• 1
  • 2
2011-07-11, 10:21
Medlem
deckardrottningens avatar
Citat:
Någon har stulit järnvägsräls och vakthavande befäl Jan Matérne uppskattar att det handlar om 20 ton.
http://na.se/nyheter/laxa/1.1279616-...sparlost-borta

Metallstölderna börjar bli löjeväckande stora och vanliga och allt grundar sig i en rutten bransch av skrothandlare och beskydd. Är det nån som sett om den lokala skrothandlaren fått en leverans på 20 ton järnvägsräls nyligen?

Om någon skrothandlare läser detta så kan jag också förmedla obetydligt begagnade spårvagnar (ca 20 ton metall per st) för avhämtning på Hisingen.
Citera
2011-07-11, 12:36
Medlem
Såg en annons om ett fartyg i Gullbergsvass som kunde användas som bostad. Det vägde mellan 200-300 ton. Och skrotvädet låg runt en halv miljon tror jag.

Stena metall ligger ju på andra sidan älven
Citera
2011-07-11, 13:28
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deckardrottningen
Metallstölderna börjar bli löjeväckande stora och vanliga och allt grundar sig i en rutten bransch av skrothandlare och beskydd. Är det nån som sett om den lokala skrothandlaren fått en leverans på 20 ton järnvägsräls nyligen?

Om någon skrothandlare läser detta så kan jag också förmedla obetydligt begagnade spårvagnar (ca 20 ton metall per st) för avhämtning på Hisingen.
Nu är 20 ton inte speciellt mycket volymmässigt med tanke på materialet i plattorna och skarvningsjärnen
OT: En räls som är spårlöst borta
Citera
2011-07-11, 14:11
Medlem
Stressoraklets avatar
Hört från en källa på Banverket (eller Trafikverket som det nu heter) att stölder likt dessa blir ett allt större problem. Samhällets bottenskrap förstör järnvägen i jakt på koppar och annat lösöre. Bara en tidsfråga innan det sker en olycka...
Citera
2011-07-11, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
OT: En räls som är spårlöst borta

HAHAHA, tack för skrattet

OnT: 20 ton räls låter mycket, men hur mycket är det egentligen? Är det kanske som så att räls bara väger jättemycket så det är inte så mycket räls till storleken egentligen?
Citera
2011-07-11, 14:19
Medlem
FarbrorFarbrors avatar
Är skrotbranschen verkligen så rutten? Visserligen fortsätter ju stölderna så på något sätt lyckas ju tjuvarna uppenbarligen avyttra sitt stöldgods, men de gånger jag som privatperson kommit kånkande med löljligt små mängder metall till mina lokala skrothandlare så har jag alltid fått visa legitimation, registrerats och blivit bemött med ett visst mått av hälsosam misstänksamhet. Kontanter har det aldrig varit frågan om, i bästa fall har betalningen dykt upp på kontot samma dag.
Citera
2011-07-11, 14:22
Medlem
FarbrorFarbrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightCoki
HAHAHA, tack för skrattet

OnT: 20 ton räls låter mycket, men hur mycket är det egentligen? Är det kanske som så att räls bara väger jättemycket så det är inte så mycket räls till storleken egentligen?

Modern räls väger 60kg/m, så drygt 330 m räls, eller 165 m järnväg, blir det.
Citera
2011-07-11, 15:07
Medlem
skinken92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arabensanus
Såg en annons om ett fartyg i Gullbergsvass som kunde användas som bostad. Det vägde mellan 200-300 ton. Och skrotvädet låg runt en halv miljon tror jag.

Stena metall ligger ju på andra sidan älven

vad skulle de ha för fartyget?
Citera
2011-07-11, 15:24
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Med tanke på att dom varit diskreta, inte lämnat spår efter sig och jobbat snabbt kan ju inte vinsten för den stulna metallen komma i närheten av det en liknande insats skulle ge om dom hade gjort en ärlig förflyttning. Fick dom det dubbla som skrotpriset måste ge skulle det ju vara ett fyndpris för att frakta denna mängd metall. Dom kan ju inte få fullt pris dessutom eftersom 20 ton järnväg ser just ut som 20 ton järnväg och lär ju vara rätt välkänt som stöldgods vid det här laget. Vad kan dom få för skrotet? Hur många kan dom varit som jobbade på att få bort skrotet? Vilka omkostnader kan dom haft?
Citera
2011-07-11, 15:47
Medlem
Solbrillors avatar
Då 20 ton räls en väldigt liten summa i den stora mängden tror jag inte dom lägger allt för mycket kraft på att hitta stöldgodset.
Annars är det inte stulen räls som är det stora stöldproblemet på svenska järnvägsbyggen, utan det är signalkablarna som skickar elektronisk information utmed järnvägen. Dessa signalkablar innehåller koppar och är mycket lättare att sno och transportera.
Jag tror kopparpriset ligger på cirka 40 kr / kg vilket resulterar i att dom våghalsiga kan tjäna bra med pengar när dom snor med sig några km kabel.

Vet även att trafikverket lagrar miltals med Signalkablar i gamla lador nära järnvägsbyggen, oftast är det inte mer än ett hängllås som står mellan dig och en jorden runt resa
Citera
2011-07-11, 16:12
Medlem
mina3grabbars avatar
Kolbäcks metallåtervinning hade inbrott för några veckor sedan.
Men farbror polisen dök upp så de tog till apostlahästarna.
Kvar blev den utlandsreggade bilen....
Citera
2011-07-11, 16:32
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solbrillor
Då 20 ton räls en väldigt liten summa i den stora mängden tror jag inte dom lägger allt för mycket kraft på att hitta stöldgodset.
Annars är det inte stulen räls som är det stora stöldproblemet på svenska järnvägsbyggen, utan det är signalkablarna som skickar elektronisk information utmed järnvägen. Dessa signalkablar innehåller koppar och är mycket lättare att sno och transportera.
Jag tror kopparpriset ligger på cirka 40 kr / kg vilket resulterar i att dom våghalsiga kan tjäna bra med pengar när dom snor med sig några km kabel.

Vet även att trafikverket lagrar miltals med Signalkablar i gamla lador nära järnvägsbyggen, oftast är det inte mer än ett hängllås som står mellan dig och en jorden runt resa

Just räls måste ju vara bland det sämsta man kan sno. Koppar är ju lätt att försvåra identifieringen av medans räls är svårt att omvandla till annat än räls. Man kan ju inte skylla på att man ärvt rälsen av sin far som var rallare och plockade ut halva lönen i räls. Man måste ju ha en hyfsat trovärdig historia om inte man ska få nått svart häleripris som inte kan bli mycket. Sök jobb på en transportfirma busar! Ni skulle göra karriär där!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in