2011-07-17, 12:39
Medlem
Voortrekkers avatar
Jag har ungefär 160 000 kronor som jag inte vet vad jag ska göra med. Just nu finns merparten (140 000) på ett sparkonto med 2,45% i ränta medan resten finns i Nordeas Alfa-fond. Jag är helt vilse när det kommer till ekonomiska frågor som denna men från vad jag har förstått så är det här knappast ett ultimat sätt att spara på. Därför ber jag om hjälp och tips här. Vad bör jag göra med mina pengar för att få en hyfsad (bättre än den jag har) avkastning?

Jag har några kriterier som jag gärna ser uppfyllda:
- Ingen stor förlustrisk.
- Lätt att ta ut pengarna om jag t.ex. får för mig att köpa något dyrare (bostad etc).
->ca. 50 000 kan jag dock tänka mig att binda upp.

Alla råd tas emot tacksamt.
Citera
2011-07-17, 13:15
Medlem
klinger75s avatar
Skulle sätta 50000kr på ett bundet sparande på 3år där kan du få upp till 5% ränta vid val av rätt bolag .

resten köper du fonder för , dela upp på 4-5 olika så minskar du exponeringen .

Jag är personligen väldigt förtjust i Skagens fonder tex kontiki , avanza zero är en bra "sverige fond" pga låga avgifter.
Citera
2011-07-17, 13:47
Medlem
Ska du ha dem till bostad odyl. inom de närmsta åren och inte vill riskera förlust finns det inte mycket mer än bankkonto. Det går att hitta konton som ger något högre ränta än det kontot du har förvisso http://www.compricer.se/sparande/ (oftast olika former av mindre kreditmarknadsbolag som erbjuder de allra högsta räntorna dock och även om de har insättningsgaranti bör man tänka på att det kan ta ett tag att få ut pengarna om de skulle gå i konkurs)
Citera
2011-07-17, 14:07
Medlem
MrOaikis avatar
Köp några olika fonder för att diversifiera risken, och se till att månadsspara VARJE månad via autogiro, och där sparandet automatiskt fördelas på dina olika fonder. På så vis får du mer för pengarna när börserna går ner men tjänar med hävstång när de går upp. Om du i slutet på åttiotalet hade placerat alla dina pengar på börsen, så hade du idag knappt tjänat något. Om du däremot hade månadssparat sedan slutet på åttiotalet, så hade du idag varit en mycket, mycket rik man.
Citera
2011-07-18, 20:10
Medlem
Voortrekkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
Skulle sätta 50000kr på ett bundet sparande på 3år där kan du få upp till 5% ränta vid val av rätt bolag .

resten köper du fonder för , dela upp på 4-5 olika så minskar du exponeringen .

Jag är personligen väldigt förtjust i Skagens fonder tex kontiki , avanza zero är en bra "sverige fond" pga låga avgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Köp några olika fonder för att diversifiera risken, och se till att månadsspara VARJE månad via autogiro, och där sparandet automatiskt fördelas på dina olika fonder. På så vis får du mer för pengarna när börserna går ner men tjänar med hävstång när de går upp. Om du i slutet på åttiotalet hade placerat alla dina pengar på börsen, så hade du idag knappt tjänat något. Om du däremot hade månadssparat sedan slutet på åttiotalet, så hade du idag varit en mycket, mycket rik man.

Hur vet jag vilka fonder jag ska satsa på? Jag är som sagt helt ny med det här så jag har ingen aning.

Tack för era svar hittills.
Citera
2011-07-18, 20:14
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voortrekker
Hur vet jag vilka fonder jag ska satsa på? Jag är som sagt helt ny med det här så jag har ingen aning.

Tack för era svar hittills.

Om du vill förenkla det för dig, så kan du alltid titta på topplistan för olika marknader. Hos dig fondmäklare. Avanza har "Fondtorget". Välj Sverige, och välj den översta på listan. Jag tycker visserligen du ska välja fonden med namn Avanza Zero, men ändå.

Gör samma sak med Europa. Nordamerika. Kanske en liten aning Asien. Och någon global fond. Oavsett vilket du väljer, så se till att spara månadsvis!!!
Citera
2011-07-18, 20:29
Medlem
Voortrekkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Om du vill förenkla det för dig, så kan du alltid titta på topplistan för olika marknader. Hos dig fondmäklare. Avanza har "Fondtorget". Välj Sverige, och välj den översta på listan. Jag tycker visserligen du ska välja fonden med namn Avanza Zero, men ändå.

Gör samma sak med Europa. Nordamerika. Kanske en liten aning Asien. Och någon global fond. Oavsett vilket du väljer, så se till att spara månadsvis!!!

Tack. Hur kommer det sig att du rekommenderar att jag sparar månadsvis? Av säkerhetsskäl?
Citera
2011-07-19, 11:45
Medlem
Bevas avatar
Citat:
Tack. Hur kommer det sig att du rekommenderar att jag sparar månadsvis? Av säkerhetsskäl?

Du kommer då att köpa under både ned och uppgång.
Citera
2011-07-19, 12:10
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:

Du kan inte pricka in varje topp och varje dal. Men om du sparar löpande kommer du ibland köpa på dig en massa vid dalarna, som du sedan ser en rejäl värdeöknimg på vid uppgång. Det absolut bästa för långsiktigt sparande är att spara undan så mycket som möjligt månadsvis, och placera enligt sin portföljfördelning. Tänk dig själv om du under hela finanskrisen från 2007 fram till nu hade lagt undan 4-5000:- i månaden i säg en Sverige- och en Nordamerikafond. Under nästan två år hade du månadsvis fått sanslöst många aktier för priset av 5000 kronor. Varje månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in