Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-15, 01:04
  #1
Medlem
Som frågan lyder.
Citera
2011-07-15, 01:13
  #2
Medlem
Eleas avatar
De har det sämtre ställt än överklassen och bättre ställt än arbetar- och underklassen. Det är mellantinget där. Varför inte bara googla/läsa på Wikipedia?
Citera
2011-07-15, 01:24
  #3
Medlem
JeffDaviss avatar
Medelklass för mig är att ha bil och landställe. Man åker även till Thailand på vintern och ens barn spelar hockey eller rider. Man tycker också att det är viktigt med fredagsmys.
Citera
2011-07-15, 02:00
  #4
Avstängd
så hör ser jag det typ

underklassen
typ hemlösa eller sådana utan inkomst eller väldigt dålig typ som ensamstående mamma med 2 barn och jobbar som städare

lägre medelklassen
bor i en lägenhet och föräldrarna jobbar som tex städare och kanske lärare

medelklass
mamma och pappa jobbar som tex mamma jobbar som ekonom och polis och åker utomlands 1 gång per år och kanske på någon skid semester någon gång ibland

övre medelklassen
bor i en villa eller finare lägenhet mamma e kanske säljare och pappa advokat
man åker regelbundet 1-2 gånger per år och är även i åre på vintrarna

överklass

bor i en vila på minst 200 kvadrat och pappa är vd och mamma är hemmafru
bor även i ett av dom finare områderna

typ så ser jag det
Citera
2011-07-15, 02:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elea
De har det sämtre ställt än överklassen och bättre ställt än arbetar- och underklassen. Det är mellantinget där. Varför inte bara googla/läsa på Wikipedia?

Jag tänkte på vad som är medelklass enligt folk här på Flashback. Borde dock ha skrivit det och ber om ursäkt för att jag inte gjorde det.
Citera
2011-07-15, 04:42
  #6
Medlem
tripptamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skorpinjonen
så hör ser jag det typ

underklassen
typ hemlösa eller sådana utan inkomst eller väldigt dålig typ som ensamstående mamma med 2 barn och jobbar som städare

lägre medelklassen
bor i en lägenhet och föräldrarna jobbar som tex städare och kanske lärare

medelklass
mamma och pappa jobbar som tex mamma jobbar som ekonom och polis och åker utomlands 1 gång per år och kanske på någon skid semester någon gång ibland

övre medelklassen
bor i en villa eller finare lägenhet mamma e kanske säljare och pappa advokat
man åker regelbundet 1-2 gånger per år och är även i åre på vintrarna

överklass

bor i en vila på minst 200 kvadrat och pappa är vd och mamma är hemmafru
bor även i ett av dom finare områderna

typ så ser jag det

Typ? Antingen ser du det så eller inte.

Underklass: hemlösa, fattiga, dåligt betalda, kanske inte jobbar alls, bidrag osv.
medelklass: normalt bra betalda, jobbar deltid, osv.
överklass: äger ett eget företag, chef på ett företag, kommer från en rik bakgrund, tex arv eller har rika föräldrar.

Fast vem vet, kanske har helt fel.
Citera
2011-07-15, 15:07
  #7
Medlem
I princip alla i Sverige är någon form av medelklass.
Citera
2011-07-15, 15:10
  #8
Medlem
darws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripptamin
Typ? Antingen ser du det så eller inte.

Underklass: hemlösa, fattiga, dåligt betalda, kanske inte jobbar alls, bidrag osv.
medelklass: normalt bra betalda, jobbar deltid, osv.
överklass: äger ett eget företag, chef på ett företag, kommer från en rik bakgrund, tex arv eller har rika föräldrar.

Fast vem vet, kanske har helt fel.

Klasser handlar oftast om hur dina farföräldrar hade det. För att kunna bli överklass behöver du va med i adeln eller va riktigt nära vänner med kungafamiljen, man brukar säga att hur närmare du är kungafamiljen desto mer överklass är du.
Citera
2011-07-16, 15:50
  #9
Medlem
TheBusters avatar
Medelklass har föga med inkomst att göra, utan om social bakgrund.

Föräldrarna är oftast högre tjänstemän, lärare pedagoger och har spenderat ett par år på universitet. Hit räknas också författare och journalister.

Semesterresor är kulturella och går till italien, frankrike etc men då och då blir det en badsemester på någon turistort, bara det inte är för mycket berusade arbetare där.

Barnen skall så klart läsa på universitet, skickas på språkresa eller utbytesstudenter. Ridning motor cross, golf segling etc är bra sysselsättning för barnen och de skall även spela något instrument.

Politiskt är de oftast socialliberaler barnen brukar ha en radikal period i MUF eller veganer man brukar oftast hitta den bland autonomer, Självklart kommer de refera till det som deras vilda år när de provade hashis och åkte till roskilde när de blir äldre.

Medelklassen hatar ordet klass och hatar även att tillhöra medelklassen. Antingen säger de att alla är medelklass eller att klasser inte finns längre.

Kläderna får gärna se lite luffiga ut men skall vara av bra kvalité, aldrig blaffiga märken eller stora loggor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback