Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-07-19, 14:05
  #1
Moderator
HelgeBuks avatar
Läget är som följer: (kortvariant följer längst ner)
jag har möjlighet att av bekanta köpa en VW Polo 1.3 -95 för sisådär 4000kr. Tyvärr har kamremmen gått 11000 mil och 11 år, intervallet är egentligen 9000 mil så vitt jag förstått, och åldern gör ju sitt...

Grejen är att den är väldigt rostig i karossen och läcker lite olja i motorn, plus att jag bara tänkt ha den att pendla till och från jobbet (6+6 mil/dag) i ungefär ett år framöver. Den är besiktad till ungefär april nästa år och jag skiter i om den går igenom, kan lika gärna skrota den då och köra "riktiga bilen" till jobbet sen genom att det är en sån liten investering.

Alltså känns kamremsbyte för 3000-4000 kr som en ganska onödig kostnad, och stor i relation till bilens värde. Å andra sidan vore det surt om remmen ger upp på väg till jobbet en snöig vintermorgon. Vore pinsamt att bli stående på 2+1-vägen och stoppa alla.


Min tanke just nu är att plocka bort kamremskåpan och okulärbesikta remmen noga, med ficklampa och liten spegel, för att se om den har några sprickor eller liknande. Om den ser ok ut kanske den kan hålla ett år (3000 mil) till? De borde väl ha en ganska bra tilltagen marginal på bytesintervallen?



Den korta versionen:

VW Polo. Kamrem gått 11000 mil, 11 år. Bör den klara 1 år till, 3000 mil, om den ser ok ut i dagsläget?
Dyrt byta, kan/orkar inte byta själv, behöver inte bilen mer än ett år.



Borde jag köpa en annan bil (eller helt enkelt byta kamremmen) istället för att vara (dum)snål?
Citera
2011-07-19, 14:11
  #2
Medlem
Tuvtramps avatar
Se det såhär:
Det värsta som kan hända är att den rasar på vägen så du får ta bärgare (eller om du har tillgång tills släp & vän?) och att den dagen går åt till att köpa en annan hirk för några tusen. Ingen här kan ju sitta och säga om remmen håller eller inte eller om något annat rasar på ett helt år.

Jag hade chansat om bilen i övrigt verkar (förhållandevis) ok iaf, den är ju billig att köra med så byt olja och kör försiktigt.
__________________
Senast redigerad av Tuvtramp 2011-07-19 kl. 14:14.
Citera
2011-07-19, 14:15
  #3
Medlem
Kör tills det rasar!

Rekommenderat bytes intervall på kamremmar till v.a.g bilar är 12000 mil ELLER 4 år.

Om du mot förmodan skulle orka byta så är det inte såå stor operation, klart på nån timme bara. Ny rem och spännare, var bara noga med att "nolla" motorn.
Citera
2011-07-19, 14:17
  #4
Medlem
zorb89s avatar
Kör till den rasar. Kostar du på 3-4000kr i byte så har du köpt den för ca 8000kr. Och ska du ändå skrota den om ett år ifall den inte går igenom besiktingen så är det ju klart smartast att skrota den när den rasat istället.

Min golf 2.0 -01 har gått 13000 och aldrig bytt rem. värd runt 50k så jag lever på hoppet
Citera
2011-07-19, 16:28
  #5
Medlem
ormbitens avatar
Slår den där verkligen sönder om remmen går av?
Jag har för mig att när jag sist hade med en sån där att göra med avkörd kamrem så hängde vi bara på en ny rem...


.
Citera
2011-07-19, 19:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Slår den där verkligen sönder om remmen går av?
Jag har för mig att när jag sist hade med en sån där att göra med avkörd kamrem så hängde vi bara på en ny rem...


.

beror lite på hur den stannar.

jag skulle letat efter ett bättre exemplar som inte läcker olja och är inne på sina sista kilometer. 3000 mil till tycker jag låter saftigt med så gammal rem.
Citera
2011-07-19, 20:04
  #7
Medlem
thomas24s avatar
Kör du bara, dessa bilar brukar inte bränna remmar.Jag vet polo som gått över 20000 mil med original rem. Det är nog större risk att växellådan rasar för dessa är dåliga på dessa bilar.
Citera
2011-07-19, 20:21
  #8
Medlem
INTPs avatar
1: Vad kostar ett eventuellt haveri? I första hand bör det vara frågan om vad det kostar dig att transportera bilen från vägen till skroten.
2: Vad kostar det att byta rem hos "Nisse på hörnet"? Borde inte vara någon större operation på en såpass gammal bil, så det behöver inte vara särskilt dyrt.
Citera
2011-07-19, 20:41
  #9
Medlem
Cannabias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Slår den där verkligen sönder om remmen går av?
Jag har för mig att när jag sist hade med en sån där att göra med avkörd kamrem så hängde vi bara på en ny rem...


.

säker att det inte va fläktremmen eller ngt annat?:P

Citat:
Ursprungligen postat av INTP
1: Vad kostar ett eventuellt haveri? I första hand bör det vara frågan om vad det kostar dig att transportera bilen från vägen till skroten.
2: Vad kostar det att byta rem hos "Nisse på hörnet"? Borde inte vara någon större operation på en såpass gammal bil, så det behöver inte vara särskilt dyrt.

skulle gissa på runt 2000-3000 kr

Jag köpte kamrem till min bil och då kostade kamrem, spänrulle o.s.v ca: 1200kr(ett kit med andra ord) sen betala jag en kille på min praktik 200 kr för att byta den

nu vet jag inte hur det är på en polo, men arbetet kan ta mellan 40min och 4 timmar så det kan bli rätt dyrt
Citera
2011-07-19, 22:59
  #10
Moderator
HelgeBuks avatar
Tack för alla svar än så länge!

Juryn verkar ganska enhällig, så det lutar åt att vi tar den och kör som det är. Jag har läst mig till att det inte ska vara nån större fara om remmen går av på såna här motorer, men det är förstås ändå inte så kul att bli ståendes ändå. Har än så länge bara frågat på en mekonomen-verkstad och dom skulle ha 2800kr för jobbet, och rem+spännrulle+vattenpump går på ca 1200kr om jag köper det på billigaste ställena. Klart det kan bli billigare på nån mindre verkstad, men ändå..

Ang. att hitta en bil som inte läcker olja osv är det förstås ett alternativ, men att leta bil är jobbigt och den här får vi liksom serverad på ett silverfat.. Får dessutom låna/hyra den nu under sommaren till att börja med eftersom dom inte behöver den.
Citera
2011-07-20, 11:34
  #11
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabia
säker att det inte va fläktremmen eller ngt annat?:P

Nja, Nu var det ju kamremmen som TS pratade om va...?



.
Citera
2011-07-21, 08:18
  #12
Moderator
HelgeBuks avatar
Nu vet inte jag direkt hur en ca 10 år gammal rem brukar se ut, men så här ser iaf den aktuella remmen ut just nu: http://i54.tinypic.com/2937oyf.jpg

Jag tycker det ser lite läskigt ut med alla sprickor men antar att det är fullt normalt. Den är väl förstärkt med nån slags trådar (nylon?) i mitten så att själva gummit spricker kanske inte är så farligt?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback