Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-01, 03:56
  #13
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
CurryCurre, Ezzelino, Metonymen & Pojken med guldbyxorna var är ni, varför har ni övergivit oss?
CurryCurre, Yidaki och Seburo C-X har jag lärt mig mest av. Två av de är inte längre aktiva här.
Citera
2011-08-03, 22:00
  #14
Medlem
Grym forumdel även fast jag inte är jätte beläst inom filosofin (än). Har lärt mig mycket av föregående nämnda postare (får inte glömma Ezzelino dock, den galningen ) och diskusionerna som förs håller ju tusen ggr högre kvalitet än de i den vanliga delen.
Citera
2011-10-10, 17:28
  #15
Medlem
Lys avatar
Tycker det är en bra avdelning som behövs. Här kan man hitta andra ämnen och mer fördjupning än i vanliga filosofi-avdelningen.
Citera
2011-10-10, 18:26
  #16
Medlem
MauroSpockos avatar
Jag tycker exemplet kunde tas efter i vissa andra forum också. "Akademisk historia" skulle nog sporra folk att skapa trådar som inte bara drunknar i "Vad hade hänt om Hitler vann?"-ämnen, och "akademisk lingvistik" skulle separera tekniska trådar för språkvetenskapligt insatta från "Vad heter osthyvel på arabiska?".

Kan även tänka mig "akademisk BDSM" och "akademisk hockey - matchprat".
Citera
2017-10-21, 14:33
  #17
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Efter att ha läst igen om samtliga trådstarter i Akademisk filosofi är det uppenbart att det helt har saknats moderering under långa perioder i denna forumdel. Av de trådar som ligger här är det inte ens hälften som uppfyller forumets kriterier för akademisk filosofi:

Villkor för trådar i Akademisk filosofi är som följer:
(1) Att tråden rör sig kring ämnen som akademiska filosofer finner intressanta, alt. formulering som avhandlas i akademisk diskurs.
(2) Att tråden visar intresse för att använda etablerat akademiskt språk.
(3) Att frågeställningen presenteras utförligt utifrån en akademisk förståelse av ämnet.

Varje villkor är nödvändigt och tillsammans är de tillräckliga.


En stor mängd trådar handlar, precis som i den vanliga filosofidelen, om skoluppgifter och läxhjälp på grundnivå. Jag har flera gånger har påtalat för moderatorerna i filosofi att det vore bättre om det fanns en tråd för skoluppgifter och inte femtioelva stycken om samma ämnen som ältas om och om igen men jag har inte fått det minsta gehör för den ståndpunkten.

Jag trodde i min enfald att det gjordes en periodisk kvalitetsgranskning på trådar som skapades här men så är det bevisligen inte. Då det inte ligger så många trådar i Akademisk filosofi förväntar jag mig att de trådar jag rapporterat städas bort härifrån eftersom de inte på minsta sätt uppfyller de kriterier som är uppställda för trådstarter i denna del.
Citera
2017-10-28, 15:55
  #18
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Det finns ett par trådar i Akademisk filosofi som med fördel skulle kunna sammanfogas:

Merleau-Ponty

(FB) Realism & Merleau-Ponty
(FB) Min tolkning av Maurice Merleau-Ponty

Heidegger

(FB) Varat består av gammalt mögel?
(FB) Heidegger och varafrågan

Frege vs. Russell (sense/ref.)

(FB) Frege vs. Russell (sense/ref.)
(FB) frege och russel, skillnad och likheter
(FB) Mening (sense)
Citera
2017-11-04, 23:07
  #19
Medlem
hahatamejomnikans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Efter att ha läst igen om samtliga trådstarter i Akademisk filosofi är det uppenbart att det helt har saknats moderering under långa perioder i denna forumdel. Av de trådar som ligger här är det inte ens hälften som uppfyller forumets kriterier för akademisk filosofi:

Villkor för trådar i Akademisk filosofi är som följer:
(1) Att tråden rör sig kring ämnen som akademiska filosofer finner intressanta, alt. formulering som avhandlas i akademisk diskurs.
(2) Att tråden visar intresse för att använda etablerat akademiskt språk.
(3) Att frågeställningen presenteras utförligt utifrån en akademisk förståelse av ämnet.

Varje villkor är nödvändigt och tillsammans är de tillräckliga.


En stor mängd trådar handlar, precis som i den vanliga filosofidelen, om skoluppgifter och läxhjälp på grundnivå. Jag har flera gånger har påtalat för moderatorerna i filosofi att det vore bättre om det fanns en tråd för skoluppgifter och inte femtioelva stycken om samma ämnen som ältas om och om igen men jag har inte fått det minsta gehör för den ståndpunkten.

Jag trodde i min enfald att det gjordes en periodisk kvalitetsgranskning på trådar som skapades här men så är det bevisligen inte. Då det inte ligger så många trådar i Akademisk filosofi förväntar jag mig att de trådar jag rapporterat städas bort härifrån eftersom de inte på minsta sätt uppfyller de kriterier som är uppställda för trådstarter i denna del.

Du har rätt. Problemet är att moderatorna inte är filosofiskt utbildade, så hur skulle de kunna åstadkomma något? Sedan är inte ämnet akademisk filosofi tyvärr inte begränsat till teoretiskt/praktisk filosofi som faktiskt studeras som filosofi universiteten i Sverige, givet att ämnesområden inte är absoluta, utan drar med sig drägg som dyrkas som obegripliga av idioter (Heidegger, Foucault, nationalekonomi, etc.)

Så länge de värsta idioterna håller sig till modertråden filosofiforum, och så länge man kan få läsa lite sågning av mongofilosofi av de handfull intelligenta som sporadiskt hänger här, så är jag mer än ok med forumet. Prova själv att såga en intellektuell mongoloid i två delar, det är uppfriskande, särskilt efter sextioåtta andra avstängningar som straff för att vara extra rationell!

Personligen har jag gjort det till en sport att borra sönder skallen på hobbypolitikerna på diverse politikforum, det är mest för att jag är mentalt uttråkad misantrop, och försöker finna praktiska mentala anfallsmanövrar baserade på teoretisk filosofi. Jag uppskattar dock mycket de smartskallar som gör sig besväret att hänga här! Om jag inte var rationellt lat, och om jag inte filosofiskt ansåg att teoretisk filosofi var bortkastad mental energi, så skulle jag personligen engagera mig mycket mer.

Till och med jag som är filosofiskt rationellt lat inser att det här finns utrymme för en teoretisk diskussion om hur jävla lat man egentligen kan tänkas bli, om nu all logisk mening är meningslös.
__________________
Senast redigerad av hahatamejomnikan 2017-11-04 kl. 23:44.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback