• 2
  • 3
2011-07-25, 21:34
Medlem
Jag har själv jobbat extra med snöröjning. Jag tror att du har bäst chans att tjäna pengar på att skotta på ställen och tider som andra inte vill skotta på.

T.ex. kan du skotta på villatak, skoltak osv. Där du kanske måste använda säkerhetslina, jag tror att många är villiga att betala för den tjänsten. När jag jobbade med att skotta snö i vintras fick jag ungefär 200kr i timmen, brutto.

Det finns såklart pengar att tjäna på det, om man har några gubbar som skottar åt en. Men om du vill börja själva så kan du köpa lite utrustning för kanske 1-2tusen, snåla inte på säkerhetsutrustningen!

Jag skulle börja marknadsföra mig runt November, kanske sätta upp lappar på folks bilar i lite halvrika områden. Ringa runt till olika hus och kanske prata med kommunen, de har säkert stora snöskottarkostnader.

Lycka till!
Citera
2011-07-25, 22:11
Medlem
klinger75s avatar
Jag skulle betala för alla möjliga tjänster om de var lätt tillgängliga och fungerade .

Snöskottning .. gräsklipp häckar mm .. tyvärr verkar entrepenörandan i sverige på detta område väldigt dålig
Citera
2011-07-26, 00:13
Medlem
Om du är inne på snöskottning så tror jag att det är mer lönsamt om du marknadsför att du skottar hustak under dagens "marknadspris" och försöker få in dina fötter hos dina närliggande kommuner. Att ditt företag har ansvar för kommunens alla offentliga byggnader osv. I dagens läge är det mestadels plåtslagare och andra byggmänniskor som sköter detta och tar ut den vanliga timlönen (Du skulle nog kunna pressa din kostnad en bra bit om du inriktar dig på att endast skotta snö, men det är ett tungt jobb)

Detta är trots allt något som _måste_ göras på alla stora tak ytor om företagen och kommunerna inte vill bli stämda. Om du läste tidningarna i vintras så la du nog märke till att ett och en annan idrottshall förstördes pga. snömängden.

Det bokstavligt öser ner snöröjningsjobb hos Plåtisarna om vintrarna, mer än de kan hantera och på samma gång är ett jobb de flesta plåtslagarna/underhållsmänniskor tar åt sig då det är ett helvetes tungt jobb.
Du kommer knappast bli miljonär på idén men du kommer absolut att utan problem överleva vinterhalvåret, så länge snön finns kvar i världen då.
Senast redigerad av kalaskonrad 2011-07-26 kl. 00:17.
Citera
2011-07-26, 11:25
Medlem
JanneHallonkvists avatar
Skulle någon kunna samla ihop ett utrustningspaket, där en smidig och effektiv snöslunga och div säkerhetsutrustning som behövs. Länka gärna till butiker. Just snöslungor, vad ska man tänka på där, det verkar finnas många varianter.

Är det nån form av höghöjdsutbildning eller liknande som man ska ha för att få jobba på tak? Har inte sotare sån utbildning för att deras försäkring ska gälla?
Citera
2011-07-27, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanneHallonkvist
Skulle någon kunna samla ihop ett utrustningspaket, där en smidig och effektiv snöslunga och div säkerhetsutrustning som behövs. Länka gärna till butiker. Just snöslungor, vad ska man tänka på där, det verkar finnas många varianter.

Är det nån form av höghöjdsutbildning eller liknande som man ska ha för att få jobba på tak? Har inte sotare sån utbildning för att deras försäkring ska gälla?

Nu är det min tur att svara på dina frågor istället för tvärtom.
Jag har spanat in en hel del utrustning och vägt pris och kvalitet mot varandra och har hittat följande som du och jag kan/kommer att behöva:

Uttrustning för takskottning:
Fallskyddssele (JULA) 379:- (Nödvändigt så att du inte faller)
Karbinhake 100 mm (BILTEMA) 49,90:- (kopplar din säkerhetslina till fallskyddsselen)
Tågvirke/fall- och skotlina 35 m (BILTEMA) 549:- (Fäster du i fallskyddsselen och förankrar vid taknocken)
Trafikkona (JULA) 79:- (För att "spärra av" området vid trottoaren när du skyfflar ner snön)
Avspärrningsband (JULA) 69:-(För att "spärra av" området vid trottoaren när du skyfflar ner snön)
Arbetsbock av trä (JULA) 79:-(För att "spärra av" området vid trottoaren när du skyfflar ner snön)
Slägghammare (BILTEMA) 89,90:- (för att försiktigt hamra sönder isen på taket)

(OBS! Tänk även på att använda snösläde, snöraka och snöskyffel av PLAST eller vad du nu vill använda för redskap när du skottar tak så att du inte tar sönder taket, för säkerhetsskull borde du lämna 5cm snö på taket. Dessutom MÅSTE du ha en rem eller något runt din handled som du knyter fast i snöskyffeln så att den inte faller ner från taket om du tappar greppet om den).

Nu är inte jag någon expert av snöslungor men har läst på en hel del.
1. Du kommer säkert vilja ha en snöslunga som klarar av grus eftersom många villaägare av snålhet inte asfalterat sina uppfarter.
2. Sen vill du även ha en så hög arbetshöjd och bredd på slungan (minst 50 cm) så att den klarar av djupare snö och så att du sparar tid - vilket är hela poängen.
3. Sen vill du ha möjlighet att reglera hur långt snöslungan "kastar" snön samt kunna vrida på utkastet så att du kan ändra i vilken riktning snön ska slungas.
4. Det finns två typer av snösliungor, en stegs och två stegs snöslungor. Du vill ha en tvåstegs vilket innebär att det finns någon sorts fläkt som blåser iväg snön vilket enstegsslungor saknar. Det här är viktigt så att du klarar av hård packad tung snö.

Och det var väl det jag kom att tänka på just nu. LifeQualityProducts.se har snöslungor till ett bra pris vet jag, JULA, BILTEMA och liknande affärer borde du undvika. Jag har hört att snöslungorna därifrån fallit sönder av sig själva.

Nej, du behöver inte ha någon speciell höghöjdsutbildning för att jobba på tak. Dock måste du ha sele och säkerhetslina på dig annars kan du få böter, eller ännu värre, ramla och dö. Så sätt säkerheten först. Poängterar det här med några utropstecken!!!
Läs gärna om riktlinjerna vid snöskottning av tak på
http://www.taksakerhet.se/download/2...A4r%20nere.pdf

Och det var väl det, lycka till
Citera
2013-06-23, 11:38
Medlem
bsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffson
Ja, som rubriken lyder, tror ni det skulle funka att starta ett snöskottningsföretag som skottar uppfarter och stigar till dörren åt villaägare? Det jag tänkte var att man kunde ha "abonnemang" på snöskottning och komma ut till ett villaområde efter att det snöat ett visst djup?

Kortfattat:
Tror ni folk skulle vara intresserade av tjänsten? (Att skotta sin garageuppfart klarar man ju själv?)
Tror ni dom skulle vara villiga att betala? (det snöar ju trots allt om och om och om igen, dessutom är det snåla sverige vi bor i)

tacksam för era åsikter är som sagt bara en tanke jag har (har många fler)

Hur gick detta? blev det något av?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in