Citat:
Ursprungligen postat av uncensoredwords
Jag är lite klyven hur jag skall göra..
Jag har en vän som jobbar en del med investeringar som har lovat hjälpa mig att komma igång lite.
Huvudelen blir nog räntekonton samt en och annan fond.
Tackar ödmjukast för råden och har du fler frågor är det bara att skriva!
Titta på den svenska börsen nu, -5% på indexet på 2 dagar. Börsen tokrasar med andra ord. Hela årets uppgång raderad på bara 2 dagar.
Stoppa inte in dina pengar i detta är mitt tips.
Folk som säger att dom ska hjälpa dig komma igång med fonder och grejer är absolut livsfarliga. Jag rekommenderar dig att undvika dessa personers "råd". Googla typ "handla med fonder" eller dylikt om du vill ha lite basic info.
Du kommer tacka mig och tänka tillbaka på den här tråden om typ 10 år om du skiter i att skicka iväg dina pengar utom din kontroll till giriga provisionshungriga förvaltare som skrattar om spararna blir av med pengar. De styr enbart våra pengar. De är i stort sett oberoende av hur det går, det är inte deras egna pengar de gamblar med. De tar enorma risker och bryr sig inte hur det går.
På en högriskfond brukar man säga riskera att bli av med 40% av din kassa för att ha möjlighet att tjäna 10%. Det är nån slags "standard" sen kan vissa högrisk fonder över korta perioder falla typ 80%, hur lång tid det det innan det är tillbaka på ruta 0 går inte att spå. 10 år kanske, 20 år kanske mer ?
Då är det att ha i åtanke, finns din investering ens kvar då att få ut något av ? om du ligger back 50% efter typ 7 år och beslut tas att din investering kommer stängas ner och betalas ut då är det över.