Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-07-12, 19:03
  #13
Medlem
xposures avatar
Har också märkt av detta, dock bara när jag kopplat upp mig på tåget.
Citera
2011-07-12, 20:32
  #14
Medlem
Detta är fullt normalt. Det är en "bieffekt" av att datorn är gjort av aluminium och att datorn inte är ordentligt jordad.

Tycker man det är obehagligt kan man använda den långa kabeln med jordning till laddaren istället för den lilla duckhead:en till laddaren så blir man av med problemet.
Citera
2011-07-20, 10:05
  #15
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modelsoncocaine
Detta är fullt normalt. Det är en "bieffekt" av att datorn är gjort av aluminium och att datorn inte är ordentligt jordad.

Tycker man det är obehagligt kan man använda den långa kabeln med jordning till laddaren istället för den lilla duckhead:en till laddaren så blir man av med problemet.

Men en del, liksom jag, känner av det här också utan kabeln ansluten.

Det kan - i mitt fall - handla om vibrationerna från hårddisken, som någon var inne på. Jag har märkt att den finns tusentals kommentarer om vibrerande och brummande MBP:s på nätet, där problemet tydligen är att många maskiner har lite lös håddisk (som väl finns under vänster hand).

Nån här som har det problemet? Själv hör jag ett svagt konstant brummande därifrån, beledsagat av vibrationer främst under vänster hand, speciellt om jag är i en tyst miljö och har datorn t.ex. på ett träbord.

Det verkar ju vara en tolkningsfråga vad som är normalt i det här fallet, men man hittar många som menar att deras MBP:s är helt tysta/vibrationsfria (vissa efter att ha petat in tyg vid hårddiskens fäste...)
Citera
2011-07-20, 10:15
  #16
Medlem
yallapenos avatar
Jag känner denna känsla på alla mina Apple-produkter; Cinema-skärmar, MBP, iMacs, Mac Pro - ja till och med iPad! Dock bara när de är inkopplade hemma hos mig.
Citera
2011-07-20, 10:59
  #17
Medlem
Orsaken till detta är redan förklarad i tråden, det är heller inte bara Apples produkter som kan ge denna upplevelse utan i princip alla andra apparater som har metallchassie/ytor och ansluts till jordade uttag. Jag kan känna samma fenomen hemma hos mig på mina stereoprylar från Sony, Denon, Pioneer m fl.

Har t o m upplevt det med glasskärmen på en gammal datamonitor, som alltså gav rediga stötar om man berörde skärmen samtidigt som man t ex hade fötterna mot ett element. Antagligen för att glasskärmen hade nåt ledande ytskick. Mätte bra många Volt med multimeter mellan element och glasytan. Försvann direkt man använde jordade uttag.


Dr Tinnitus
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback