Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-08, 20:44
  #1321
Medlem
Rocket-Queens avatar
Minns en serie från 1950, har den i "den kompletta årgången". Kalle och Alexander ska leta efter en rubin på stranden och gräver upp all sand . Till slut hittar knattarna den.

Finns några namn och uttryck jag minns från den serien. Bl.a.:

Maharajan av Senegalen
Tjuvstrycker

Kanske inte så roligt, men i samma bok finns en serie där Kalle ska lära sig massa fakta.

"Ett kilo vita fjädrar är lättare än ett kilo mörka fjädrar"
"Napoleon mötte sitt Waterloo vid Waterloo"
"Hur många hår har en hund?"
"Hur många droppar vatten passerar genom Niagarafallen på en vecka?"

Svaret är klockrent:

972.536 Kvintillioner, 693.754 Kvardrillioner, 341.869 Trillioner, 940 Överplussioner, 165 Duplikatillioner, 33 Imagionärillioner, 791 Ultrafatillioner, 340 Supertrillioner, 59 Duperdillioner, 29 Billioner, 750 Millioner, 463 Tusen, 543 droppar

Och ja, jag sitter och skriver av ur boken. Kommer tyvärr inte ihåg den siffran i huvudet...

Jag efterlyser en serie också, vet inte om det är rätt tråd. Men vet någon vilken tidning serien med papegojan från Senegal eller vad det var är i? Eller var man kan få tag på den?
Citera
2010-07-08, 23:34
  #1322
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
Minns en serie från 1950, har den i "den kompletta årgången". Kalle och Alexander ska leta efter en rubin på stranden och gräver upp all sand . Till slut hittar knattarna den.

Finns några namn och uttryck jag minns från den serien. Bl.a.:

Maharajan av Senegalen
Tjuvstrycker

Kanske inte så roligt, men i samma bok finns en serie där Kalle ska lära sig massa fakta.

"Ett kilo vita fjädrar är lättare än ett kilo mörka fjädrar"
"Napoleon mötte sitt Waterloo vid Waterloo"
"Hur många hår har en hund?"
"Hur många droppar vatten passerar genom Niagarafallen på en vecka?"

Svaret är klockrent:

972.536 Kvintillioner, 693.754 Kvardrillioner, 341.869 Trillioner, 940 Överplussioner, 165 Duplikatillioner, 33 Imagionärillioner, 791 Ultrafatillioner, 340 Supertrillioner, 59 Duperdillioner, 29 Billioner, 750 Millioner, 463 Tusen, 543 droppar

Och ja, jag sitter och skriver av ur boken. Kommer tyvärr inte ihåg den siffran i huvudet...

Jag efterlyser en serie också, vet inte om det är rätt tråd. Men vet någon vilken tidning serien med papegojan från Senegal eller vad det var är i? Eller var man kan få tag på den?

Men snälla du, tabort alla -ioner och skriv med siffror!
Citera
2010-07-09, 00:19
  #1323
Medlem
Denna är förmodligen redan nämnd, men i ett ganska nytt nummer säger Långben när han blir överfallen av kramiga djur:

"Så här roligt har jag inte haft sen jag var en liten kortben!"
Citera
2010-07-09, 00:42
  #1324
Medlem
thesyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D3ep
"Så här roligt har jag inte haft sen jag var en liten kortben!"

Har för mig att han säger det i en gammal pocket också. Så dåligt att det är bra
Citera
2010-07-09, 10:56
  #1325
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Uppfinnar Jockes japanska kollega Hita-po Masor och dennes oduglige brorson Klan-ti Masor
Citera
2010-07-09, 11:55
  #1326
Medlem
Zephyreuss avatar
En ganska kul grej jag hittade i en pocket: det är trafikstockning och massa tutande bilar etc. i mitten står en lastbil med texten " Buller och Bång AB" (eller nåt liknande, kommer inte ihåg..)
Citera
2010-07-09, 17:26
  #1327
Medlem
AmadeusKriegs avatar
kommer inte ihåg exakt vad handlingen var men Kalle lackar en gång på stadens mayhem,

det är en stor vy över en stor trafikplats med tonvis med skyltar,
en pil i ena riktningen : "kör hit"
en pil i andra riktningen: "kör dit"
Citera
2010-07-09, 17:54
  #1328
Medlem
UtflippaDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Uppfinnar Jockes japanska kollega Hita-po Masor och dennes oduglige brorson Klan-ti Masor



Han (brorsonen) vinner en draktävling på ett gröngölingsläger, inte sant? Alla andra grenar är han sopkass på, vill minnas att knattarna hade en fördom om att han var grym på judo för att han var asiat.

Ah, Kalle-serier när de var bättre och mindre tillrättalagda.

E: Och för att inte gå OffTopic helt, Tramses II i en av otaliga Egypten-historier. (Hoppas nu ingen nämnt den redan...)
__________________
Senast redigerad av UtflippaD 2010-07-09 kl. 17:57.
Citera
2010-07-10, 11:52
  #1329
Medlem
Inte Ligents avatar
Skogvaktaren Clant Westwood. Den fruktade skadeinsekten gurkhataren.

En personlig favorit är den sibiriska krångelkråkan, en fågel med en frisyr liknande Mona Sahlin och ett läte som ingen kan härma.
Citera
2010-07-10, 19:38
  #1330
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UtflippaD


Han (brorsonen) vinner en draktävling på ett gröngölingsläger, inte sant? Alla andra grenar är han sopkass på, vill minnas att knattarna hade en fördom om att han var grym på judo för att han var asiat.


Helt rätt, de skenheliga knattarna trodde även att han var en hejare på tv-spel pga sin sneögdhet.
Citera
2010-07-11, 01:02
  #1331
Medlem
Mr.Scullys avatar
Minns en serie där Långben fått jobb på att zoo, där han snabbt ser en fisk i ett akvarium som liknar honom själv.
Han spenderar flera dagar för att hitta fisken. När han väl hittar den konstaterar han att den mer liknar hans kusin Pångben.

Minns också en serie (Tror den var i en pocket) där Kalle försökte att få en autograf av en Gwryneth Harpaltrow. (Gwyneth Paltrow).
Citera
2010-07-11, 01:05
  #1332
Medlem
hello-dudezs avatar
Kommer inte ihåg namn, men kommer ihåg två stycken pratbubblor.

1: "Vänta, det sprutar!"
2: "Vi hittade ollonen"

(Nu är det inte exakt, men ungefär.)

Sen när Farbror Joakim fick en kokosnöt i skallen så stod det "klonk" (Ni som spelar CS vet vad jag menar.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback