• 1
  • 2
2011-07-26, 22:20
Medlem
qpXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncensoredwords
Tackar för det!

Min tanke är att spara minst 5000 kr varje månad, 3000 kr lågrisk/ alt sparkonto och 2000 kr högre risk. Kommer garanterat att lära mig en hel del under tiden då jag har hyfsat lätt för att ta till mig saker jag läser om.

Är det någon som sitter i skiten och behöver stöd alt hjälp om hur man skall börja för att komma tillbaka går det bra att skriva i denna tråd alt skicka ett PM ..

Kommer ej vara tillgänglig på ett par dagar dock då det vakas lite välbehövlig semester

Jag tänkte precis samma som sig med dom där 2000kr där typ då jag var ny på investeringar med värdepapper. Om jag kunde gå tillbaka så skulle jag låtit bli skiten helt, även fast jag inte gått minus på det. Börja med en mindre summa är mitt bästa råd, typ max 500kr / mån, du kommer inte tycka det är skoj då du ser det hela börja mjölkas ur dina händer och du vet att snart ska du sätta in mer som också minskar i värde till överhängande stor chans. Det kan ta väldigt väldigt lång tid innan ens investeringar kommit runt en börscykel och korsar +-0. Det kräver ytterligare insättningar och vidare matning av samma medel om du ska få ruschen upp också.

Enkelt sagt: bankkonto är en gudagåva.
Citera
2011-08-02, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qpX
Jag tänkte precis samma som sig med dom där 2000kr där typ då jag var ny på investeringar med värdepapper. Om jag kunde gå tillbaka så skulle jag låtit bli skiten helt, även fast jag inte gått minus på det. Börja med en mindre summa är mitt bästa råd, typ max 500kr / mån, du kommer inte tycka det är skoj då du ser det hela börja mjölkas ur dina händer och du vet att snart ska du sätta in mer som också minskar i värde till överhängande stor chans. Det kan ta väldigt väldigt lång tid innan ens investeringar kommit runt en börscykel och korsar +-0. Det kräver ytterligare insättningar och vidare matning av samma medel om du ska få ruschen upp också.

Enkelt sagt: bankkonto är en gudagåva.

Jag är lite klyven hur jag skall göra..
Jag har en vän som jobbar en del med investeringar som har lovat hjälpa mig att komma igång lite.

Huvudelen blir nog räntekonton samt en och annan fond.

Tackar ödmjukast för råden och har du fler frågor är det bara att skriva!
Citera
2011-08-02, 22:28
Medlem
qpXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncensoredwords
Jag är lite klyven hur jag skall göra..
Jag har en vän som jobbar en del med investeringar som har lovat hjälpa mig att komma igång lite.

Huvudelen blir nog räntekonton samt en och annan fond.

Tackar ödmjukast för råden och har du fler frågor är det bara att skriva!

Titta på den svenska börsen nu, -5% på indexet på 2 dagar. Börsen tokrasar med andra ord. Hela årets uppgång raderad på bara 2 dagar.

Stoppa inte in dina pengar i detta är mitt tips.

Folk som säger att dom ska hjälpa dig komma igång med fonder och grejer är absolut livsfarliga. Jag rekommenderar dig att undvika dessa personers "råd". Googla typ "handla med fonder" eller dylikt om du vill ha lite basic info.

Du kommer tacka mig och tänka tillbaka på den här tråden om typ 10 år om du skiter i att skicka iväg dina pengar utom din kontroll till giriga provisionshungriga förvaltare som skrattar om spararna blir av med pengar. De styr enbart våra pengar. De är i stort sett oberoende av hur det går, det är inte deras egna pengar de gamblar med. De tar enorma risker och bryr sig inte hur det går.

På en högriskfond brukar man säga riskera att bli av med 40% av din kassa för att ha möjlighet att tjäna 10%. Det är nån slags "standard" sen kan vissa högrisk fonder över korta perioder falla typ 80%, hur lång tid det det innan det är tillbaka på ruta 0 går inte att spå. 10 år kanske, 20 år kanske mer ?

Då är det att ha i åtanke, finns din investering ens kvar då att få ut något av ? om du ligger back 50% efter typ 7 år och beslut tas att din investering kommer stängas ner och betalas ut då är det över.
Citera
2011-08-11, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qpX
Titta på den svenska börsen nu, -5% på indexet på 2 dagar. Börsen tokrasar med andra ord. Hela årets uppgång raderad på bara 2 dagar.

Stoppa inte in dina pengar i detta är mitt tips.

Folk som säger att dom ska hjälpa dig komma igång med fonder och grejer är absolut livsfarliga. Jag rekommenderar dig att undvika dessa personers "råd". Googla typ "handla med fonder" eller dylikt om du vill ha lite basic info.

Du kommer tacka mig och tänka tillbaka på den här tråden om typ 10 år om du skiter i att skicka iväg dina pengar utom din kontroll till giriga provisionshungriga förvaltare som skrattar om spararna blir av med pengar. De styr enbart våra pengar. De är i stort sett oberoende av hur det går, det är inte deras egna pengar de gamblar med. De tar enorma risker och bryr sig inte hur det går.

På en högriskfond brukar man säga riskera att bli av med 40% av din kassa för att ha möjlighet att tjäna 10%. Det är nån slags "standard" sen kan vissa högrisk fonder över korta perioder falla typ 80%, hur lång tid det det innan det är tillbaka på ruta 0 går inte att spå. 10 år kanske, 20 år kanske mer ?

Då är det att ha i åtanke, finns din investering ens kvar då att få ut något av ? om du ligger back 50% efter typ 7 år och beslut tas att din investering kommer stängas ner och betalas ut då är det över.

Tackar ödmjukast för all din information.
Ska absolut överväga det hela både en och 2 gånger innan jag placerar något.

Tackar även för de PM jag fått både av folk som är glada för trådens innehåll och av de som faktisk behöver hjälp.. Det värmer och tillsammans är man ofta starkast!
Citera
2011-08-12, 07:57
Medlem
Azphyxias avatar
Du har hela tiden haft ett arbete - Men om en annan man/kvinna åker på skulder pga att denna just inte kan betala eftersom att han eller hon förlorat sitt arbete, vad skulle du råda den personen till?

100k Är inte oöverskådligt - Det är typ 50% av vad ett relativt lågavlönat arbete ger.
Citera
2011-08-12, 17:34
Medlem
Ja jag har hela tiden haft arbete så jag alltid trott på mig själv vilket är väldigt viktigt.
Att dra på sig skulder, hamna i skiten osv gör att man får sämre självkänsla men när man väl tar tag i sina problem och ser resultat så lovar jag att det boostar ditt ego och ger dig en otrolig spark i röven.

Hade jag inte haft jobb hade jag sett till att gå till en ekonomisk coach hos kommunen, sökt mig till andra med liknande problem på nätet och gjort allt för att få ett jobb. ring upp varenda företag du har en skuld till, förklara att du är villig att betala tillbaka allt såfort du har jobb och se om de kan frysa räntan eller liknande.

För varje possitivt besked du får ökar chanserna till ett bättre liv samt att kanske få de där jobbet du vill.

100 k är absolut inte särskilt mycket pengar MEN om man inte tar tag i det när man hamnat i skiten är risken att det blir både 3, 4 och 500 000.. så tanken med denna tråd var enbart att inspirera folk att ta tag i sina skulder vilket det verkar ha gjort..

Citat:
Ursprungligen postat av Azphyxia
Du har hela tiden haft ett arbete - Men om en annan man/kvinna åker på skulder pga att denna just inte kan betala eftersom att han eller hon förlorat sitt arbete, vad skulle du råda den personen till?

100k Är inte oöverskådligt - Det är typ 50% av vad ett relativt lågavlönat arbete ger.
Citera
2011-08-12, 18:04
Medlem
Fris avatar
Vad har du fått pengar från för att betala av skulderna på 100'000 kr samt bil och möbler för 65'000 kr senaste 1.5 åren, förutom hyra och andra levnadsomkostnader? Har du bara ransonerat din lön, eller har du jobbat extra?

Vet du förresten att betalningsanmärkningen sitter kvar 3 år efter senaste åtgärd som kronkalle vidtagit, som att registrera ny skuld eller försöka en utmätning. Det är inte 3 år efter att man blivit skuldfri.
Citera
2011-08-12, 18:18
Medlem
riff0raffs avatar
Kan rekomendera forumet fattiga-riddare för medborgare med mycket skulder.
http://www.fattiga-riddare.se/forum/
Citera
2011-08-13, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Vad har du fått pengar från för att betala av skulderna på 100'000 kr samt bil och möbler för 65'000 kr senaste 1.5 åren, förutom hyra och andra levnadsomkostnader? Har du bara ransonerat din lön, eller har du jobbat extra?

Vet du förresten att betalningsanmärkningen sitter kvar 3 år efter senaste åtgärd som kronkalle vidtagit, som att registrera ny skuld eller försöka en utmätning. Det är inte 3 år efter att man blivit skuldfri.

Bra fråga!

Kronis har dragit 3900 kr / mån vilket motsvarar 46800 kr om jag inte räknar fel, över det betalade jag 4000 kr i 5 månader till en privat skuld. Förutom detta har jag betalat ett par inkassobolag 1000 kr / bolag och månad.

Jag har fått ut ca 15000 kr efter skatt ( 11000 efter kronofogden) och då jag och min sambo delar på hyran blir det 2000 kr var att betala ( el ingår), telefon står jobbet för så utöver det är det bara ett par hundra för tv + bredband.

Jag har aldrig lånat av min sambo då hon inte vetat om min skuldbörda ( rekomenderar alla att berätta för sin sambo hur er situation ser ut) . Detta har resulterat i att min flickvän har kunnat spara en del pengar medans jag inte har kunnat.

Bilen köpte jag för 20 000 och det sparade jag in på 4 månader och möblerna har vi köpt gemensamt i omgångar vilket då inte blir så dyrt ( 65000 delat på 2 och på ett år)

Behöver någon hjälp med hur man börjar rota i alla skulder går det bra att skicka PM eller skriva i tråden!
Citera
2014-05-03, 23:15
Medlem
Här kommer en liten uppdate efter ett antal år .

Lön idag : ca 30 000 kr

Bor i en bostadsrätt värderad till ca 3,4 milj kr tillsammans med sambo

Mc för ca 50 K

Skulder: bostadslån tillsammans med sambo, ca 2 650 000 kr samt ca 100 k till närstående för köp av bostad.

Sparar tillsammans med sambo ca 4000/ mån. Detta kommer öka till ca 6000 när jag lagt om lånen om mindre än 3 mån.

Inga anmärkningar, inga skulder till inkassobolag, kreditbolag och annat.

Då jag sedan trådstart fått en hel den PM från människor som sitter i skiter bumpar jag tråden och kör ett nytt race.

Kom gärna med frågor och synpunkter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in