Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-17, 14:41
  #1
Medlem
Hej,

ar det nagon som vet ett command man kan anvanda for att andra ett amerikanskt keyboard till ett svenskt om man har ubuntu? Jag hade windows forrut och det var nagot med alt-shift-ctrl, minns inte exakt, men det funkade i alla program - men ingenting jag testat funkar i Linux. Nagon som vet?

Som ni kanske forstar har jag linux for att jag ar fattig, inte for att jag ar bra pa datorer, sa prata helst bebissprak.
Jag borjar skolan snart o har inte rad med ett nytt OS...
__________________
Senast redigerad av zuzuzmith 2011-07-17 kl. 14:48.
Citera
2011-07-17, 14:44
  #2
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuzuzmith
Hej,

ar det nagon som vet ett command man kan anvanda for att andra ett amerikanskt keyboard till ett svenskt om man har ubuntu? Jag hade windows forrut och det var nagot med alt-shift-ctrl, minns inte exakt, men det funkade i alla program - men ingenting jag testat funkar i Linux. Nagon som vet?
Jag borjar skolan snart o har inte rad med ett nytt OS...
Inställningar -> Tangentbord -> Layout. Lägg till svensk layout, ta bort amerikansk.

Alternativt kan du också köra 'setxkbmap se' i en terminal, men det fungerar bara tillfälligt.
Citera
2011-07-17, 14:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Inställningar -> Tangentbord -> Layout. Lägg till svensk layout, ta bort amerikansk.

Alternativt kan du också köra 'setxkbmap se' i en terminal, men det fungerar bara tillfälligt.

Ok, detta for mig in pa en annan fraga - ehrm, var exakt hittar jag "installningar" i ubuntu? Jag laddade ner det igar o det har ju ingen pedagogisk kontrollpanel som Windows...

Jag har just lart mig detta med terminalerna - vad skriver jag exakt, "sudo-setxkbmap se" funkar inte, vad mer?

Jag tror jag valde amerikanskt keyboardslayout, eftersom det ar det, utifall att jag skulle behova skriva kommandon for att komma igang, sa jag visste var de tangenterna var.
__________________
Senast redigerad av zuzuzmith 2011-07-17 kl. 14:55.
Citera
2011-07-17, 15:03
  #4
Medlem
Nevermind, jag hittade det. åäö wohoo. Tack zom!

För andra som ev söker på detta problem:

Klicka på ubuntu ikonen längst upp till höger, sök på settings (eller inställningar), klicka på system settings, sen på keyboard, sen kan du bara välja land o layout.

Fan vad underbart pedagogiskt linux har blivit. Jag måste donera till dem när jag blir rikare!
Citera
2011-07-17, 15:05
  #5
Medlem
Zoms avatar
Annars kan du också klicka på avstängningsknappen och välja "Systeminställningar" längst nere. Nej, jag förstår inte heller logiken bakom det.

Och setxkbmap ska inte köras med sudo.
Citera
2011-07-17, 18:25
  #6
Medlem
Ah, du har rätt, weird...

Angående hur man använder det där kommandot i terminal - vad skriver man då?

Eller, eftersom jag misstänker att detta är en väldigt grundläggande fråga - kan du eller någon annan rekommendera vart jag ska läsa om det där?
Någon manual eller guide...

(Det är lite komiskt för mig att ubuntu är så lättanvänt nu att någon som jag kan använda det, samtidigt som en del saker förblir rena mysterier där man inte ens vet vart man ska börja leta.)
Citera
2011-07-17, 18:32
  #7
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuzuzmith
Ah, du har rätt, weird...

Angående hur man använder det där kommandot i terminal - vad skriver man då?
Kod:
setxkbmap se

Citat:
Ursprungligen postat av zuzuzmith
Eller, eftersom jag misstänker att detta är en väldigt grundläggande fråga - kan du eller någon annan rekommendera vart jag ska läsa om det där?
Någon manual eller guide...

(Det är lite komiskt för mig att ubuntu är så lättanvänt nu att någon som jag kan använda det, samtidigt som en del saker förblir rena mysterier där man inte ens vet vart man ska börja leta.)
För ubuntu? Det bör finnas diverse guider på deras hemsida antar jag. Har faktiskt inte så stor koll på just ubuntu.
Citera
2011-07-18, 13:25
  #8
Medlem
Av någon anledning får jag inte det där att fungera - jag får leta noggrannare på deras sida efter guider.
Citera
2011-07-18, 13:35
  #9
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuzuzmith
Av någon anledning får jag inte det där att fungera - jag får leta noggrannare på deras sida efter guider.
Menade du guider över terminal i allmänhet? Finns två trådar här du kan kasta ett öga på om du är nyfiken, den första är en guide som folk verkar rekommendera ganska mycket: Linux på djupet, den andra är rekommendationer för Bästa programmen [Terminal]. Båda kan nog vara läsvärda om du känner dig nyfiken på kommandoraden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback