Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-21, 14:31
  #2017
Medlem
Emmapemma92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, pojknamn som slutar på -o och -in är de nya -y-namnen. (Detta gäller naturligtvis infödda svenskar; det är inte konstigt om barn en pojke med finska föräldar heter Kimmo eller en pojke med italienska föräldrar Marco.)

Jag tycker inte att det är något fel med Viggo, det har aldrig varit särskilt vanligt i Sverige men det har funnits ett hundratal män i Sverige som har hetat så genom historien så det är absolut inte ett olämpligt namn för en svensk pojke att ha.

Det finns flera klassiska svenska namn som slutar på "O" och "IN", däribland namn som Bruno, Hugo, Leo, Otto, Tyko, Uno, Albin, Benjamin, Edvin, Konstantin, Martin och Valentin. Severin var även rätt så vanligt förr i tiden men numera heter endast 62 män i Sverige så.
Citera
2018-02-21, 14:46
  #2018
Medlem
Emmapemma92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har för övrigt bara känt en Rebecka i verkligheten, och det var det värsta WT jag någonsin träffat.

Rebecka är ett klassiskt svenskt namn

Citat:
Ursprungligen postat av Kurango
william. = white trash

William är ett klassiskt svenskt namn

Citat:
Ursprungligen postat av jorgenstorm99
Vad är det för fel på Tindra? Det är väl ett gulligt namn. För gulligt att folk stör sig på det?

Det är modernt, det fanns inte en enda kvinna i Sverige som hette så för 100 år sedan
Citera
2018-02-21, 14:51
  #2019
Medlem
Grankulas avatar
Tror William har börjat gå upp på min lista. Inget fult namn, men känns som namnet har blivit graderat till "jag vet inte vad vi ska döpa våran son till." "äsch, vi kör på William, det är väl inne nu"
Citera
2018-02-25, 17:01
  #2020
Medlem
Pusts avatar
- Fransk och engelsk stavning i klassiska namn. Carl, Philip, Eric och så vidare.
- "Barnsliga" eller töntiga namn som Linus, Joakim, Markus, Pontus och Lukas. Förstår inte hur det kan ha varit så populärt de senaste årtiondena. Vi får hoppas att de kommer växa upp i takt med att bärarna åldras. En gång i tiden kanske man tyckte att Bo och Ingemar var barnsliga namn? Inte värt att chansa dock, känner jag.
- Sedan länge överanvända namn. Typ som när en 90-talist hette Magnus, Lars eller Anders. Min kusin har en liten son som heter Niklas. Ge upp någon gång.
Citera
2018-02-25, 20:05
  #2021
Medlem
finns säkert redan i tråden: alla namn som slutar på y. johnny, conny, kenny, benny, ronny. doftar betongförort lång väg.

annars sämsta tjejnamn: angelique. hej, blonderad porrskådis! och sämsta killnamn: torkel. mittbena, flaskbottnade glasögon och en vikt på 60 kg.
Citera
2018-03-09, 01:03
  #2022
Medlem
Aldrig ett gubbnamn som många väljer att döpa sina kids till. Typ Agne, Sigvard eller Olov
Citera
2018-03-09, 01:34
  #2023
Medlem
Stureplansstekarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmaroneTommasi
sämsta killnamn: torkel. mittbena, flaskbottnade glasögon och en vikt på 60 kg.
Jorå, så att eeeeh: https://www.google.se/search?client=...glLSbgnyrjo%3D
Citera
2018-03-09, 01:36
  #2024
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoppkloss2
Ja vad finns det för namn som du inte skulle vilja döpa dina barn till. Det kan bero på att du associerar namnet med nån person du inte gillar, eller själva uttalet på namnet. Personligen skulle jag nog aldrig döpa mina barn till Niklas då jag har för många dåliga erfarenheter av dessa namnbärare. Så vilket namn skulle ni aldrig ge till era barn? Motivera gärna varför.


Adolf, ni kan nog lista ut resten.
Citera
2018-04-17, 22:24
  #2025
Medlem
Hej, Stureplansstekaren. Jodå, Torkel Petersson är cool ju. Men allvarligt...namnet Torkel ger inte direkt machoassociationer.
Citera
2018-04-17, 23:02
  #2026
Medlem
Tina eller Britt
Citera
2018-04-18, 20:49
  #2027
Medlem
Larasofts avatar
Jag har svårt för Kurt och Urban, för att inte tala om att knyta ihop dem med ett bindestreck.

På kvinnosidan går (r)Agata bort.

Ett namn jag kom på som inte är dumt är Nils-Melker

Citera
2018-04-18, 21:59
  #2028
Medlem
Ska finnas nån unge i Sverige som är döpt till ”Pung” #Asgarv
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback