Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-15, 16:23
  #1
Medlem
Som rubriken avslöjar, har en förfrågan på att köpa mellan 300-400 ton järn/stål som skall levereras till Sri Lanka.

Har ni feedback på vart man kan få bästa pris för detta?
Ukraina eller vart?

Tacksam för seriösa svar.
Citera
2011-07-15, 16:45
  #2
Medlem
Förtydliga gärna vad du menar, har du alltså en köpare till stålet och funderar på vart man kan skaffa det? Bara det faktum att du ställer frågan på flashback talar för mig om att du ALDRIG kommer göra en vinstaffär på detta, lämna detta åt dom som kan, 400 ton är en piss i havet i sammanhanget när man snackar oceantransport av bulkgods. Dessutom kommer dom köpa stålet i indien eller sydkorea, samma låga kvalite som i baltstaterna men transportsträckan är betydligt kortare.
Citera
2011-07-16, 10:51
  #3
Medlem
qqqqtraders avatar
Jag skulle nog hålla med Lellel2. Det känns kanske som en god affär, men kan bli en mardröm istället. Det finns lättare pengar att tjäna.... 400 ton låter inte så mycket heller, eller?

Annars skulle jag satsa på Pakistan. Jag har förstått att "man" kör dit fartyg som ska skrotas (svart eller vitt spelar ingen roll), kör upp fartyget full fart på land och så kommer 5000 pakistanier och river skeppet på en eftermiddag....

Snacka med dom killarna om du inte kunde få köpa loss lite skrot.

Lägger med en lite skön video också, som visar fenomenet:
http://www.youtube.com/watch?v=mRJYgNc_TNc
Citera
2011-07-17, 14:07
  #4
Medlem
Zabanas avatar
Jag gjorde själv en förfrågan i Ukraina på armeringsjärn på 20 ton, och hamna då på ett kilopris på runt 50 cent €. På 400 ton så kan du säker komma i en bra förhandlingsposition och få ett bra rånetto i Ukraina. Problemet är troligtvis fraktkostnaden, som oftast tenderar att äta upp merparten av vinstmarginalen i sådana här sammanhang. En eventuell konkurrent i Asien kan lämna motofferter med betydligt lägre fraktpåslag.
Citera
2017-05-09, 15:48
  #5
Medlem
KTKs avatar
Hej

Jag vill köpa absolut billigaste plåt som privatperson (plattstål) från varuhus, grossiter eller verkstad i Västerbotten eller utanför. Alltifrån 3 mm- 20 mm bandplåt av modell S240 - S355 i släta skivor

Allt handlar ju om lokala möjligheter med egen transport att hämta själv och lasta till att få det fraktat inom Västerbotten kontra fraktmöjligheter från andra läns priser

Det är en svårtillgänglig uppgift att hitta billigaste priser kontra frakten så vad rekommenderar ni???

Tror ni plåtmax.se är dominerande billigt till kilot i sverige? Men då tillkommer det ju frakt för så det blir ju en avvägning och snålar inte på kronor och ören men om det börjar bli för dyrt med det ena relativt den andra alternativet så är det ju en förlust liksom, men behöver ca 1000 kg
__________________
Senast redigerad av KTK 2017-05-09 kl. 15:54.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback