2024-10-29, 12:24
Medlem
Pareto-optimals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Utan att jag orkar se en hel serie, hur mycket kunde libertarianerna påverka i slutändan?
Jag kan tänka mig en hel del på county-nivå och nästan ingenting på delstatsnivå.

Problemet som FSP har är att de ger själva upphov till stora externaliteter. Vissa roliga (som när de går runt och slänger i pengar i parkeringsautomater, något man förhindrat i Sverige med parkeringsapparna) och andra mindre roliga. De har personer som är väldigt aktiva i sin rörelse öppet som samtidigt har blivit dömda för relativt grova brott (se serien). Dessutom när de väl lyckats övertyga om förändringar för att driva utvecklingen åt ett annat håll går de för långt och i för snabba steg med en halsbrytande hastighet. Något som kan uppfattas som jävligt negativt för många lokalbor som inte är direkt intresserade av politik eller nationalekonomi. FSP-folket kan ha helt rätt i sina tankar men vara fruktansvärt dåliga säljare av sin politik. Där kan de med fördel ta något från sossarnas playbook, ska en förändring ske måste folk ha tid att anpassa sig till den. Momsen blev inte 25% över en dag, det hade blivit ramaskri från företagare och vanligt folk. Den började på några procent och det tog ett bra tag innan den hamnade på 25%. Samma måste man göra när man ska rulla tillbaka förändringarna om man får politisk makt. Enda gången man kan genomföra drastiska och nödvändiga förändringar är i en kris där saktfärdighet kommer ha ihjäl samhället.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in