Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-12, 21:59
  #1
Medlem
Telia öppen fiber, a.k.a "bredbandswebben" (www.bredbandswebben.se) kliver just nu runt i grannskapet och frågar om folk vill dra in detta i sina stugor.

Så, jag undrar nu:

Vad vet vi om "Telia öppen fiber"?
Är dom så öppna som dom säger sig vara eller har Telia förtur på något sätt?
Subventionerar Telia abbonemang i det här nätet?
Vem äger egentligen fibern, är det Telia eller är det STOKABs fiber som Telia brandar?
Någon som har erfarenhet eller idag använder den här produkten och kan uttala sig om hur bra/dålig den är?
Ni som har den här produkten; hur gick installationen? Klarade hantverkarna jobbet med godkännt betyg? Fuckade dom upp?

Många frågor, låt oss finna svar.
Citera
2011-07-12, 22:49
  #2
Medlem
Inga problem här, har haft tjänsten i några år. Hantverkarna kan jag inte säga någonting om, var inte hemma när de stövlade in och monterade utrustningen.

Har haft väldigt få avbrott, enbart frågan om minuter. Har en router som varnar med alarm när internet går ner, samt skickar e-post till min SMTP server som befinner sig på mitt LAN. Spelar en melodi när internet går upp, samt skickar e-post.

Har alltid haft full hastighet från deras tjänst, i det närmaste wire speed. Brukar kolla lite då och då, har aldrig avvikit med mer än någon enstaka Megabit/s när jag kört TPTest.
Citera
2011-07-13, 01:39
  #3
Medlem
Vilken typ av fiber kommer in i huset?
Citera
2011-07-13, 02:38
  #4
Medlem
Jag har inte brytt mig om att kolla, troligtvis standard singlemode-fiber av typ ITU-T G.652C eller D.
Citera
2011-07-13, 19:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Jag har inte brytt mig om att kolla, troligtvis standard singlemode-fiber av typ ITU-T G.652C eller D.

Tillkommer det, utöver abboavgiften till ISPn, någon "nätavgift", dvs hyra för sista metrarna fiber mellan dig och skarven?
Citera
2011-07-13, 19:58
  #6
Medlem
Ingenting utöver nätavgift & abonnemangsavgift. I mitt fall är det inte specificerat, utan en totalsumma på 329:- i månaden.
Citera
2011-07-15, 12:13
  #7
Medlem
johnny karlbergs avatar
Tecknade idag min villa till öppen fiber i Motala via Telias öppen fiber.

16700:- kostar det.

Ska vara klart till hösten.
Hoppas att det blir hård konkurrens om kunderna och ett lägre
Pris hos leverantörerna.

Johnny
Citera
2011-07-16, 10:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Ingenting utöver nätavgift & abonnemangsavgift. I mitt fall är det inte specificerat, utan en totalsumma på 329:- i månaden.

Nätavgiften kommer bli intressant där.
Ponera att du köper fibern men inte använder den (för dom som skall resa utomlands i jobbet en längre tid), kan man då välja att säga upp sitt abbo o inte betala alls eller kommer det fortfarande komma en nätavgift så att säga?
Citera
2011-07-16, 19:12
  #9
Medlem
Tvivlar på att du skulle vara tvungen att betala nätavgift om internet är uppsagt. Jag fimpade den fasta telefonin för 5 år sedan, har inte fått någon nätavgift av Telia för kopparkabeln sedan dess. Det borde vara samma sak med fiberanslutningar.

Min syster har en förbindelse in i huset, allt installerat och klart med fiberkonverter. Hon har haft det så i ett par år utan att betala någonting. Den enda stället som det går att surfa till är nätägarens hemsida (kommer dit oavsett vilken sida man försöker surfa till).

Säger du upp avtalet med Telia så stängs internet av och räkninarna upphör. Fiberanslutningen kommer fortfarande att vara aktiv, om någon försöker surfa så kommer man automatiskt till www.bredbandswebben.se oavsett oavsett vilken adress som skrevs in i webläsaren.
Citera
2011-07-16, 21:07
  #10
Medlem
Fick har fått erbjudande om de och även haft deras säljare på besök i området här i Bunkeflostrand, Malmö.
Ansåg att de är för står utgift och får aldrig mina föräldrar att gå med på de så de blev VDSL2 30 mbit istället.
Citera
2011-07-17, 01:01
  #11
Medlem
Om du kan motivera svart på vitt att det lönar sig i längden så kanske de ändrar sig.

En kompis fick ett erbjudande om fiber för 6-7 år sedan, tackade nej och skaffade ADSL via Telia. Jag försökte få honom att ändra sig, men envis som synden så fortsatte han med ADSL.

För några veckor sedan så idiotförklarade han sig själv som inte hade lyssnat på mig de senaste 7 åren. Med mitt förslag så hade han sparat ca. 10000:- de 7 senaste åren istället för att göda Telia med pengar.

Nu kanske det inte blir lika gynnsamt som i detta exempel, men det är ändå en investering som betalar sig på sikt. Som bonus så får man också en väldigt bra förbindelse jämfört med ADSL.


Telia:

Telia ADSL = 275:-
Telia BAS = 125
Nummerpresentation = 20:-
Prishöjning från 2009 = 2000:-

Summa: (420*12*7) + 2000 = 37280:-


Stadsnät:

Fiber Installationsavgift = 9000:-
100 Mbit/s Internet = 225:-
IP Telefoni = 0:-

Summa: (225*12*7) + 9000 = 27900
__________________
Senast redigerad av T.H.G 2011-07-17 kl. 01:10.
Citera
2011-07-17, 01:13
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OggyOsbourne
Fick har fått erbjudande om de och även haft deras säljare på besök i området här i Bunkeflostrand, Malmö.
Ansåg att de är för står utgift och får aldrig mina föräldrar att gå med på de så de blev VDSL2 30 mbit istället.

Hur mycket skulle det kostat?

Någon mer i Malmö som fått erbjudande, och i vilken del av Malmö i så fall?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback