Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-07-12, 18:49
Medlem
ViTolis avatar
Hej, jag planerar ett bilköp hos en bilhandlare, bilen kostar cirka 160,000kr. Räntan ligger på 6% just nu om man ska köpa bilen på avbetalning, självklart måste man pröjsa 20% av bilens värde för att man ska kunna betala resterande peng i månaden.

Jag vill göra denna affär så bra som möjligt. Vill gärna ha tips om hur jag ska göra denna affär då det är min första "stora affär". Ska jag köra med deras rörliga ränta eller ska man köra med fast ränta dvs +1,5% extra på den nuvarande räntan, etc..

Alla tips och råd uppskattas!
Citera
2011-07-12, 19:00
Medlem
P55s avatar
Begriper inte riktigt vad du menar. Först pratar du om rörlig ränta och sen 1,5% + deras nuvarande ränta. Förresten tycker jag räntan låter lite väl hög när det gäller bilköp. Flera bilfirmor har lägre ränta. Jag har själv en avbetalning på en bil just nu men jag betalar just nu bara 3,7% i ränta.

Vad är det för bilfirma du ska handla av och vad har dom för finansbolag?
Citera
2011-07-12, 19:05
Medlem
ViTolis avatar
Tjenare, företaget heter TisnarBil

hitta lite om deras ränta etc..

Önskas finansiering ordnas detta via DnB NOR, Nordea eller Swedbank.
Välj mellan 24-72 månader till 6,25% ränta och med 20% kontant eller mer alt inbytesbil. Vissa av bilarna kan även leasas av företag.
Citera
2011-07-12, 19:08
Medlem
Riktigt hög ränta! du borde kunna finna lägre, ska du sedan betala 1.5 % extra blir det nästan ocker..
Citera
2011-07-12, 19:18
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Riktigt hög ränta! du borde kunna finna lägre, ska du sedan betala 1.5 % extra blir det nästan ocker..

Ja det är för hög ränta! Och det kan bero på att TisnarBil inte precis är de solventaste bilföretagen i området och att dom själva måste garantera en viss del av räntan hos banken/kreditgivaren.

Vad är det för bil du ska köpa?
Citera
2011-07-12, 19:18
Medlem
ViTolis avatar
nej, såhär är det, den rörliga räntan ligger på 6% nu, jag kan köpa bilen med rörlig ränta eller såkallad fast ränta, då blir det 6+1,5 = 7,5% ränta.

Räntan är hög? vad föreslår ni att jag gör då?
Citera
2011-07-12, 19:27
Medlem
ViTolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Ja det är för hög ränta! Och det kan bero på att TisnarBil inte precis är de solventaste bilföretagen i området och att dom själva måste garantera en viss del av räntan hos banken/kreditgivaren.

Vad är det för bil du ska köpa?

En vw golf R32.

den har allt jag vill ha, taklucka + manuell låda.
Citera
2011-07-12, 19:51
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Swedbank tar just nu 6,66 % i effektiv ränta för rörligt billån vid köp hos bilhandlare och Nordea tar 6,80 %. 6 % är inte alls ocker för ett rörligt billån i dagsläget och fast ränta blir alltid högre.
Citera
2011-07-12, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Swedbank tar just nu 6,66 % i effektiv ränta för rörligt billån vid köp hos bilhandlare och Nordea tar 6,80 %. 6 % är inte alls ocker för ett rörligt billån i dagsläget och fast ränta blir alltid högre.

Syftade mer på att låneräntan överlag är väldigt hög just nu. Det "märkliga" är ju att sparräntan på dessa banker har ju inte direkt ökat nämnvärt.

Kontentan blir: Att låna mycket pengar till en bil nu är dumt
Citera
2011-07-12, 21:00
Medlem
Blocket.ses avatar
Nu låter jag som en gammal gubbe

Visst är en R32 rolig, men den är svindyr att äga..

Kan omöjligt bli en bra affär, hur man än vrider och vänder på det
Citera
2011-07-12, 21:24
Medlem
ViTolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Nu låter jag som en gammal gubbe

Visst är en R32 rolig, men den är svindyr att äga..

Kan omöjligt bli en bra affär, hur man än vrider och vänder på det

Oroa dig inte, jag jobbar inom fordonsbranschen samt att jag endast skall ha den som sommarbil. dvs efter sommaren ställer jag av den
Citera
2011-07-12, 22:38
Medlem
Lenelans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViToli
Oroa dig inte, jag jobbar inom fordonsbranschen samt att jag endast skall ha den som sommarbil. dvs efter sommaren ställer jag av den

För att komma av räntefrågan lite, finns det ingen bil med samma utrustning som säljs privat? Bilhandlares priser brukar oftast vara för höga. Har svårt att tänka mig att bilhandlare lurar dej mindre än privatpersoner, om det är de du oroar dej för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in