Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-07-14, 23:37
  #1
Medlem
iamjoness avatar
Jag har börjat med att lära mig Jerk-teknik för att försöka få tag på de större rovdjuren. Jag har också intresserat mig för bottenmete. Vad har fungerat bäst för dig som fiskat efter Gädda?

Min huvudsakliga fråga lyder: Hur djupt kan diverse fiskar leva i svenska insjöar? Framför allt Gädda, men även större Abborre och annan fisk.

Det finns en sjö där jag bor i västra Sverige, det är en ganska liten, men vid ett område så är det hela 60 + några meter djupt! Är det helt dött på dessa djup? Om inte vad lever isf såpass långt ner? Efter vilket djup är det annars meningslöst att fiska?

Skitfeske på er

Jones
Citera
2011-07-14, 23:44
  #2
Medlem
ganglere2s avatar
Fisk kan gå väldigt djupt bara vattnet är syresatt.
Är det dåligt med ström i vattnet och därmed lite syre på djupet så lär du inte ha många fiskar där.
Citera
2011-07-14, 23:49
  #3
Medlem
iamjoness avatar
Varför tänkte jag inte så.. Det är en ganska kall källsjö och inget direkt strömmande vatten alls, så då är det ingen ide´ kanske att gå ner på bråd djupet eller? Kan de alltså leva så djupt om man tänker större sjöar då eller?
Citera
2011-07-15, 00:37
  #4
Medlem
Silverturks avatar
Vet du om sjön saknar språngskikt? Gör den det är chansen större att botten håller tillräckligt stor mängd syre även om det saknas starkare vattendrag. Finner du ett språngskikt (exempelvis genom att loda med en termometer) kan du testa att hålla dig därikring när du söker större gäddor. De vill gärna ha tillgång till lite svalare vatten, har läst någonstans att gäddans idealtemperatur är runt 13C.

Oavsett vad tror jag inte att det är särskilt effektivt att söka gäddan på djup >20m, i vilket fall inte i insjöar, då dess bytesfisk normalt sett inte uppehåller sig på dessa djup. Trots det kan du fortfarande fiska över ordentliga djup, fast du låter betet gå närmare ytan. Gäddan står ofta pelagiskt, mitt i vattenmassan.
Citera
2011-07-15, 03:23
  #5
Medlem
iamjoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Vet du om sjön saknar språngskikt? Gör den det är chansen större att botten håller tillräckligt stor mängd syre även om det saknas starkare vattendrag. Finner du ett språngskikt (exempelvis genom att loda med en termometer) kan du testa att hålla dig därikring när du söker större gäddor. De vill gärna ha tillgång till lite svalare vatten, har läst någonstans att gäddans idealtemperatur är runt 13C.

Oavsett vad tror jag inte att det är särskilt effektivt att söka gäddan på djup >20m, i vilket fall inte i insjöar, då dess bytesfisk normalt sett inte uppehåller sig på dessa djup. Trots det kan du fortfarande fiska över ordentliga djup, fast du låter betet gå närmare ytan. Gäddan står ofta pelagiskt, mitt i vattenmassan.

Vet inte hur det ligger till med språngskikt..? Vettiga tips du kommer med, jag ska ta med mig termometer nästa gång. Så det är så alltså att gäddan står mitt i vattenmassan, verkar ganska ologiskt när jag funderar på det Vad skulle du använda dig av för bete/drag om du skulle trolla över djupare vatten? Eller du kanske stannar och kastar. Det bästa kanske vore och köra ngn form av djuprigg, men hur djupt?

Hur tänker du när du ger dig ut efter gammelgäddan?

Tack för svaren
Citera
2011-07-15, 12:09
  #6
Medlem
Runkpappers avatar
Det här är en intressant fråga.
Själv har jag fångat gädda ner till ungefär 20 meters djup med bottentrollning i en sjö som har ett maxdjup på ungeför 35 meter. Däremot kan gäddan fångas mer pelagiskt över dom djupen.
Djupare än 15 meter vid botten är det oftast lönlöst att fiska på och jag har som sagt aldrig fångat en gädda vid botten i dom allra djupaste partierna även om jag försökt. Bästa djup för större gädda har alltid varit i branter mellan 5 till 12 meter nu under sommaren och även på vintern.
Jag har faktiskt aldrig när jag tänker efter aldrig hört om en gädda som fångats djupare än 25 meter.
Citera
2011-07-15, 13:17
  #7
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamjones
Vet inte hur det ligger till med språngskikt..? Vettiga tips du kommer med, jag ska ta med mig termometer nästa gång. Så det är så alltså att gäddan står mitt i vattenmassan, verkar ganska ologiskt när jag funderar på det Vad skulle du använda dig av för bete/drag om du skulle trolla över djupare vatten? Eller du kanske stannar och kastar. Det bästa kanske vore och köra ngn form av djuprigg, men hur djupt?

Hur tänker du när du ger dig ut efter gammelgäddan?

Tack för svaren

Gäddan är väl inte den typiska frivattenjagade fisken när man tänker på det, men de har inga problem att stå pelagiskt och jaga därikring. Vättern är ett bra exempel på detta, det finns många artiklar i fisketidningar om gäddfiske i den sjön som går ut på just pelagiskt fiske, antingen med betesfisk eller stora wobblers. Då heller inte nödvändigtvis på just de djup de befinner sig på, utan en bit ovanför. En jagande gädda kan stiga ganska högt för att plocka ett välpresenterat bete.

Det kan vara värt att tillägga att jag saknar egen erfarenhet i detta, det jag nu skriver är en sammanställning av allt jag läst på forum och fisketidningar. När jag själv fiskar efter större gädda gör jag det helst lite senare på hösten via metesrodd längs vasskanter på djup kring 2-5m.
Citera
2011-07-15, 14:21
  #8
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Gäddan är väl inte den typiska frivattenjagade fisken när man tänker på det, men de har inga problem att stå pelagiskt och jaga därikring. Vättern är ett bra exempel på detta, det finns många artiklar i fisketidningar om gäddfiske i den sjön som går ut på just pelagiskt fiske, antingen med betesfisk eller stora wobblers. Då heller inte nödvändigtvis på just de djup de befinner sig på, utan en bit ovanför. En jagande gädda kan stiga ganska högt för att plocka ett välpresenterat bete.

Det kan vara värt att tillägga att jag saknar egen erfarenhet i detta, det jag nu skriver är en sammanställning av allt jag läst på forum och fisketidningar. När jag själv fiskar efter större gädda gör jag det helst lite senare på hösten via metesrodd längs vasskanter på djup kring 2-5m.

Testa att göra samma sak nu under sommaren men byt ut flötet mot ett 60-120g miljösänke med en meters glidande sänkestafs och 2 meters betestafs och fiska på djup runt 6-12 meter. Satsa på en betesfisk på 2-4 hg. Ruggigt effektivt mitt på dan även när det är stiltje och värmebölja och inget annat fungerar.
Citera
2011-07-15, 19:39
  #9
Medlem
Jonny666s avatar
Vet inte hur exakt mitt ekolod är men enligt det så jag lyckats få en gädda på 40 meters djup
Citera
2011-07-17, 18:52
  #10
Medlem
iamjoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny666
Vet inte hur exakt mitt ekolod är men enligt det så jag lyckats få en gädda på 40 meters djup

40 meter till botten då du fick den eller? Vad använde du dig av för grejer?
Citera
2011-07-17, 18:54
  #11
Medlem
iamjoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkpapper
Det här är en intressant fråga.
Själv har jag fångat gädda ner till ungefär 20 meters djup med bottentrollning i en sjö som har ett maxdjup på ungeför 35 meter. Däremot kan gäddan fångas mer pelagiskt över dom djupen.
Djupare än 15 meter vid botten är det oftast lönlöst att fiska på och jag har som sagt aldrig fångat en gädda vid botten i dom allra djupaste partierna även om jag försökt. Bästa djup för större gädda har alltid varit i branter mellan 5 till 12 meter nu under sommaren och även på vintern.
Jag har faktiskt aldrig när jag tänker efter aldrig hört om en gädda som fångats djupare än 25 meter.

Jag ska iaf börja med att skaffa ett bra ekolod. Vad för wobblers har fungerat bäst för dig?
Citera
2011-07-17, 18:59
  #12
Medlem
spleendids avatar
Gäddor verkar ligga lite överallt. En gång såg jag en gädda som jagade en mört på ytan när jag stod på en brygga. Det var en jävligt varm sommardag men i några sekunder flög rena rama klappjakten förbi. De rent av studsade fram ungefär som när man kastar macka. Okej, det började väl knappast på ytan men det såg häftigt ut.

Har även dragit upp en gädda från 30-40 meters djup. Den måste ha legat längst ned vid en djup grynna och allmänt övat sitt mörkerseende. Jag släppte ned linan och räknade till 40 vill jag minnas och fick sedan veva rakt uppåt en stund innan den kom glidande. Det var den mest orkeslösa fisk jag fångat och kändes som en sten. Den hade dessutom stora bölder över magpartiet men vägde runt 4 kg.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback