Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2012-09-13, 03:41
  #25
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Vi har bara spelat KULT en gång i min spelgrupp och det var jag som spelledde.

Var riktigt nöjd med upplägget på mitt scenario då jag själv tyckte att det blev perfekt "KULT:igt" till skillnad från en del färdigskrivna scenarion jag läst.

Jag använde mig av stämningsmusik. Det bidrog men det är ack så krångligt på många sätt. Egentligen skulle man nästan ha en assistent eller "DJ" som sköter musiken när man ska använda sig av bakgrundsmusik i rollspel.

För rent praktiskt så är det ju rätt mycket bläddrande i böcker och rullande av tärningar som man har framför sig som spelledare. Att samtidigt försöka fixa och tramsa med en spellista med låtar på en laptop visar sig snabbt vara en "flowbrytare" för spelet då man ofta måste stanna upp för att hinna med allt.

Ett annat problem är akustiken. Högtalare måste vara rätt taktiskt placerade så att själva ljudet når sällskapets öron men inte överröstar folk när de talar. Te.x så är högtalare placerade framför spelledare en dålig idé då ljudet från högtalarna dränker ljudet av det man säger. Enorm stämningsdödare.

Men jag har dock inte givit upp än då jag anser att rätt musik (då helst helt instrumental och utan sång) kan förbättra stämningen i rollspel avsevärt. Det är bara några praktiska detaljer som måste åtgärdas först.
Citera
2012-09-13, 12:45
  #26
Medlem
Superkufs avatar
Musik kan vara en stämningshöjare, men då tror jag mer på att permanent ha det i bakgrunden (med möjlighet för SL att stänga av) än som tillfälliga ljudeffekter. Mer än så kräver egentligen en separat ljudtekniker, och då pratar vi mer om live roleplaying.

Jag har en enkel 2.1 högtalare (dvs en subwoofer och 2 små högtalare) för datorn som, med längre sladdar, nog skulle passa bra för spellederi. Dessutom ingår trådbunden fjärrkontroll, så man kan lätt reglera volymen.

Det finns mer eller mindre säkra ljus med glashållare runtom för att minimera blåst och stearinspill. Värmeljus med stabil hållare är nära nog idiotsäkert. Gamla fotogenlampor är utmärkta på att skapa stämning - inte minst genom att tvinga spelarna att tända en i skarpt läge.

Störande grannar kan vara fördjävliga - men man kan som SL utforma spelet efter förutsättningarna. Kult är ett stadsspel med fokus på de mindre skötsamma delarna, inte något naturälskande Sagan om Ringen-liknande. Lägg in oförklarliga ljud i äventyrsmiljön så fixar grannarna stämningen.
Citera
2012-09-13, 20:45
  #27
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superkuf
Musik kan vara en stämningshöjare, men då tror jag mer på att permanent ha det i bakgrunden (med möjlighet för SL att stänga av) än som tillfälliga ljudeffekter. Mer än så kräver egentligen en separat ljudtekniker, och då pratar vi mer om live roleplaying.

Jag har en enkel 2.1 högtalare (dvs en subwoofer och 2 små högtalare) för datorn som, med längre sladdar, nog skulle passa bra för spellederi. Dessutom ingår trådbunden fjärrkontroll, så man kan lätt reglera volymen.

Det finns mer eller mindre säkra ljus med glashållare runtom för att minimera blåst och stearinspill. Värmeljus med stabil hållare är nära nog idiotsäkert. Gamla fotogenlampor är utmärkta på att skapa stämning - inte minst genom att tvinga spelarna att tända en i skarpt läge.

Störande grannar kan vara fördjävliga - men man kan som SL utforma spelet efter förutsättningarna. Kult är ett stadsspel med fokus på de mindre skötsamma delarna, inte något naturälskande Sagan om Ringen-liknande. Lägg in oförklarliga ljud i äventyrsmiljön så fixar grannarna stämningen.

Nu känner jag ju till KULT utan å innan eftersom jag har spelat det men jag ville mest ha lite input . Nog f-n borde man kunna använda sig av ljudeffekter utan något större avbrott i spelet?

Ett tips jag läst om är att spelarna bör sitta ganska tätt. Inte så att de ska sitta i knäet på varandra men ändock ganska tätt. Spelledaren bör däremot sitta något längre bort (inte på andra sidan rummet) för att alienera sig från spelarna. Det bör då vara ganska enkelt att få spelarna att känna sig väldigt så och ensamma i en ond värld.

En sak jag funderat på är att låta någon bekant som är införstådd i spelet ringa till en av spelarnas mobiltelefon och säga någonting som de absolut inte kan missta för att vara ett "vanligt samtal". Tänk er situationen. Sl beskriver hur sällskapet eller en ensam rp hämtar andan efter någonting obehagligt. Plötsligt ringer mobiltelefonen. spelaren säger kanske "fan också det ringer. jag ska stänga av ljudet. Då fortsätter det ringa eller så börjar det ringa i någon annans telefon och det slutar inte förrän någon svarar. det borde ju kunna bli ganska obehagligt. Eller?
Citera
2012-09-14, 11:38
  #28
Medlem
Superkufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Nu känner jag ju till KULT utan å innan eftersom jag har spelat det men jag ville mest ha lite input . Nog f-n borde man kunna använda sig av ljudeffekter utan något större avbrott i spelet?

Jodå, men det gäller att utforma ljudeffekterna så att de inte kräver alltför mycket timing och fokus från SL. Jag tror, utan att känna ditt spelsällskap, mer på färdiginspelade sekvenser, typ ljudmässiga handouts. Fejkade telefonsamtal (i en eller två riktningar), läten från mörkret, läskig musik i vissa rum - som bara kräver att SL tycker på "start". Till detta kan stämningshöjande (eller -sänkande) musik köras i bakgrunden.

Citat:
Ett tips jag läst om är att spelarna bör sitta ganska tätt. Inte så att de ska sitta i knäet på varandra men ändock ganska tätt. Spelledaren bör däremot sitta något längre bort (inte på andra sidan rummet) för att alienera sig från spelarna. Det bör då vara ganska enkelt att få spelarna att känna sig väldigt så och ensamma i en ond värld.

Visst. När jag spelledde körde vi oftast längst ett bord med mig vid huvudänden. Skapar separation mot spelarna och ger SL överblick, utrymme att förvara äventyr, kartor, regelböcker och props (samt ljud mm).

Citat:
En sak jag funderat på är att låta någon bekant som är införstådd i spelet ringa till en av spelarnas mobiltelefon och säga någonting som de absolut inte kan missta för att vara ett "vanligt samtal". Tänk er situationen. Sl beskriver hur sällskapet eller en ensam rp hämtar andan efter någonting obehagligt. Plötsligt ringer mobiltelefonen. spelaren säger kanske "fan också det ringer. jag ska stänga av ljudet. Då fortsätter det ringa eller så börjar det ringa i någon annans telefon och det slutar inte förrän någon svarar. det borde ju kunna bli ganska obehagligt. Eller?

Om du är säker på att spelare X kommer ha på mobilen, och ta telefonsamtalet mitt under spelet, är det en bra idé. Risken är dock att X inte tar samtalet, varpå idén förspills.

En variant är att spela upp X:s ringsignal (förutsatt att du känner till den) på högtalarsystemet, följt av en läskig/obegriplig monolog som du spelat in i förväg. Eller börja med X:s ringsignal, följt av Y:s och så vidare genom hela spelkretsen, möjligen ackumulerat. Först därefter kommer meddelandet.
Citera
2012-09-14, 16:51
  #29
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superkuf
Jodå, men det gäller att utforma ljudeffekterna så att de inte kräver alltför mycket timing och fokus från SL. Jag tror, utan att känna ditt spelsällskap, mer på färdiginspelade sekvenser, typ ljudmässiga handouts. Fejkade telefonsamtal (i en eller två riktningar), läten från mörkret, läskig musik i vissa rum - som bara kräver att SL tycker på "start". Till detta kan stämningshöjande (eller -sänkande) musik köras i bakgrunden.



Visst. När jag spelledde körde vi oftast längst ett bord med mig vid huvudänden. Skapar separation mot spelarna och ger SL överblick, utrymme att förvara äventyr, kartor, regelböcker och props (samt ljud mm).



Om du är säker på att spelare X kommer ha på mobilen, och ta telefonsamtalet mitt under spelet, är det en bra idé. Risken är dock att X inte tar samtalet, varpå idén förspills.

En variant är att spela upp X:s ringsignal (förutsatt att du känner till den) på högtalarsystemet, följt av en läskig/obegriplig monolog som du spelat in i förväg. Eller börja med X:s ringsignal, följt av Y:s och så vidare genom hela spelkretsen, möjligen ackumulerat. Först därefter kommer meddelandet.
Bra förslag.
Citera
2013-09-14, 11:38
  #30
Medlem
ninjakidsthlms avatar
Någon som fortfarande spelar?
Hittade mina gamla grejer i en flyttlåda efter 10-15 år.
Vore riktigt kul att spela igen,
Citera
2013-09-22, 17:59
  #31
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjakidsthlm
Någon som fortfarande spelar?
Hittade mina gamla grejer i en flyttlåda efter 10-15 år.
Vore riktigt kul att spela igen,

Intresse för att spela KULT igen finns i min spelgrupp men än så länge har vi bara återupptagit brädspelandet.
Citera
2016-08-26, 18:12
  #32
Medlem
nollans avatar
Hur fasen spelar man rent praktiskt egentligen? Det ska erkännas att sist jag spelade ett penna-och-papperrollspel senast var för ca 20 år sen med storebror som SL.

Hur ser dynamiken mellan SL och spelare ut? Hur mycket skådespeleri är det? Finns det någon teknikguide någonstans?

Jag är i normala fall lite av en estradör men tycker att spelledande verkar sjukt knepigt.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback