Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2020-07-09, 13:15
  #49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände Alf Andreasson?

Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Jo har själv vaknat upp i en fyllecell i utlandet en gång utan att ha ett minne av något. Där spriten går in går vettet ur som man brukar säga ha ha. Att man somnar längs vägkanten tyder på att man är så full att man har noll koll. Framförallt som 17 åring.

Kan hamna i en sjö, försvunnit ner i ett hål etc. Trot absolut inte på mord eller smitningsolycka.

Detta är väl den troligaste orsaken till att Andreasson försvann utan ett spår.

Jag tror inte heller på mord men utesluter inte att det även kan ha handlat om en smitningsolycka.
Citera
2020-12-30, 19:35
  #50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Älvros, Härjedalen.

Läste att den kände dragspelsartisten Roland Cedermark har avlidit.


Han var född 1938 i Älvros, så han måste som barn ha hört talats en hel del om detta försvinnande.
Citera
2021-01-19, 18:46
  #51
Medlem
Efter att ha läst tråden var jag tvungen att fråga min mor om detta. Hon är född och uppvuxen i Älvros och denne Alf bör ha varit jämngammal med min mormor. Min mor berättade att det gått rykten om att en taxichaufför var misstänkt att ha kört ihjäl Alf. Enligt det mamma hade hört så hade det funnits en buckla på hans bil och att han ändrat historien flera gånger hur bucklan hade uppkommit. Taxichauffören tog livet av sig, men det var långt senare. Till saken är att min mamma är född 49 och det här var rykten hon fick höra i sin ungdom. Så sanningshalten i detta går nog diskutera, men det är en spännande historia.
Citera
2021-01-21, 13:32
  #52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressanta uppgifter byggda på rykten.

Citat:
Ursprungligen postat av place112
Efter att ha läst tråden var jag tvungen att fråga min mor om detta. Hon är född och uppvuxen i Älvros och denne Alf bör ha varit jämngammal med min mormor. Min mor berättade att det gått rykten om att en taxichaufför var misstänkt att ha kört ihjäl Alf. Enligt det mamma hade hört så hade det funnits en buckla på hans bil och att han ändrat historien flera gånger hur bucklan hade uppkommit. Taxichauffören tog livet av sig, men det var långt senare. Till saken är att min mamma är född 49 och det här var rykten hon fick höra i sin ungdom. Så sanningshalten i detta går nog diskutera, men det är en spännande historia.

Stort tack för dina uppgifter.

Det är just personer som din mor som själva har växt upp, i det här fallet, Älvros som man vill höra från vad de har att berätta. Redan tidigt föll misstankarna på att en bil hade varit inblandad i hans försvinnande. Med tanke på bensinransoneringen som rådde fanns det inte många privatbilister. En taxi däremot blev tilldelad bensin. En taxichaufför kan mycket väl ha kört ihjäl Alf p. g. a. en lycka när Alf yrvaken kanske raglade omkring på vägen. Även om det var en olycka ville chauffören inte bli inblandad och därför sänkte han den omkomnes kropp. Märkligt att det fanns en buckla på hans bil och att han ändrade sina uppgifter flera gånger hur denna hade uppstått.

Jag tror att den här taxichauffören mycket väl kan ha varit inblandad i denna tragiska olycka.
Citera
2021-01-31, 20:31
  #53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Publicerat 21.01.31:


Citat:

"Ett försvinnande som är väldigt lite omskrivet är det som skedde i trakterna runt Sveg i oktober 1945. Alltså några år innan Viola försvann. En ung kille, Alf Andreasson, 17 år, försvann fullständigt spårlöst en lördagsnatt i oktober."
Citera
2021-03-17, 22:03
  #54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uppdatering.

En uppdatering på Kullenbergs blogg 2021.03.17. ang. detta försvinnande.


Citat:

"Skogsarbetaren Alf, född Wikner, var född utom äktenskapet den 12 november 1928. Han mor gifte om sig 1939 och då fick Alf efternamnet Andreasson. Han och familjen bodde i Ytterbergsbyn, vid Sveg.

Söndagen den 7 oktober, klockan 19.45 gjordes en polisanmälan till fjärdingsman i Älvros som sedan i sin tur kopplade in landsfiskalen. Anmälan gjordes av Alfs kamrat Holger Johansson, också 17 år."
Citera
2021-08-15, 21:16
  #55
Medlem
Min pappa har också berättat om denna händelse. Han är uppvuxen i samma by och kände HJ väl.

Hans teori är också att Alf blivit påkörd av taxichauffören som sen tog livet av sig i garaget, avgasförgiftning.
Citera
2021-08-16, 14:18
  #56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Misstankar som aldrig kunde bevisas.

Citat:
Ursprungligen postat av Ryamattan
Min pappa har också berättat om denna händelse. Han är uppvuxen i samma by och kände HJ väl.

Hans teori är också att Alf blivit påkörd av taxichauffören som sen tog livet av sig i garaget, avgasförgiftning.

Ja detta är en mycket trolig teori.

Man kan läsa att även att de poliser som utredde försvinnandet hade sina misstankar åt det hållet.
Citera
2024-02-08, 06:02
  #57
Medlem
Nu är det ett tag sen någon skrev i denna tråd, men en liten funderare:
Om Alf trillat ner i vattendraget självmant i berusat tillstånd och kroppen intakt, borde han rimligen flyta upp någonstans efter en stund...eller? Var tar det här vattendraget vägen/vilket håll flyter man åt?

Om däremot en bil kört på honom och vittnen dessutom sett en brand/eld i närområdet dagarna efter, skulle det kunna vara så att kroppen brändes och SEDAN sänktes/slängdes i vatten.
När polisen söker på brandstället hittas inget då den teknik som idag skulle kunnat hitta mikroskopiska spår/förkolnade småben inte fanns då (även om små förkolnade benbitar kan ha varit kvar kan dessa ha antagits vara/bortförklarats som rester av djur/grillade matrester/dylikt).

Förkolnade kroppsdelar som slängs i vatten & flyter iväg kan ha tolkats som flytande skräp då man från en strandkant kanske inte ens lägger märke till det. Var det stilla vatten och kroppsdelar sänkts kanske dessa inte flyter upp och hur ser man ens skillnad på t.ex. en förkolnad arm/ben som ligger på botten i leran eller en rutten stock - med den tidens teknik(?)

Idag skulle tekniken kunnar lösa/hitta det mesta.
Det som talar mot att bränna en kropp är att det dels är riskfyllt att någon uppmärksammar elden och kommer fram och kollar vad det är...dels att det behövs en stor eld för att hela kroppen ska få plats såvida kroppen inte är styckad och bränns i bitar vid skilda tillfällen....och vidare att det tar tid att bränna upp en kropp/kroppsdel.

Experiment har gjorts med en julskinka eller griskadaver (tror jag det var) som sattes i brand och fick brinna i lågor i flera timmar, och ändå var bara ett par cm in i den som var förkolnat - alltså musklerna under var i princip intakta även efter att ha brunnit i timmar. Men visst, styckar man upp kroppen i tillräckligt "små" bitar så kanske det är möjligt att förbränna delarna, alternativt men eldar på under längre perioder och riskerar upptäckt...Även om det finns stora delar kvar av kroppen kan väl dessa ha blivit enklare att göra sig av med om dom (eller rent av hela kroppen intakt) är bränd(a)...

Att taxiföraren tog sitt liv tyder på att han mådde dåligt över något - kan ha varit allt från en skilsmässa till ekonomisk kris till samvetet som gör sig påmint efter att ha haft ihjäl någon.

Vet någon när/hur han tog sitt liv?
Hur lång tid efter Alfs försvinnande?
Var det någon speciell dag/årsdag av försvinnandet, Alfs födelsedsg, etc?
Var det i närheten av platsen där Alf tros ha försvunnit?
Hade han några "nära vänner" som kanske har barn som lever nu som har hört om att han t.ex. anförtrott sig åt någon av deras föräldrar?
Citera
2024-02-17, 12:54
  #58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Taxichauffören som blev misstänkt av folk i hans omgivning.

Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkoklocka
Nu är det ett tag sen någon skrev i denna tråd, men en liten funderare:
Om Alf trillat ner i vattendraget självmant i berusat tillstånd och kroppen intakt, borde han rimligen flyta upp någonstans efter en stund...eller? Var tar det här vattendraget vägen/vilket håll flyter man åt?

Om däremot en bil kört på honom och vittnen dessutom sett en brand/eld i närområdet dagarna efter, skulle det kunna vara så att kroppen brändes och SEDAN sänktes/slängdes i vatten.
När polisen söker på brandstället hittas inget då den teknik som idag skulle kunnat hitta mikroskopiska spår/förkolnade småben inte fanns då (även om små förkolnade benbitar kan ha varit kvar kan dessa ha antagits vara/bortförklarats som rester av djur/grillade matrester/dylikt).

Förkolnade kroppsdelar som slängs i vatten & flyter iväg kan ha tolkats som flytande skräp då man från en strandkant kanske inte ens lägger märke till det. Var det stilla vatten och kroppsdelar sänkts kanske dessa inte flyter upp och hur ser man ens skillnad på t.ex. en förkolnad arm/ben som ligger på botten i leran eller en rutten stock - med den tidens teknik(?)

Idag skulle tekniken kunnar lösa/hitta det mesta.
Det som talar mot att bränna en kropp är att det dels är riskfyllt att någon uppmärksammar elden och kommer fram och kollar vad det är...dels att det behövs en stor eld för att hela kroppen ska få plats såvida kroppen inte är styckad och bränns i bitar vid skilda tillfällen....och vidare att det tar tid att bränna upp en kropp/kroppsdel.

Experiment har gjorts med en julskinka eller griskadaver (tror jag det var) som sattes i brand och fick brinna i lågor i flera timmar, och ändå var bara ett par cm in i den som var förkolnat - alltså musklerna under var i princip intakta även efter att ha brunnit i timmar. Men visst, styckar man upp kroppen i tillräckligt "små" bitar så kanske det är möjligt att förbränna delarna, alternativt men eldar på under längre perioder och riskerar upptäckt...Även om det finns stora delar kvar av kroppen kan väl dessa ha blivit enklare att göra sig av med om dom (eller rent av hela kroppen intakt) är bränd(a)...

Att taxiföraren tog sitt liv tyder på att han mådde dåligt över något - kan ha varit allt från en skilsmässa till ekonomisk kris till samvetet som gör sig påmint efter att ha haft ihjäl någon.

Vet någon när/hur han tog sitt liv?
Hur lång tid efter Alfs försvinnande?

Var det någon speciell dag/årsdag av försvinnandet, Alfs födelsedsg, etc?
Var det i närheten av platsen där Alf tros ha försvunnit?
Hade han några "nära vänner" som kanske har barn som lever nu som har hört om att han t.ex. anförtrott sig åt någon av deras föräldrar?

Om nu AA hamnade i detta vattendrag så kan kroppen ha fastnat på botten.

Det är också en teori som kan vara möjlig. Gällande taxichauffören som blev misstänkt berövade han sig livet genom avgasförgiftning. Detta skedde inte strax efter försvinnandet utan det tog ett tag.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback