Citat:
Ursprungligen postat av
asdfghjklzxcvbnm
Plankorna var väl också i tvåan. När man var i kowloon och gå upp till våning 10 i ghost hall. Var tvungen och spara vid varje våning annars fick man börja om från början. Helt hopplöst. Böckerna hade jag inga större problem med tillslut. Men det var nog tack vare den underbara musiken som du nämner. Sen fanns det en massa kombinationer man skulle trycka in. Typ vänster X och fyrkant. I en sekvens. Gick väldigt snabbt. Många QTE kommer dessutom utan förvarning när man tror det kanske bara är en cutscene. Ettan hade jag inga större problem med vad jag kan minnas men det var betydligt färre qte i det spelet.
Shenmue 3 ser ju ut som mer shenmue tycker jag. Så tycker det ser kul ut, även om jag kan förstå att vissa ser det annorlunda då det kan uppfattas som utdaterat. Sen kan jag ha överseende med sånt för en bra och intressant story. Kanske att spelet aldrig skulle varit fullprisspel. Var en dum prissättning från början. Visserligen sjönk priset väldigt snabbt. Går väl för runt 300 nu. Kanske någonstans där omkring det borde varit från början.
Så var det ja, plankorna var tvåan. Minns något om ett draperi i första spelet där nån antagonist gömde sig bakom; en spännande QTE-sekvens som imponerade på några kompisar jag hade hemma. Man ska komma ihåg att QTE sågs som något nytt och fräscht – och filmiskt.
Shenmue släpptes redan innan millennieskiftet i Japan. Det måste ha varit det ohotat snyggaste och mest episka spelet på den tiden. I alla fall tyckte jag det. Minns att jag spelade det i små portioner så att det skulle räcka länge. Fick det på releasedagen och spelade sen en timma ungefär dagligen i en månad. Upprepade proceduren med Shenmue 2 året därpå. Ren och skär underhållning.
Hongkong var trevligt att besöka i spelet, men Yokosuka var speciellt. Hade önskat att Shenmue snarare utspelats på olika plaster i Japan än att man springer runt på landsbygden i Kina som i trean.