveg C:7 (1928-1932) Bild 250/s.21

Tittade även i församlingsböckerna (så långt man kommer för 70-årsgränsen). I församlingsboken står det Försvunnen 6/10 troligen druknad och under utan känd hemvist.
FB (FörsamlingsBoken) Sveg A:12 (1932 -1946) Bild 1970/sid 706.

Det var lite fakta. Kommer lite mer i ett annat inlägg.

Tack för din information om dessa trakter och om den försvunne.

Från järnvägsstationen i Älvros är det åtminstone numera 12 km. På den här tiden var det inget märkligt att cykla så pass långa sträckor för att kunna delta i en danstillställning. Det var oftast cykel eller apostlahästarna som fick användes.

Myndigheterna misstänkte att Andreasson kom att drunkna. Detta tror jag är det troligaste scenariot.
Citera
2017-03-02, 14:05
  #44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hur var de klädda?

Citat:
Ursprungligen postat av vaskefrosk
Sova i diket.

Att Alf och hans kompis Holger somnade i diket och inte frös ihjäl beror nog på flera saker.

1945 är jag ganska så säker på att dessa pojkar/män hade ganska så mycket värmande kläder på sig. även om de skulle på dans i Sveg.

Troligen hade de raggsockor på fötterna av ull (håller värmen även i vått tillstånd), säkerligen vadmalsbyxor och kanske även långkalsongern. Undertröja och skjorta på det. Troligen i ull eller liknande. Tror de var ganska så välklädda mot kylan. Man får ju tänka på att de var vana att vara ute i skog och mark. Och i början av oktober kan det komma snö. Grova skor hade de troligvis oxå även om de skulle dansa ... de hade i så fall finskorna på styret eller så.

Innan Andreasson och Johansson deltog i spritfesten vid Älvros station hade de rensat banvallen från sly. När de lämnade Ytterbergsbyn denna morgon var de säkert ordentligt klädda. De kan mycket väl ha haft arbetskläder ovanpå sina civila under arbetet.

Ingenstans omnämns det att de skulle ha haft ett ombyte av kläder med sig. Några finskor hängande på cykelstyrena har heller inte framkommit. Troligtvis gav de sig iväg till dansen i de kläder de hade tagit på sig på morgonen.
Citera
2020-04-17, 16:26
  #45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Antogs ha drunknat.

En liten notis publicerad i DN torsdagen den 11 oktober 1945.

Försvunne ynglingen antas ha drunknat

https://tidningar.kb.se/8224221/1945...GENS%20NYHETER

Artikel från DN tisdagen den 9 oktober 1945.

Yngling försvunnen efter slummer i dike.

https://tidningar.kb.se/8224221/1945...A4lvros%201945
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-04-17 kl. 16:37.
Citera
2020-05-21, 13:53
  #46
Medlem
Skaraborg2s avatar
Endast furuskogen vet - men den tiger.

En intressant och mycket detaljerad artikel om detta försvinnande som jag aldrig tidigare har läst.

Lång artikel Hudiksvalls-Tidningen måndagen den 9 augusti 1965 på första sidan och sidan 12. Stort foto på hans mor och hennes son återfinns på första sidan.

En mor frågar: Var finns min son?
Cyklade på dans för 20 år sedan.
FÖRSVANN SPÅRLÖST.

https://tidningar.kb.se/2730322/1965...0j%C3%A4mtland

Begäran om dödförklaring i Sveg, Härjedalens domsaga, den 25 maj 1964.

Citat från artikeln:

"Endast furuskogen vid vägen mellan Älvros järnvägsstation och Ytterbergsbyn vet vad som hände, men den tiger".
Citera
2020-06-03, 22:50
  #47
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Artikel jag aldrig har läst tidigare publicerad 2016-07-11.

Rubrik citat:

"Vad skiljer en försvunnen 17-åring från en annan"?


Citat artikeln:

"Detta försvinnande är intressant att ställa i jämförelse med en händelse som inträffade bara några år senare, dagarna före jul 1948. Även denna gång försvann en 17-åring men det kom att bli ett av Sveriges allra mest omtalade och omskrivna, olösta försvinnanden någonsin."
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-06-03 kl. 22:57.
Citera
2020-07-09, 00:30
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för din information om dessa trakter och om den försvunne.

Från järnvägsstationen i Älvros är det åtminstone numera 12 km. På den här tiden var det inget märkligt att cykla så pass långa sträckor för att kunna delta i en danstillställning. Det var oftast cykel eller apostlahästarna som fick användes.

Myndigheterna misstänkte att Andreasson kom att drunkna. Detta tror jag är det troligaste scenariot.

Jo har själv vaknat upp i en fyllecell i utlandet en gång utan att ha ett minne av något. Där spriten går in går vettet ur som man brukar säga ha ha. Att man somnar längs vägkanten tyder på att man är så full att man har noll koll. Framförallt som 17 åring.

Kan hamna i en sjö, försvunnit ner i ett hål etc. Trot absolut inte på mord eller smitningsolycka.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback