2011-07-18, 10:13
Medlem
Hej!

Ponera att jag skall lägga upp en lista med olika namn i bokstavsordning. Det finns ett par av namnen som börjar med en siffra. Ska de då vara först eller sist?

Mvh
Citera
2011-07-18, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PengarGillarJag
Hej!

Ponera att jag skall lägga upp en lista med olika namn i bokstavsordning. Det finns ett par av namnen som börjar med en siffra. Ska de då vara först eller sist?

Mvh

Oftast brukar siffrorna komma före bokstäverna.
Citera
2011-07-18, 10:23
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PengarGillarJag
... Ponera att jag skall lägga upp en lista med olika namn i bokstavsordning. Det finns ett par av namnen som börjar med en siffra. Ska de då vara först eller sist? ....
Det är numera praxis att siffror kommer före bokstäver i vad man kan kalla teknisk sortering. Det är den sortering som Office-program gör. Då kan du använda ett kalkylprogram för sorteringen, eller ordbehandlarens tabellformat.

Sen finns det lexikografisk sortering där siffror sorteras in efter hur de uttalas. En klassiker är 3M i Televerkets telefonkatalog. 3M sorterades in som Tre M.

Ytterligare har du att ta hänsyn till uppslagsnycklar som innehåller blanksteg. Ska alla Bo Wikander komma före Bob Andersson? Klassisk sortering i telefonkatalogen samlar dessutom alla Andersson, Anderson, Anderzohn som om de hette Andersson. Det klarar man med en gömd kolumn, som också placerar 3 på Tre.
Citera
2011-07-18, 10:26
Medlem
Tack för svaren. Nu har jag koll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här