Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-18, 15:31
  #1
Medlem
Jag är lite elöverkänslig/strålningskänslig och känner av trådlös teknik (GSM, 3G, 4G, WIFI, etc.).
När jag åker i nyare biler (från 2007) så kan jag känna samma sak som när jag är i närheten av en mobiltelefon eller trådlöst LAN.

Därför funderar jag på om det kanske sitter något spårningssystem i nyare bilar som inte tillverkaren berättar om.
Någon som hört talas om detta?
Citera
2011-07-18, 15:34
  #2
Medlem
Carpedijems avatar
Och varför i helvete skulle det finnas spårningssystem i nya bilar? Tror företagen skiter i vart man åker med bilen.
Citera
2011-07-18, 15:56
  #3
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2012-12-21
Jag är lite elöverkänslig/strålningskänslig och känner av trådlös teknik (GSM, 3G, 4G, WIFI, etc.).
När jag åker i nyare biler (från 2007) så kan jag känna samma sak som när jag är i närheten av en mobiltelefon eller trådlöst LAN.

Därför funderar jag på om det kanske sitter något spårningssystem i nyare bilar som inte tillverkaren berättar om.
Någon som hört talas om detta?

Mer elektronik i nyare bilar?
Annars tolkar jag det som att du tror att alla biltillverkare under 2007 började installera spårningssystem för deras vinnings skull.

De som skulle ha bäst nytta av detta vore räddningstjänst, försäkringsbolag, trafikverket etc, inte biltillverkarna.
Citera
2011-07-18, 16:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2012-12-21
Jag är lite elöverkänslig/strålningskänslig och känner av trådlös teknik (GSM, 3G, 4G, WIFI, etc.).
När jag åker i nyare biler (från 2007) så kan jag känna samma sak som när jag är i närheten av en mobiltelefon eller trådlöst LAN.

Därför funderar jag på om det kanske sitter något spårningssystem i nyare bilar som inte tillverkaren berättar om.
Någon som hört talas om detta?


Inte för att vara taskig, men hittills så har man inte vetenskapligt kunnat påvisa att elöverkänslighet ens existerar på det sätt som de elöverkänsliga själva påstår att det fungerar, alltså att det är just elektriska- eller magnet-fält, som de fysiskt känner av. Däremot har man via en rad olika sk. provokationsstudier kunnat se att det har psykologisk grund, alltså att folk inbillar sig det hela och känner symptom när de vet eller tror att det finns elektronik och liknade i sin närhet, men märker inget om de tror att det inte är nåt i närheten även fast de kan sitta i ett rum som är helt omringat av elektriska grunkor i full gång.

Så, jag tro inte alls du kan detektera (i blindtest alltså) om det är el/strålning i din närhet om du inte vet att det är det.

Dr Tinnitus
Citera
2011-07-18, 16:27
  #5
Medlem
techmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2012-12-21
Jag är lite elöverkänslig/strålningskänslig och känner av trådlös teknik (GSM, 3G, 4G, WIFI, etc.).
När jag åker i nyare biler (från 2007) så kan jag känna samma sak som när jag är i närheten av en mobiltelefon eller trådlöst LAN.

Därför funderar jag på om det kanske sitter något spårningssystem i nyare bilar som inte tillverkaren berättar om.
Någon som hört talas om detta?


Signalerna skulle man isf kunna mäta eller iaf snappa upp dem. Så nej.
Citera
2011-07-18, 16:33
  #6
Medlem
I vissa dyrare nyare bilar finns ju larm med GPS-funktion vill jag minnas.
Eller var det telefoner? Fan, man blir dum i huvudet av ledighet.
Citera
2011-07-18, 16:46
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carpedijem
Och varför i helvete skulle det finnas spårningssystem i nya bilar? Tror företagen skiter i vart man åker med bilen.
Av samma anledning som vi alla kommer att chippas.
Citera
2011-07-18, 17:08
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Inte för att vara taskig, men hittills så har man inte vetenskapligt kunnat påvisa att elöverkänslighet ens existerar på det sätt som de elöverkänsliga själva påstår att det fungerar, alltså att det är just elektriska- eller magnet-fält, som de fysiskt känner av. Däremot har man via en rad olika sk. provokationsstudier kunnat se att det har psykologisk grund, alltså att folk inbillar sig det hela och känner symptom när de vet eller tror att det finns elektronik och liknade i sin närhet, men märker inget om de tror att det inte är nåt i närheten även fast de kan sitta i ett rum som är helt omringat av elektriska grunkor i full gång.

Så, jag tro inte alls du kan detektera (i blindtest alltså) om det är el/strålning i din närhet om du inte vet att det är det.

Dr Tinnitus

Lite OT kanske, men vi kan väl ta den diskussionen i denna tråd: https://www.flashback.org/t253767
Citera
2011-07-18, 17:16
  #9
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2012-12-21
Av samma anledning som vi alla kommer att chippas.

Ledsen, bilarna är inte spårningsbara i hemlighet.
Citera
2011-07-18, 17:26
  #10
Medlem
Carpedijems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2012-12-21
Av samma anledning som vi alla kommer att chippas.

Och det tror du på själv eller?
Citera
2011-07-18, 19:00
  #11
Medlem
Alla bilar med GPS kan spåras, men det är inte standard för företag eller regeringar att göra det.
Inte vad jag vet i alla fall. Och om det händer är det nog väldigt ovanligt och endast riktat mot vissa speciella viktiga personer.

Sen finns det också folk som spekulerar om möjligheter att spåra bilar via deras radio mottagare(och då skulle man i princip kunna spåra vilken jävla bil som helst), detta ser jag dock som väldigt osannolikt och bara trams samt påhitt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback