Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-11, 12:28
Bannlyst
Jag skall flytta till Sverige och jag skulle vilja ha ryska kanaler via kabel TV.
Det verkar vara dåligt med det i de svenska paketen.
Kan någon rekommendera?
Citera
2011-07-11, 12:31
Medlem
Existerar inte än vad jag vet. Dock har jag för mig att telia kanske skulle ta in ryska kanaler via deras DTV.
Citera
2011-07-11, 12:32
Medlem
LordMacleods avatar
Channel One Russia Worldwide visas på kanalplats 176 i Comhems utbud
Citera
2011-07-11, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wavve
Dock har jag för mig att telia kanske skulle ta in ryska kanaler via deras DTV.

Hm... jag förstår inte riktigt vad detta betyder. Vad är DTV? Kan man få det om man bor i en lägenhet?
Citat:
Channel One Russia Worldwide visas på kanalplats 176 i Comhems utbud
Oj då, bara en!!
Citera
2011-07-11, 15:05
Medlem
Det bästa för att se på rysk TV är parabol.
Du får skaffa lägenhet med balkong åt söder.
Citera
2011-07-12, 17:10
Medlem
DennisOlofs avatar
martienne GLÖM kabel-TV när det gäller kanaler från utlandet.

Det du ska göra är att skaffa en lägenhet med balkong mot söder och där det inte finns närliggande hus som skymmer sikten, som t.ex. på söder, om man bor på bottenvåningen (trots balkong mot söder) kan man inte få in kanalerna. Vinkeln mot satelliterna (där kanalerna kommer in) är inte mer än cirka 20-24 grader i Sverige. Så på en del ställen måste man bo högt upp för att vara säker på att man får mottagning. Precis som i t.ex. rinkeby och tensta (stockholm). Massvis med paraboler i dessa områden.

Sedan till det tekniska. Det bästa är om någon i ryssland kan agera mellanhand åt dig, så den personen betalar räkningarna man det är du som använder boxen och kortet i Sverige, sedan bara se till att dom får pengar av dig, så är saken fixad. Finns inte den möjligheten finns det bolag som kan fixa det åt dig men det kostar mer pengar.

http://www.digicams-uk.com/
Pris angivet är PER år. Och nej dom är inte billiga.

Det kan också vara vettigt att köra med en box som tillhandahålls från leverantören i ryssland, det kan din mellanhand fixa, själva boxen + kortet, testköra utrustningen och sedan skicka rubbet till din adress i Sverige. Bolagen säljer inte utrustning eller kort till andra länder osv, de bryter mot copyright osv. Det måste du fixa själv så att säga. Sedan vet jag inte vilken satellit man behöver ta in och hur bra man kan ta emot den i Sverige.

http://www.ntv.ru/
Citera
2011-07-12, 17:32
Bannlyst
Dreambox?
Citera
2011-07-12, 20:55
Medlem
Kabeltattarens avatar
Vi har ett par ryska kanaler, men kundunderlaget är alldeles för litet för att erbjuda något mer. Kostar mer än vad vi får in på det alltså.
Citera
2011-07-13, 10:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
Vi har ett par ryska kanaler, men kundunderlaget är alldeles för litet för att erbjuda något mer. Kostar mer än vad vi får in på det alltså.
Vilket företag jobbar du på, och vilka kanaler är detta?

Tack DennisOlof för svaren!

Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Det du ska göra är att skaffa en lägenhet med balkong mot söder och där det inte finns närliggande hus som skymmer sikten, som t.ex. på söder, om man bor på bottenvåningen (trots balkong mot söder) kan man inte få in kanalerna. Vinkeln mot satelliterna (där kanalerna kommer in) är inte mer än cirka 20-24 grader i Sverige. Så på en del ställen måste man bo högt upp för att vara säker på att man får mottagning.
Jag kan ingenting om satellit TV....
Ok så detta funkar endast om man har en lägenhet med söderbalkong? Varför funkar inte Norr? Finns det inga satelliter som sänder norrifrån? Vad händer om man bor i Norrland?
Varför är vinklingen "låg" i Sverige? Beror det på Sveriges nordliga läge?

Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
http://www.digicams-uk.com/
Pris angivet är PER år. Och nej dom är inte billiga.
Nej de var inte så billiga. Vad FÅR man om man betalar deras pris?
Är det bara att sticka in kortet i satellitboxen (som man köpt från Ryssland) och så får man alla kanaler som de pratar om...? Varför skulle man köpa kortet från dem och inte direkt i Ryssland? Jag har svårt att tro att priset är lika högt där, ingen skulle köpa för det priset.

Om man köper en väldigt bra parabol, funkar det bättre då - alltså kan man överkomma problemen med en dyrare modell?

Citat:
Ursprungligen postat av mexes5
Dreambox?
Jag förstår inte riktigt vad detta är...? Hus skiljer de sig från andra satellitmottagare?
Det är mycket snack om Linux OS i boxen på deras hemsida. Varför är detta relevant?

Jag har funderat på att använda webTV, men det är så bökigt och det blir inte samma upplevelse.
Senast redigerad av martienne 2011-07-13 kl. 10:54.
Citera
2011-07-13, 20:16
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martienne
Vilket företag jobbar du på, och vilka kanaler är detta?

Ett företag i södra Sverige... Fan vet vilka kanaler, alla utländska kanaler heter ju någonting som innehåller en trebokstavskombination. TBN, RTR kanske...

Citat:
Jag kan ingenting om satellit TV....

Nej, det märks.

Citat:
Ok så detta funkar endast om man har en lägenhet med söderbalkong? Varför funkar inte Norr?

Du ska nog läsa på lite här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Geostationär och här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Satellit

Citat:
Finns det inga satelliter som sänder norrifrån? Vad händer om man bor i Norrland?

Man riktar den mot söder. Doh.

Citat:
Varför är vinklingen "låg" i Sverige? Beror det på Sveriges nordliga läge?

Jämfört med ekvatorn, ja.

Citat:
Om man köper en väldigt bra parabol, funkar det bättre då - alltså kan man överkomma problemen med en dyrare modell?

Större parabol = större chans att få in svagare satelliter. Ingen skillnad i bildkvalitet när det gäller digitala kanaler, där är det antingen bild eller inte.
Citera
2011-07-13, 22:03
Medlem
DennisOlofs avatar
Svarar lite kort, annars se kabeltattaren.

1. Bor du på norra delen av klotet, parabol mot söder, bor du på södra delen (t.ex. södra aftika) parabolen mot norr.

2. Parabol säkrare, oberoende av bolag som kan ta in kanaler och sedan göra sig av med dem. Du har alltid tillgång till kanalen, även om du flyttar till annan bostad. Förutsatt du kan använda parabol och fri sikt mot söder.

3. Såg du vad jag skrev ? Antingen köper du av tredjeparts bolag, tillhandahåller endast korten för kanalerna. Utrustning måste du fixa själv. Eller du använder dig av kompis i Ryssland som står som mellanhand. Bolagen får inte sälja kort, kanaler, utrustning till andra länder. Gäller ALLA satellitbolag mer eller mindre. Det problemet du har när du flyttar till Sverige att få in kanaler, samma sak gäller svenskar som bor utomlands i Europa.

4. Antagligen behöver du inte så stor parabol för att få in ryska kanaler men man måste kolla det själv. Det bästa är om du kan få tag på någon (via kompisar osv) som redan bor i Sverige och använder sig av parabol för att ta emot ryska kanaler. Då kan du besöka denna person och se hur allt fungerar. Då förstår du bättre.

Lycka till.
Citera
2011-07-14, 11:37
Medlem
Det finns några ryska gratiskanaler som man
kan se på via satellit. Man kan köpa en billig
mottagare för under en tusenlapp.

Men det viktigaste är att man kan sätta upp
parabolen mot söder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera