Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-28, 15:40
  #13
Medlem
Finns mkt vägar att snurra på där uppe!! Utforska!!
Citera
2011-07-28, 18:58
  #14
Medlem
Här är en till tub uppe på berget. http://maps.google.com/maps?q=%C3%B6....7481&t=h&z=19

Bakom det här huset ser det ut som det är en ingång till berget via huset. http://maps.google.com/maps?q=%C3%B6....7481&t=h&z=19
Citera
2011-09-20, 16:09
  #15
Medlem
look2s avatar
Bakom huset är mycket rktigt en ingång, denna är dock inne på området, så där kommer ni inte in.
Har aldrig tänkt på hur inh'ngnat det är uppe på berget. Får kolla nån dag.
Citera
2011-09-25, 21:49
  #16
Medlem
Här är en liten bild på en översikt.

http://kartor.eniro.se/m/azzbg


Någon som vet om berget är större och om det finns fler ingångar på andra sidan utanför inhängnaden ??? Mot teknikbacken för bergrummet med masten där hänger NOG inte ihop med det vid ÖB Troligt är det ett KC


FMLOG och RESMAT har stora delar av berget idag. Samt att försvarsmaktens dator server ska stå där nere. Hade praktik med min far nere i en avdelning under FFV tiden. Det var mycket striktare då (runt 1992)

Var mucket folk som jobba där ute innan dom flytta Volvo Aero till Trollhättan så allt med motorprovningen i berget är borta.

Men en sak jag märk är att det finns en ny roterande radar uppe på berget. Har ståt där sen i somras.
__________________
Senast redigerad av Infotizer 2011-09-25 kl. 21:58.
Citera
2011-10-16, 10:51
  #17
Medlem
r0starNs avatar
Det är inhängnat runt hela området ända till sätterbo kyrka och flygfältet
Citera
2011-10-18, 12:40
  #18
Moderator
HelgeBuks avatar
Den där tuben med tillhörande "ledningsgata" (som leder till nåt som ser ut som en måltavla en bit bort) är säkerligen nån slags skjutbana. För provskjutning av vapen som skulle sitta på flygplan antagligen. Förra sommaren var jag ute på en cykeltur och hamnade precis vid "måltavlan" på en liten grusväg som går där. Men visst är berget intressant! Har flera gånger tänkt krypa under stängslet på nåt bra ställe och kolla närmare på "tuben". Men det har inte blivit av än...
Citera
2011-10-18, 19:42
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Den där tuben med tillhörande "ledningsgata" (som leder till nåt som ser ut som en måltavla en bit bort) är säkerligen nån slags skjutbana. För provskjutning av vapen som skulle sitta på flygplan antagligen. Förra sommaren var jag ute på en cykeltur och hamnade precis vid "måltavlan" på en liten grusväg som går där. Men visst är berget intressant! Har flera gånger tänkt krypa under stängslet på nåt bra ställe och kolla närmare på "tuben". Men det har inte blivit av än...


Dom provar sprängkapslarna som sitter i katapultstolarna.
Citera
2012-03-31, 13:40
  #20
Medlem
Hänt lite på toppen av berget dom sista veckorna.

Den som är intresserad av att se tre olika radar typer, kan ju ta en tur till ÖoB
Citera
2012-03-31, 21:22
  #21
Medlem
Tack för tipset.
Citera
2015-04-09, 12:06
  #22
Medlem
DenSomSokers avatar
Någon som har koll på vart KC´n var placerad för krigsbasen i Arboga? Idag plomberad men är ändå intresserad av att besöka platsen. PMá gärna.
Citera
2015-04-13, 14:49
  #23
Medlem
Jag var för några veckor sedan på besök inne i berget på Saabs område.

Kom in genom en kontakt på Saab.

Det var en kul upplevelse. Enormt stort och tomt kan man sammanfatta det.
Lite grejer fanns dock kvar, i form av kläder, utrustning, reservdelar till försvaret.
Några få människor skötte den lagerbiten, men det mesta gapade tomt. Motorbockarna var kul att se. Lär ha varit rätt fränt när man provkörde motorer där.

Det fanns en byggnad där inne som jag inte fick titta i, där höll hemliga klubben till.

Kul var det iaf, rekommenderas om man har möjlighet till det.
Citera
2016-05-19, 22:15
  #24
Medlem
skunkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaniboni
Berget ligger i närheten av överskotts bolaget. Skulle verkligen vilja veta mer av de som finns "där uppe" har även hittat en tub ca 200m lång som är inhägnad. Det var hålet i berget ja pratade om i föregående inlägg. Kisses detta börjar bli intressant. Vill veta meeeer.

Nu bumpar ja en fett gammal tråd men om någon vill veta så är tuben ni pratar till för när de testade jetmotorer där för några år sen den funkar typ som ett utblås för motorerna
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback