2011-07-12, 17:20
Medlem
Hej, jag håller på att forma ett band, och jag har några frågor ang detta. Ni som spelar i band, typ rock, metal, lite sådär, vart fan spelar ni och får spelningar?? Det blir ju knappast Debaser först. (Bor i sthlm) Måste man flytta till Göteborg kanske?

I Usa verkar det ju så lätt om man har ett bra band, där finns gigsen och allt. Te x när Nirvana gigade sig fram till succé, finns den möjligheten ens här? Vet att den chansen finns i London, men här?? Vill inte flytta just nu heller...Oskar Linnros producerar sin egen musik (ok inte så mycket rock men själva grejen att han gör allt själv) så uppträder han på allsång på skansen, inte riktigt mitt forum. Guys, vad tror ni? Har ni varit på awesome gigs i någon halvkänd bar på sistonde?

Puss!
Citera
2011-07-12, 17:24
Medlem
WhySoBorings avatar
Nu vet jag inte direkt några ställen men är det inta bra att få fans och så via myspace och reklama lite så du kanske kan få spelning någonstans? Inte så insatt i det.
Citera
2011-07-12, 17:28
Medlem
Jo jag hade velat skippa myspace grejen så långt det går, in till det sista. Kanske inte går.
Vill spela live för att då får man ju verkligen leva ut sin musik. Är statist/skådespelare också, så är en riktig scenperson. Men det kanske är myspace som är grejen ändå..
Citera
2011-07-12, 18:12
Medlem
Spelningar får du ju ändå senare, men skaffa en youtube och myspace och dom andra populära siterna som finns så du syns först. När du väl syns och gör bra musik kommer ryktet sprida sig och sen får du kontrakt och då kommer spelningarna.

Du gör dig själv en otjänst att vilja undvika myspace in i det sista, hur har du tänkt att folk ska få syn på dig? Du kan få miljoner personer att höra din låt på nån vecka via internet men du hade inte spelat för mer än några tusen live om du åkt runt på diverse krogar. Sen kan du ju själv göra matten vilket som gör dig mest känd snabbast.

Idag är det så det funkar, man syns på internet annars finns man knappt. Satsa på att göra en jävligt cool video till din låt, nåt som kanske både är roligt och chockande, allt sånt är bra dragplåster online. Det kanske rentav ska vara utflippat så att folk först diggar er och videon sen inser "fan det är en rätt bra låt med". Ja det låter kanske tråkigt men folk är efterblivna, det är såhär det fungerar tyvärr.
Citera
2011-07-12, 19:13
Medlem
true true.. jag vill bara inte vara en bland de här dåliga som man knappt vill lyssna på, då får man väl göra allting välgjort och ta sin tid så blir det inte så men ändå, ah. internet is the way.. I guess
Citera
2011-07-12, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imlukeskywalker
true true.. jag vill bara inte vara en bland de här dåliga som man knappt vill lyssna på, då får man väl göra allting välgjort och ta sin tid så blir det inte så men ändå, ah. internet is the way.. I guess

Om du känner att du är en av dom där dåliga som ingen vill lyssna på är det ju fel på produktionen och inte sättet att lansera musiken. Bra musik är bra musik var den än är, är du osäker på om din musik är bra nog så förbättra den tills du tycker det är skitbra musik.
Citera
2011-07-12, 21:33
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imlukeskywalker
Jag jobbar själv med live-akter och vet ungefär hur det fungerar...

För det första så får du ha klart för dej hur många band det finns som vill ha spelningar. Vissa veckor kan det komma 100 mejl från personer som du. En del tror att dom kan få bra betalt, andra har hållit på ett tag och vet att dom inte kan få det.
Hur mycket betalt du kan få beror helt och hållet på hur mycket folk du kan tänkas locka till stället. Är ni ett nytt band som ingen har hört talas om så kan ni möjligen få reseersättning, mat och en bira. Om nån överhuvudtaget vill boka er.
Finns ni på nätet (Myspace, facebook-bandsida, youtube, spotify etc) så kollas det hur många lyssningar ni har och hur kommentarerna ser ut. Sen kollar man upp om musiken har spelats i radion, vilket skivbolag, bokningsbolag osv...

Är ni ett nytt band som vill spela er till framgång så är det inte ovanligt att banden betalar för att få vara förband till ett känt band. Det kan man se som en reklamkostnad för att få synas på affischer, annonser, på nätet osv. Kommer det mycket folk och dom gillar er så söker dom upp era nätsidor och sprider dom vidare.

Räkna med hårt slit och absolut noll i inkomst tills ni har fått ett gott ryckte i branschen. Börja med att skaffa er en myspace och youtube om ni överhuvudtaget ska få en enda spelning.

Lycka till!
Citera
2011-07-12, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king

Är ni ett nytt band som vill spela er till framgång så är det inte ovanligt att banden betalar för att få vara förband till ett känt band. Det kan man se som en reklamkostnad för att få synas på affischer, annonser, på nätet osv. Kommer det mycket folk och dom gillar er så söker dom upp era nätsidor och sprider dom vidare.

Lycka till!

300 euro per gig (ca 10-12 spelningar)skulle vi betala för att vara med UDO på turne för fem år sedan... Vi sket i det...
Citera
2011-07-12, 23:36
Medlem
Protheuss avatar
Flytta till Tyskland, där har dem en riktigt levande musikscen och många barer som tar spelningar. Samma sak gäller i England, mycket stöd till underground och mycket barer och klubbar som tar in band för att spela.
Citera
2011-07-12, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king

wall of text

Tack så mycket.. jo jag lyckades få en spelning i london genom kontakter, som aldrig blev av för min gitarrist hoppade ur...så jag tänkte att man kanske kunde få nåt sånt också, nej betalt tänker jag inte ens på. vill spela live för jag tycker det är kul osv. ja det låter logiskt att man kollar hur många spelningar på myspace man har! tack för den infon, tänkte mest att jag inte ville vara så utfläkande som alla andra. :P dvs överdesignade myspacar med för mycket information och dylikt. ah, man man får köra på sin egen grej, ladda upp några låtar och så. tack igen!
Citera
2011-07-12, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Protheus
Flytta till Tyskland, där har dem en riktigt levande musikscen och många barer som tar spelningar. Samma sak gäller i England, mycket stöd till underground och mycket barer och klubbar som tar in band för att spela.

Tyskland! Det är faktiskt en dröm jag har, men inte nu, Sverige ska funka!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in