Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-07-20, 04:37
  #1
Moderator
Humbugs avatar
Jag är fullt medveten om att han inte gör det, men hur förklarar man denna illusion?
Copperfield låter ett antal slumpmässigt valda människor märka både honom och ett fotografi. Han tar sedan med sig en kille i publiken, försvinner på ett fullständigt omöjligt sätt och dyker sedan upp på en bildskärm i vad som sägs vara Hawaii. Allt utförs inför en stor livepublik.
http://www.youtube.com/watch?v=oZJVWXb92gA

Vi har Sveriges skarpaste hjärnor samlade här på Flashback. Historiskt har ni dock varit ganska kassa på att lista ut illusioner likt denna, men jag ger det ett försök. Själv har jag inte en endaste teori. Bara försvinnandet från plattformen tycks helt igenom omöjligt.
Citera
2011-07-20, 12:26
  #2
Medlem
ojns avatar
Vi låter våra vetenskapsmän ta en titt på detta, de knäckte i alla det mesta i Fenomen. Från SU.
/Moderator
Citera
2011-07-20, 14:57
  #3
Medlem
Green screen är väl det troligaste.
Citera
2011-07-20, 15:06
  #4
Medlem
MyUniverses avatar
Eller lite dubbelgångare och att bilden skickas undertiden som showen är och dom skriver T.S liknande.. Skulle vara svårt men vem vet. Dem kanske har allt uppbyggt under scenen, fast då borde man höra dubbelljud från högtalarna.
Citera
2011-07-20, 15:54
  #5
Moderator
vhes avatar
http://darkmirage.wordpress.com/2008...tal-explained/

Länken ovan innehåller en teori om hur David & medhjälpare lyckas lämna konstruktionen som hänger ovan publiken. Han struntar krasst i Hawaii-delen, med motiveringen att den inte är särskilt imponerande, något jag håller med om. Green screen och/eller välutrustad filmstudio tror jag kan lösa det utan större problem.

Detta kräver givetvis medhjälparnas sammarbete.

[edit: stavfel]
Citera
2011-07-20, 18:34
  #6
Moderator
Humbugs avatar
Att det inte är någon direktsändning från Hawaii borde stå klart. Främsta argumentet är att det inte är någon tidsfördröjning på ljudet. Skickas bilderna via satellit borde ljudet ligga någon sekund efter. kolla vilken livesändning som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av Tomte47
Green screen är väl det troligaste.

Inte med tanke på att den unga herren kutar ned till stranden och doppar fötterna i havet. Det är nog för svårt att få till med green screen
Citera
2011-07-20, 18:49
  #7
Medlem
callocains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug

Inte med tanke på att den unga herren kutar ned till stranden och doppar fötterna i havet. Det är nog för svårt att få till med green screen

Den delen kan vara forinspelad. Han forsvinner ju ur bild nar kameran zoomar in pa Davids arm och "realtids-versionen" kan komma in ifran vanster med kortet i fickan. Samma sak sen nar den andra snubben dyker upp, da kan allt vara forinspelat igen nar han forsvinner ur bild och kommer in sen och kramar om honom.
Citera
2011-07-20, 19:24
  #8
Medlem
vivalalegions avatar
Den stora frågan är hur han och negern klarar av att försvinna från plattformen. Det där med Hawai går säkert att lösa om man har lite rekvisita och dylikt, men även där tror jag lösningen ligger nånstans i att den mörkhyade snubben inleder sin vistelse där nere med att just kuta till havs och att han sen inte återvänder till studion.

Greetings Vivalalegion.
Citera
2011-07-20, 20:04
  #9
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
http://darkmirage.wordpress.com/2008...tal-explained/

Länken ovan innehåller en teori om hur David & medhjälpare lyckas lämna konstruktionen som hänger ovan publiken. Han struntar krasst i Hawaii-delen, med motiveringen att den inte är särskilt imponerande, något jag håller med om. Green screen och/eller välutrustad filmstudio tror jag kan lösa det utan större problem.

Detta kräver givetvis medhjälparnas sammarbete.

[edit: stavfel]

En väldigt bra länk och beskrivning. Naturligtvis försvinner de bakåt samtidigt som tyget dras bakåt. Man kan nästan se hur de ligger under när det dras bort. Jag ritade en mycket ful, men kanske förklarande bild på förloppet.
http://imageshack.us/photo/my-images/3/namnlsnn.jpg/
Citera
2011-07-20, 20:58
  #10
Medlem
[quote=
Inte med tanke på att den unga herren kutar ned till stranden och doppar fötterna i havet. Det är nog för svårt att få till med green screen[/QUOTE]
Nu har jag inte jätte koll på special effekter men jag har sett rätt mycket coolare saker än det i alla fall i valfri hollwood film, kan de filma skådespelare på andra planeter borde väl hawai inte vara något problem
http://www.youtube.com/watch?v=8P3debC068Q Lägg till en balja med vatten att stå i så är man nästan där.
Citera
2011-07-20, 23:09
  #11
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Hawaii-delen är ju pissenkel med green-screen och lite förinspelat material. Från 08.00 till 08.15 så är allt förinspelat. 08.15 försvinner Copperfield ur bild och nästa gång vi ser honom så är det LIVE-Copperfield som står framför en greenscreen. Sedan zoomar de in på hans arm och då försvinner den andra killen ur bild, och därmed kan de byta även honom från förinspelad till LIVE. Han ger sedan kortet till Copperfield som visar upp det. Sedan kommer farsan och då åker Copperfield ur bild igen. När han kommer in i bild igen så är det en förinspelad version igen som går tillbaka till "teleportern" medan den riktiga Copperfield förbereder sin return för publiken.
Citera
2011-07-21, 07:37
  #12
Medlem
Kan inte enbart fotot samt det han har på armen vara "green screen"? Sen när de försvinner av plattformen klipper man in en bild på "tatueringen" in i den förinspelade filmen samt en scanning av fotot in i den förinspelade filmen.

Att det är helt förinspelat motiveras också av att han inte tog en random snubbe ur publiken som försvinner utan någon som var utvald på förhand.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback