Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-07, 14:51
  #1177
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobba_74
Är detta ett vettigt val som insteg/nybörjare?

Eller skulle du välja ett annat i så fall varför?
https://kikkertland.se/kikare/48-spe...kyhawk-114-eq/

Jag kan inte svara på din fråga, men jag blev intresserad själv. Speciellt om den med motorer så att den kompenserar för jordrotationen tillåter långa exponeringstider (framgick inte direkt vad det kostade men att det fanns till den).

Då börjar det bli intressant, tycker jag. Om man kan klara långa exponeringar, så finns ju alla chanser att inte bara se saker tydligare, utan nu kan du vara med o leta farligheter, a la Spaceguard
Citera
2022-04-24, 21:32
  #1178
Medlem
Jag är som många andra här ute efter ett teleskop.
Är totalt nybörjare men kan tänka mig att lägga ut 3-5000kr för ett första teleskop.
Någon som har nå förslag?
Bor i Kiruna så vi har ju bra möjligheter med tanke på att det är mörkt mer eller mindre året runt förutom när vi har midnattssol 😁
Citera
2023-12-15, 14:31
  #1179
Medlem
lunarluddes avatar
Vad får man ge för ett teleskop för en nybörjare? Bara som är helt ok och funkar. Är inte miljonär direkt så tar gärna emot tips=)
Citera
2023-12-17, 00:39
  #1180
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lunarludde
Vad får man ge för ett teleskop för en nybörjare? Bara som är helt ok och funkar. Är inte miljonär direkt så tar gärna emot tips=)
Det beror på vad du vill se egentligen..
Du kan lätt få ett simpelt på facebook/marketplace för under 1000 kr, bara till att kolla..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback