Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-07-17, 23:25
  #1
Medlem
hej

Jag har några funderingar angående muslimer och deras syn om oskulder.
Om vi säger nu att en muslimsk kvinna är inte längre oskuld och inte gift, hur svårt är det för henne att fixa en annan muslimsk man i framtiden? Vad händer med killen som tog hennes oskuld men inte vill ha nåt med henne att göra? Jag känner några albaner/bosnier som inte är oskulda och inte gifta. Kommer dom ha ett tufft liv?


EDIT: Inga dumheter nu, vet att visa idioter gillar att "reta" upp en annars religion

Om det är en muslimsk kvinna som läser detta. Var snäll och säg till så jag kan få lite information..
Citera
2011-07-17, 23:31
  #2
Medlem
HemligaSallskapets avatar
Har en bekantskap som arbetar som plastikkirurg och hon vittnar om att ett av de vanligare ingreppen är att konstruera en "ny" mödomshinna åt kvinnor, företrädesvis (uteslutande?) ur sk. hederskulturer. Ingreppet går snabbt och kostar väl en 15 000:- eller något, ingen astronomisk summa således.
Citera
2011-07-18, 00:40
  #3
Medlem
niinjaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheK1ng
hej

Jag har några funderingar angående muslimer och deras syn om oskulder.
Om vi säger nu att en muslimsk kvinna är inte längre oskuld och inte gift, hur svårt är det för henne att fixa en annan muslimsk man i framtiden? Vad händer med killen som tog hennes oskuld men inte vill ha nåt med henne att göra? Jag känner några albaner/bosnier som inte är oskulda och inte gifta. Kommer dom ha ett tufft liv?


EDIT: Inga dumheter nu, vet att visa idioter gillar att "reta" upp en annars religion

Om det är en muslimsk kvinna som läser detta. Var snäll och säg till så jag kan få lite information..

De som inte återställer mödomshinnan med plastikkirurgi ligger rätt illa till, ja. Det finns en gammal sed som säger att den nygifta kvinnan måste överlämna ett blodigt lakan till sin mans föräldrar dagen efter första natten som gifta, så att de ska kunna godkänna henne. Ingen situation man frivilligt sätter sig.

De flesta muslimska tjejer som förlorat oskulden innan de gift sig skulle aldrig våga erkänna det för sina föräldrar eller någon annan inom samma "släkte", det skulle i vissa fall betyda döden för dem. Så med andra ord: ja, de flesta har en tuff tid framför sig.

(Tror dock inte att så många muslimska tjejer blir av med oskulden innan de gifter sig, det är antagligen inte värt det.)
Citera
2011-07-18, 00:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niinjaa
De som inte återställer mödomshinnan med plastikkirurgi ligger rätt illa till, ja. Det finns en gammal sed som säger att den nygifta kvinnan måste överlämna ett blodigt lakan till sin mans föräldrar dagen efter första natten som gifta, så att de ska kunna godkänna henne. Ingen situation man frivilligt sätter sig.

De flesta muslimska tjejer som förlorat oskulden innan de gift sig skulle aldrig våga erkänna det för sina föräldrar eller någon annan inom samma "släkte", det skulle i vissa fall betyda döden för dem. Så med andra ord: ja, de flesta har en tuff tid framför sig.

(Tror dock inte att så många muslimska tjejer blir av med oskulden innan de gifter sig, det är antagligen inte värt det.)

ninnja, du kommer jämt med kloka ord. jo, men vi säger att hon har legat med någon. Vad ska stackaren göra nu med sitt liv?
Citera
2011-07-18, 00:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BabelSnabel
Flyttar jag till ett annat land så får jag ju givetvis rätta mig efter det. Alltså bör man inte ligga runt där gör man inte det.

Spelar väl ingen roll...? Du gör väl vad du vill. Vill du ligga runt så gör du det. Vill du inte det, så låter du bli. Enklare än så blir det inte
Citera
2011-07-18, 01:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmporioX
Spelar väl ingen roll...? Du gör väl vad du vill. Vill du ligga runt så gör du det. Vill du inte det, så låter du bli. Enklare än så blir det inte



Inte för visa människor. Dom har inte den frihet som svenskarna har. Ligger man med någon och få föräldrar veta så är man så gott som död.
Citera
2011-07-18, 04:14
  #7
Medlem
Jag har själv varit muslim hela mitt liv(tills för något år sen) anyway där jag bor har jag själv pumpat två muslimer. en av dom tog den i tvåan till och med. Vi var 15 år då just nu är hon runt 24 och gift med två barn. vissa muslimer bryr inte sig så mycket om deras döttrar tydligen men de allra flesta skulle nog ha det väldigt svårt att gifta sig med en muslim. själv har jag aldrig brytt mig föredrar min fru vild o erfaren
Citera
2011-07-18, 09:16
  #8
Medlem
Visst det är religion men förstår inte vad som är så hemskt med att en kvinna skall ha haft sex innan äktenskap. Trodde även man kunde gifta sig pga av kärlek inom muslimska världen också och det skulle varit accepterande. Finns säkert undantag men generellt talande nu.
Citera
2011-07-18, 09:20
  #9
Medlem
I våra hemländer så finns det ingen kärlek whatsoever men i sverige vad jag vet och hört är att de allra flesta gifter sig för att dom älskar varandra inte inte för att dom fick 100 000 för att göra det. och du har rätt jag förstår inte varför man inte ska få ha sex innan äktenskap. får vi killar njuta men inte tjejer? skäms för att jag varit en av dom tidigare
Citera
2011-07-18, 11:34
  #10
Medlem
niinjaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheK1ng
ninnja, du kommer jämt med kloka ord. jo, men vi säger att hon har legat med någon. Vad ska stackaren göra nu med sitt liv?

Haha, tackar.

Jag uppfattade inte om du menade killen eller tjejen med "stackaren" och det skiljer sig givetvis från fall till fall, men vem du än syftade på så kan man ju inte förneka att stackaren kan ligga mer än risigt till. En traditionell muslimsk far som fått reda på att killen tagit hans dotters heder (och därmed även familjens heder) är inte att leka med. De flesta muslimer som bor i Sverige har dock anpassat sig en aning till det svenska samhället och skulle nog inte gå så långt som till hedersmord, ytterst få i alla fall. Kanske för att det faktiskt är straffbart att begå hedersbrott här, vilket det inte är i vissa andra länder. Om de däremot bott kvar i deras hemland så skulle det vara långt ifrån omöjligt att dottern/killen blev dödad. Och då först och främst tjejen skulle jag tro, stening är verkligen inte ovanligt på vissa platser i världen. Men jag påstår inte att det är omöjligt att de skulle ske i Sverige, för det är ju ett faktum att hedersmord har begåtts även här i Sverige.

Så vad killen/tjejen ifråga bör göra med sitt liv beror helt klart på vilken familj han/hon har att göra med, det kan vara allt ifrån att fly landet till att inte behöva oroa sig alls.

En fråga bara, har du tagit en muslimsk kvinnas oskuld eller undrar du bara ändå?
Citera
2011-07-19, 01:21
  #11
Moderator
NewDeers avatar
R&S ---> S&E? /mod
__________________
Senast redigerad av NewDeer 2011-07-19 kl. 01:24.
Citera
2017-03-24, 18:39
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheK1ng
hej

Jag har några funderingar angående muslimer och deras syn om oskulder.
Om vi säger nu att en muslimsk kvinna är inte längre oskuld och inte gift, hur svårt är det för henne att fixa en annan muslimsk man i framtiden? Vad händer med killen som tog hennes oskuld men inte vill ha nåt med henne att göra? Jag känner några albaner/bosnier som inte är oskulda och inte gifta. Kommer dom ha ett tufft liv?


EDIT: Inga dumheter nu, vet att visa idioter gillar att "reta" upp en annars religion

Om det är en muslimsk kvinna som läser detta. Var snäll och säg till så jag kan få lite information..
Det kommer att vara svårt för henne att få en man i framtiden för att det är inte okej i vår religion och inte accepterat i kulturet heller. Jag vet inte riktigt hur ska jag förklara det här, men det som jag är säker på att det kommer att vara svårt för henne. Att ha sex med nån utan att vara gift med han så är det stort problem.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback