2011-07-20, 23:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nedanstående är hämtat från första sidan i GP söndagen den 28 juli 1968.

Rubriken här är också rubriken på artikeln.

"Gårdskarlen Anton Nilsson, 74 år, Landskrona, avled efter att slagits ner av en 15-årig landskronayngling på lördagen. Nilsson befann sig på en trappa i ett hyrehus i Landskrona och föll efter slaget ner för trappan. Han avled omedelbart.

Bråk uppstod mellan ynglingen och Nilsson, som överfölls på gården och sedan förföljdes av ynglingen upp för en trappa. Det var här ynglingen fick in ett hårt slag på Nilsson. Om slaget var dödande eller om Nilsson slog huvudet i trappan är ännu inte utrett. Rättsmedicinsk obduktion skall företas.

Ynglingen har anhållits som misstänkt för misshandel och vållande till annans död."

Någon som har hört talats om denna tragiska händelse förut? Någon som vet vad 15-åringen blev dömd för? Något hårdare straff lär han väl knappast ha erhållit med tanke på sin ringa ålder.

Däremot tycker jag inte att denne ynglings namn är av intresse.
Citera
2011-07-20, 23:35
Medlem
FabiusCunctators avatar
Nej, jag känner inte alls till detta fall. Här är dock informationen från Sveriges dödbok

18940217-4131
Nilsson, Anton Sigfrid
Stora Strandgatan 7
Död 27/7 1968
Kyrkobokförd i Landskrona, Landskrona kn (Malmöhus län, Skåne)
Född 17/2 1894 i Ask (Malmöhus län, Skåne)
Gift man (2/11 1920).

Mannens änka avled så vitt jag kan se i maj 1979.
Citera
2011-07-20, 23:35
Medlem
Deleteriouss avatar
Stor chans att han lever idag.

Jag tycker att alla gärningsmäns namn är vid intresse, men inte brottsoffers då det drabbar deras familjer...

Och nej jag har inte hört talas om den. Har ju skett tusentals mord i Sverige under 1900-talet och 2000-talet.
Citera
2011-07-20, 23:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uggifter Anton Nilsson.

Citat:
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
Nej, jag känner inte alls till detta fall. Här är dock informationen från Sveriges dödbok

18940217-4131
Nilsson, Anton Sigfrid
Stora Strandgatan 7
Död 27/7 1968
Kyrkobokförd i Landskrona, Landskrona kn (Malmöhus län, Skåne)
Född 17/2 1894 i Ask (Malmöhus län, Skåne)
Gift man (2/11 1920).

Mannens änka avled så vitt jag kan se i maj 1979.

Tack för dessa uppgifter FabiusCunctator.
Citera
2011-07-21, 12:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nära och kära inte blir bortglömda.

Jag tycker att alla gärningsmäns namn är vid intresse, men inte brottsoffers då det drabbar deras familjer...

Jag håller delvis med dig. I detta fall tycker jag inte att den unge GM:s namn skall publiceras. 43 år har gått sedan händelsen och han kan fortfarande vara i livet med hustru och barn. Då drabbas även dessa fastän de inte hade något att göra med det inträffade. Dessutom var inte detta heller mord.

Brottsoffers namn måste i de flesta fall omnämnas för annars går det inte att diskutera t.ex. ett mord. Jag har haft kontakt med ganska många anhöriga och alla utom i ett par fall har inte haft något emot detta. Tvärtom. Flera har t.o.m. varit glada över att detta tragiska har tagits upp så att deras nära och kära inte blir bortglömda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in