Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-08, 05:29
  #205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Finns ju ett enkelt sätt att motverka detta och det är väl att ha dem bakom kassan och ge det antal som kunden vill ha istället.
Vet inte om det är så än, men för ett antal år sedan bodde jag i Spanien ett tag och där fanns kassarna bakom kassan och delades ut gratis. Personalen skickade helt enkelt fram en eller flera kassar beroende på hur många man behövde. En kasse fick man alltid, även om man bara köpte en chokladbit.

Jag veckohandlar på Willys. Lika fräscht och ungefär samma priser som Ica. Lite sämre utbud såklart men har ändå "allt man behöver" till skillnad från Netto och Lidl. Det går dessutom fantastiskt mycket snabbare att handla där.
Citera
2015-12-09, 15:20
  #206
Medlem
japanskbruds avatar
citygross har ofta haft mögliga eller uppenbart ruttna varor i charkdisken, som ingen plockar bort.. nästan inga invandrare handlar där, trots 100 meter till en enorm flyktingförläggning ..mkt konstigt ......
Däremot dras dom till netto 2km bort, eller lidl.
Själv handlar jag alltid på maxi.. man måste inte lusläsa datumstämplarna där.. sällan dom låter gammalt skit ligga kvar.
Citera
2016-01-10, 19:57
  #207
Medlem
Nettos frukt och grönt avdelning är direkt äcklig. Ofta ser man nått som är mögligt direkt i butiken, och köper man nått som inte är det så blir det det mögligt samma kväll.
De har dock ofta färsk svensk kyckling till bra pris så handlar där ibland för den sakens skull.
Annars blir det alltid Maxi, bättre utbud, bättre priser och bättre kvalité på det mesta.
Citera
2016-01-10, 20:06
  #208
Moderator
rotadents avatar
Finns Netto bara i södra Sverige numera? De fanns ett tag i Stockholm men jag tror att jag handlade där en gång kanske, inte mer. Jag vet inte alls hur de var. Handlar mest på Willy's numera, mest för att det är närmaste butiken. De är rätt billiga också. Annars ICA som är dyrare, men har en fräschare butik och något bättre utbud på vissa varor. Men i princip går det på ett ut.
Citera
2016-01-10, 20:10
  #209
Avstängd
Halloween2s avatar
För att Ica och Konsum (som också börjar bli dålig) är bättre än turk affärer med billigare och äckligare varor. tex extra saft eller kakor wtf is that.

Lidl ser ut som en stor turk kiosk med okända märken och inget ser någorlunda bra ut.
Citera
2016-01-10, 21:14
  #210
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
För att Ica och Konsum (som också börjar bli dålig) är bättre än turk affärer med billigare och äckligare varor. tex extra saft eller kakor wtf is that.

Lidl ser ut som en stor turk kiosk med okända märken och inget ser någorlunda bra ut.
Många av Lidl's varor är faktiskt mycket bra och håller ett lågt pris. Kolla in tråden för Lidl tips så får du se. Det finns många som är nöjda. (FB) Lidl Tips? Ica och Coop är kanon att handla på tex dagen före nyår mm då dom har självscanning och kön på tex Willys sträcker sig 4 varv runt butiken.
Citera
2016-01-11, 01:25
  #211
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Finns Netto bara i södra Sverige numera? De fanns ett tag i Stockholm men jag tror att jag handlade där en gång kanske, inte mer. Jag vet inte alls hur de var. Handlar mest på Willy's numera, mest för att det är närmaste butiken. De är rätt billiga också. Annars ICA som är dyrare, men har en fräschare butik och något bättre utbud på vissa varor. Men i princip går det på ett ut.

Netto finns i Stockholm, men endast i Sollentuna, Örnsberg och Södertälje. Netto är lite åt matrebellen-hållet. En hel del tillfälliga varor som ibland är intressanta och ibland inte. Jag besöker dem om jag är i krokarna, men det är sällan då jag bor helt på fel ställe.
Citera
2018-08-06, 02:44
  #212
Medlem
Elementarts avatar
Hur kommer det sig att butiker som ICA Maxi och Willys ofta har samma erbjudanden? Har tänkt på detta flera gånger när jag bläddrar i reklambladet. Som exempelvis kommande vecka har båda erbjudanden på Zoega-Kaffe, för de är väl ändå konkurrenter med varandra?
Citera
2018-08-06, 02:59
  #213
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Hur kommer det sig att butiker som ICA Maxi och Willys ofta har samma erbjudanden? Har tänkt på detta flera gånger när jag bläddrar i reklambladet. Som exempelvis kommande vecka har båda erbjudanden på Zoega-Kaffe, för de är väl ändå konkurrenter med varandra?
Det är inte ovanligt att leverantörer har olika drives/kampanjer mot alla grossisterna (Coop, ICA, Dagab etc) för att kunna ge bättre rabatter och försäljning. Sedan är det upp till varje butikskedja hur mycket man vill sänka konsumentpriset.
Citera
2018-08-06, 03:56
  #214
Medlem
kraftfoders avatar
Jag handlar oftast på Willys, då den ligger bekvämast till, och har ofta bättre priser. (Inte bara någon krona hit eller dit, det kan skilja sig tior på exakt samma vara). Dock handlar jag på ICA Maxi någon gång/mån, då vissa varor inte finns på Willys. Sedan kan Maxi ha tillfälligt bra priser på någon kampanjvara. Har en app i mobilen dit jag får in både Maxi's och Willys erbjudanden varje måndag.Även rabattkuponger kommer upp i appen. Rätt nice. (Matpriskollen heter den).

Kaffet har varit löjligt billigt en period nu. Fyra paket Löfbergs Lila mellanrost för 99:- på Maxi, Willys brukar ha motsvarande. Har hela kaffeskåpet knökfullt nu, tror det räcker till jul typ..
(Gevalia, Zoega, Arvid Nordqvist, Löfbergs). Kan fan starta caférörelse...

Lidl handlar jag på ibland, typ varannan månad kanske. Netto var det flera år sedan, slutade handla där för Netto blev sunkigare och sunkigare, till slut stank det fekalier i affären. (Faktiskt sant!).
Citera
2018-08-06, 19:13
  #215
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av philhermouth
För ett tag sedan handlade jag på Ica och gick förbi ett ungt svenskt par. I handen hade jag en korg med varor i. Jag märkte att killen analyserade mig från topp till tå. Han tittade mig i ögonen och tittade på mina kläder. Han fortsatte så två - tre gånger innan våra vägar skildes åt. Han tittade kanske på mig för att jag var en ung utlänning som handlar på Ica. Och där ser man ju inte många utlänningar.

Denna händelse har fått mig att fundera på varför folk väljer att handla på Ica istället för de andra lågpris-kedjorna. Är det för att ni vill undvika utlänningar? Är ni för "fina" för att handla på Netto? Skäms ni över att handla på Netto? Varför väljer ni att handla på Ica istället för de andra ställena?
I den utsträckningen jag fortfarande handlar på ICA så beror det på två faktorer: avstånd och tillgängligheten av vissa produkter. De flesta av dessa produkter finns på Coop, dock ligger Coop längre bort, och produkterna på Coop är i regel bara någon krona billigare. Lidl och Willys håller generellt bättre priser, särskilt Lidl. Nuförtiden är det i stort sett bara en massa halva priset produkter på min lokala ICA (några dagar kvar till utgånget datum), eftersom standardpriserna där är skyhöga ockerpriser, så nästan ingen handlar där pga det, och så finns det en massa lokala konkurrenter, så det går dåligt för ICA nu. Alla flyr ICA pga deras folkfientliga priser, särskilt när det finns Lidl, Willys och Netto som ger bra produkter till bra priser. Det är nog bara en tidsfråga innan Coop också drabbas av konkurrensen.

En annan grej förresten, är att Lidl har de absolut godaste djupfrysta vilda blåbären som säljs i Sverige, till bäst pris också! 31 kr för 500 g, inte för syrliga och lagom söta, precis som blåbär ska smaka. Jag testade att köpa ICA Basic djupfrysta odlade blåbär, och utöver att varje blåbär är GMO-stora, fyfan vad äckliga de är. Smakar typ bara kemikalier, och man blir inte ens blå om tungan. Willys säljer också djupfrysta vilda blåbär (märket Dira; 450 g för 27 kr), dessa var okej, men lite för syrliga (och man blir blå om tungan). Sedan finns det ett annat djupfrysta blåbär märke på ICA (Polarica), dessa smakar betydligt bättre än deras ICA Basic variant, men alldeles för syrliga, ingen sötma och kostar 41 kr eller så för 500 g, men man blir åtminstone blå om tungan (viktigt! Det indikerar att antocyanerna är som de ska).

Hur som helst, ICA bör bojkottas av två skäl: fe folkfientliga ockerpriserna och hur de fuskade med datumet för utgånget kött för några år sedan (seriöst, vad är detta för tredje världen fasoner?). Rent generellt tycker jag att det är bra av ICA att fula sig på det sättet med kött eftersom det bara ger kött sämre rykte i det långa loppet, dock är det fult beteende hur som helst.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-08-06 kl. 19:56.
Citera
2018-08-06, 19:17
  #216
Medlem
Cis-Kingens avatar
Är inte sosse så Coop är uteslutet. ICA, City gross samt lite Lidl är min rutin.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback