31 051 besökare online
856 590 medlemmar • 45 803 559 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Kultur & Media > Film och filmproduktion > Film: listor och rekommendationer
Svara på ämne
Ämnesverktyg
SP3
Medlem
Det kända fenomenet "one hit wonder" känner vi alla till inom musikens värld. Men finns det en likbördig variant inom filmvärlden? Där vi fått se en skådespelare vara huvudrollen i en "blockbuster", men som sedan inte lyckas med några större roller igen?

Jag tänker lite på Guy Pearce (Memento), som jag mer eller mindre inte hört talas om sedan dess?

Förslag?
Senast redigerad av SP3 2011-07-18 kl. 22:15.

trancedanne
Medlem
F. Murray Abraham (Amadeus)
George Lazenby (007)
Senast redigerad av trancedanne 2011-07-18 kl. 22:28.

SP3
Medlem
Skriv gärna vilken film de varit med i också......

Utmärkt förslag med Lazenby

ReturnToZero
Medlem
ReturnToZeros avatar
John Travolta (Pulp Fiction)
Han gjorde dock en bra film innan som hette Blow Out.

Malcolm McDowell (A Clockwork Orange)

KaptenenCharles
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReturnToZero

Grease var väl också helt okej, annars håller jag med

MinStarkaSida
Medlem
MinStarkaSidas avatar
Citat:

One Hit wonder enligt dig då eller?

-Mannus

SadEyes
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SP3
Jag tänker lite på Guy Pearce (Memento), som jag mer eller mindre inte hört talas om sedan dess?

Förslag?

Skämtar du eller? Guy Pearce har innan din nämnda film haft stora roller i t.ex. L.A. Confidential (1997) och Rules of Engagement (2000). Han har också medverkat i ett flertal större filmer under 2000-talet. Men visst, stagnerat har karriären gjort. Men det är långt ifrån att vara en one hit wonder.

Annars är väl George Lazenby som nämns ovan ett bra förslag. Edward Furlong är ett annat passande exempel även om han var med i ett par "större" filmer efter T2.

ReturnToZero
Medlem
ReturnToZeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MinStarkaSida
One Hit wonder enligt dig då eller?
Blow Out är ingen hit, men den är bra.

MinStarkaSida
Medlem
MinStarkaSidas avatar
Citat:
Blow Out är ingen hit, men den är bra.
Om man går på egen feeling så tycker jag personligen att Swordfish och Face Off är bra filmer, i Swordfish är han väl inte huvudperson men spikat nr2 i hur mycket han var på duken.

I Face Off delar han och Nicholas Cage på rollen som huvudperson.

-Mannus

anooonym
Medlem
anooonyms avatar
Mark Hamill som spelade Luke Skywalker är väl lite sådant.

Kollar dock IMDB och där finns en sjuhelvetes många röstroller. Kanske har han spelat i någon film också men eftersom SW var såpass megasuccess så ser jag honom som en one hit då jag inte sett honom i något annat..

SadEyes
Medlem
SadEyess avatar
Citat:

Nu är jag visserligen inget Travolta fan, men han passar definitivt inte in under epitetet one hit wonder. Vi talar ju inte om att de varit med i bra filmer eller ej, vilket är få i hans fall, utan om de skapat sig en karriär för att sedan försvinna efter en film. Så tolkar i alla fall jag TS mening med tråden.

Malcom McDowell kan där emot vara ett passande förslag även om han var med i flera stora brittiska produktioner under 70-talet.

anooonym
Medlem
anooonyms avatar
Citat:

John Travolta? Det var han i grease ju, han har ju spelat i miljontals filmer och är ju megakändis, med tanke på dans-sakerna han gjort.

Jag hatar honom och tycker han är motbjudande att kolla på, men han är känd som attan.

Svara på ämne
Topp Dela »