Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-11-02, 11:37
  #1
Medlem
sandra_ns avatar
För att göra en lång historia kort så börjar jag så här..
Jag uppgraderade en gammal amd duron 650, plockade ut moderkortet och CPUn. Dessa har strulat lite då och då så de blev liggandes ett långt tag.
Nu tänkte jag ta itu med kortet igen, har provat att få igång det innan.

Men den bara pep och visade svart skärm. Lite irriterande då den har funkat lite när den ville innan, samt att den faktiskt har funkat när jag hade kortet ?utan låda? när jag plockade ute det (underuppgraderingen). Men sen dessa har den varit död förutom pipet, så jag trodde det var moderkortet.

Så nu köpte jag ett nyttbegagnat moderkort, dvs. helt nytt men gammalt kort. Ett MSI K7T PRO-2A. (har en CPU fråga om samma kort i en annan tråd) Länk till moderkortet. http://www.msi.com.tw/program/produc...ail.php?UID=99

Problemet nu är att med det nya kortet så funkar det inte heller. Jag har flyttat över CPUn, fläkten och minnet. Minnet kommer från en del andra datorer, de funkade heller inte på det gamla kortet. Men i alla fall..

Nu kommer jag lite längre. Första gången jag startade så kunde jag komma in i biosen. Men när jag skulle gå in i undermenyerna så styrdes inte markören som jag ville. Fick stänga av för inget hände. Sen startade den inte mer. Kom på att om man har den av 5-10minuter så kan man starta den igen. Men det är väldigt svårt att komma in i biosen för datorn hänger sig/eller något annat..

På det nya kortet så siter det 4 LEDs som berättar vad som felar, dessa LEDs skyller nästan bara på att minnet är fel. Nästan säger jag för det har hänt att den har sagt att det är CPN, tgb och något annat mer.. !

Att det är det nya moderkortet som är fel tror jag inte då det är samma fel som innan (i stort sätt)

Att det är minnet vet jag inte. Jag har testat alla minneskort i olika datorer och alla funkar perfekt. Men har jag mer än ett kort i stoppat i datorn så få jag ingen bild ens på skärmen. Då är den helt död.

Däremot så tror jag att det är CPUn som inte vill som den ska.


Så nu efter mitt långa inlägg så undrar jag om någon har någon liknande erfarenhet av detta?

CPUn är en: Duron 650
Minnet: blandad SDRAM
Moderkort (den jag använder nu): MSI K7T PRO2-A

Datorn har inte samma symtom, utan den kan starta längre en annan omstart en den andra. Och den fastnar inte på samma läge. Men den kommer inte längre än startup screenen (där den ?testar? minnen) och där fastnar den.

Så längre än så har jag inte kommit (när den väl startar). Och när den startar så visas alt normalt på skärmen (dock inte på LEDen på moderkortet), CPU speed och minnes storlek allt är korrekt. Undertiden jag har skrivit detta så har jag haft igång burken (i det läget den startar), och tilläggas kan jag säga att CPU blig ganska/väldigt varm. Jag har en ?överdoserad? fläkt på den. Fläkten är egentligen till/passar till en AMD XP2800, så kylningen är ju inget fel på!

Aja? tacksam för hjälp!

Ska jag köpa ny CPU?
Fläkt?
Minne?
Lägga ner projektet och slänga skiten?
Citera
2004-11-02, 11:41
  #2
Medlem
sandra_ns avatar
Oj sorry?
Tilläggas kan jag ju säga att jag inte kan testa CPUn i en annan burk såvida den inte är kompatibel med en AMD XP2800 dator/CPU (som funkar helt felfritt).
Citera
2004-11-12, 17:37
  #3
Medlem
avdagatas avatar
CPU-Kylaren kan sitta felaktigt. Det verkar nämligen som om den blir för varm och hänger sig. Hinner du gå in i BIOS och kolla hur varm det blir?
Citera
2004-11-12, 17:50
  #4
Medlem
sandra_ns avatar
Jag har köpt en ny CPU (AMD 1400) som moderkortet klarar max och då funkar den felfritt. ?

Angående din fråga så kan man ibland gå in i biosen, men sen kommer man inte länge. Man hinner inte förrän den stannar.

Så det är CPU som inte funkar som den ska.
Citera
2004-11-13, 00:39
  #5
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandra_n
Men den bara pep och visade svart skärm. Lite irriterande då den har funkat lite när den ville innan, samt att den faktiskt har funkat när jag hade kortet ?utan låda? när jag plockade ute det (underuppgraderingen). Men sen dessa har den varit död förutom pipet, så jag trodde det var moderkortet.

Du har väl monterat distanser mellan moderkorten och chassit ? Ibland har jag varit med om att skruvhålen på lådor och moderkort har lite taskig passform. Sen kan ibland kretsarna, trådarna (eller vad det nu heter) på moderkortet gå alldeles för nör nära skruvhålen vilket i kombination med fel skruvar alt. skruvar med för breda huvuden kan orsaka lite sköna kortisar som ge upphov till allehanda mystiska fel ! Någon kortis av något slag alternativt att cpu'n blir överhettad av någon anledning som även avdagata nämnde tror jag ligger bakom strulet.

Låter hur som helst lite osannolikt att mer än en cpu skulle vara vajsing.

/#LOUDmouth#
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback