Citat:
Ursprungligen postat av
softguzz69
Hej alla!
Jag har tagit kodein några gånger och gillat det rätt mycket men sedan när jag tog en hög dos ca 400mg så fick jag en allergisk reaktion, därefter tog jag bara kodein två gånger till och på låga doser och fick igen reaktion. Nu ca 1 år efter jag tog sist, så tog jag tog 300mg kodein(lite dumt nu i efter hand) för en vecka sen och fick en relativt stark allergisk reaktion. Nu till min fråga kan jag ta kodein igen fast på låga doser? t.ex 90-180/200mg ihop med postafen och clarityn eller kommer jag ändå få en allergisk reaktion och inget rus? (har ingen vidare tolerans för tillfället)
Anledning till att jag frågar är för att jag har tillgång till ganska mycket kodein nu hehe
Tacksam för svar
Mvh
Hej, ledsen för lite sent svar.
Tyvärr kommer jag vara lite av en glädjedödare, och är du som den genomsnittlige flashbackaren lär du inte bry dig om vad jag säger, men jag tänker skriva detta ändå.
Har du fått en allergisk reaktion av kodein bör du undvika att ta det igen. Allergi fungerar ofta som så att första gången man utsätts - i ditt fall utsätter sig själv - för det man är allergisk mot händer det inte så mycket. Man kan få en ganska lindrig reaktion som snabbt går över. Men i kroppen händer det grejer, man bildar antikroppar mot det man är allergisk mot. Och nästa gång man utsätts för det man är allergisk mot kan man få en mycket kraftig reaktion, en anafylaktisk chock. En sådan kan i värsta fall leda till döden. Att du tar Clarityn eller annat lär inte hjälpa, om/när du får en kraftig reaktion behöver du en EPI-pen, en adrenalinspruta, och det snabbt. Sedan måste man till sjukhus för kontroll av hjärtrytm och uppföljande vård.
Jag vet detta eftersom jag är kraftigt allergisk mot getingstick, har bokstavligt talat varit nära döden p.g.a. det.
Jag vill absolut inte vara någon glädjedödare, men du kanske bör tänka på att ett "skönt rus" inte är värt att dö för!
Ta det försiktigt och tänk över det jag sagt. Ha det gott!