• 1
  • 2
2011-07-08, 19:53
Medlem
sam4ss avatar
tjenare Fb

En liten underbar tik som längtat efter.
vi planera att skaffa hund för 5 år sedan, samtidigt som vår dotter föddes ( tredje barnet )
vi bodde i radhus med väldigt mycket grönområden, men så blev det inte av, sedan flytta vi till Lägenhet och då var det inte aktuellt.

men nu bor vi nybyggt med massa grön område igen då. så vi kollar runt lite till slut hitta "4de" barnet

jag växte upp med hund, men jag kommer ej i håg hur far o mor fick valpen rumsren.

vi går ut ofta, men inte så länge ( 30-40 ) min, men hon gör inget ute, men så fort vi kommer in gör hon både 1 & 2an. ( visst har hon kissat ute ett antal gånger, men det är mer inne än ute.

Några tips? vi har stängt alla rummen, hon har vardagsrum och toan, altan & köket att röra sig i. skall man avgränsa mer?

jag ger henne mat 3 ggr om dagen

kl 7 13 och kl 19. är det okej tider?
hon får 2dl foder som for gotta sig i A-fil.

hon väger 10 kg är det mycket? 14 veckor är hon

tacksam för svar
Citera
2011-07-08, 20:05
Bannlyst
Gå ut fler gånger med henne...

Gör ni några aktiviteter under promenaderna?
Citera
2011-07-08, 20:09
Medlem
Avantasias avatar
Som redan sagts, gå ut oftare men kortare stunder, gå ingen promenad utan ta henne till samma gräsfläck varje gång, distrahera henne inte med lek eller andra aktiviteter och beröm mycket när hon väl kissar/bajsar.
Citera
2011-07-08, 20:13
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Hej!

Vikten verkar helt ok. Valpar ska inte vara feta, man ska känna revbenen men dom ska inte synas.
Övervikt på valpar är inte bra i det stora hela när man tänker på knän höfter mm.

Vi ger mat 4 ggr/dag.
Valpar har snabb matsmältning så dom behöver äta ofta.
Var 4.e till 5:e timme är att rekomendera.

Det gäller att vara uppmärksam när det är dags att gå ut.
När dom sovit, ätit, lekt. Man brukar se när dom börjar vandra runt och lukta.
Då är det bara fort ut som gäller.
Hellre 8 gånger för mycket än 1 gång för lite.

Ett annat knep är att begränsa utrymmet ännu mer.
Lägga tidningar på hela golvet och ta bort en tidning varannan dag.
Då brukar dom lära sig att göra sina behov på tidningen.
Men det är ju inte vad man strävar efter.

Korta vänder ut massor med gånger är bättre än långa promenader (vilket inte heller är bra för lederna).

Vår valp på 11v är nästan helt rumsren.
Men då har vi varit som en hök på honom vid minsta tecken.
Nu går han fram till dörren när han vill ut.

Lycka till!!
Senast redigerad av shouldbetrusted 2011-07-08 kl. 20:17.
Citera
2011-07-08, 20:18
Bannlyst
Vi fick en hund för 5 år sedan, och gick ut 3-5 gånger per dag när den var valp vi sa även till den när den pinka/baja inomhus men på ett väldigt lugnt sätt.

Dock så tror jag att det är effektivare att ta ut den en jävla massa gånger dom första veckorna så att den hajjar direkt, en bekant var nästan ute 1 gång i timman dom första 2 veckorna och valpen fattade redan efter 1 vecka att det var där den skulle göra sina behov.
Citera
2011-07-08, 20:19
Medlem
Hej
Har ni haft valpen länge,eller är det ganska nytt för valpen?
Jag tycker att ni ska gå ut med den när den har sovit ,fått mat,lekt.
Sedan behöver ni inte gå så långt med hunden gå till ett ställe och var där en stund med hunden och låt den bara få nosa och va så ska ni se att den kommer att göra sina behov där.
När hunden känner sig trygg där.
Jag brukar säga att 0,5 -1kg i veckan är okej att gå upp men sedan beror det på hur hunden ser ut .
Det är bra att hunden är lite slimad när den växer än att den är för tung.
Jag tycker att det verkar okej med vad ni har stängt av.
Har själv en rottis hane på 19mån han är rätt stor väger ca 45 kg nu.
Sedan kan de ta ett tag innan den blir rumsren.Man brukar säga att hunden ska bli könsmogen först.
Lycka till med valpen.
Citera
2011-07-08, 20:28
Medlem
sam4ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avantasia
Som redan sagts, gå ut oftare men kortare stunder, gå ingen promenad utan ta henne till samma gräsfläck varje gång, distrahera henne inte med lek eller andra aktiviteter och beröm mycket när hon väl kissar/bajsar.

Min fru och mina söner går ut snabba rundor, vi har även en baksida som hon inte gör det på.
de gånger hon har kissat / Bajsat så får hon en leverbit och klappar och beröm
Citera
2011-07-08, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagiskaSvampens
Vi fick en hund för 5 år sedan, och gick ut 3-5 gånger per dag när den var valp vi sa även till den när den pinka/baja inomhus men på ett väldigt lugnt sätt.

Dock så tror jag att det är effektivare att ta ut den en jävla massa gånger dom första veckorna så att den hajjar direkt, en bekant var nästan ute 1 gång i timman dom första 2 veckorna och valpen fattade redan efter 1 vecka att det var där den skulle göra sina behov.

3-5 gånger per dag för en liten valp låter ju väldigt lite? Inte konstigt om den gör ifrån sig inne. Och du kan ju inte säga åt en valp som gör ifrån sig inne, när dom är så pass små kan dom inte hålla sig och gör den något inne är det för att DU inte har varit ute med hunden.
Citera
2011-07-08, 20:31
Medlem
sam4ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shouldbetrusted
Hej!

Vikten verkar helt ok. Valpar ska inte vara feta, man ska känna revbenen men dom ska inte synas.
Övervikt på valpar är inte bra i det stora hela när man tänker på knän höfter mm.

Vi ger mat 4 ggr/dag.
Valpar har snabb matsmältning så dom behöver äta ofta.
Var 4.e till 5:e timme är att rekomendera.

Det gäller att vara uppmärksam när det är dags att gå ut.
När dom sovit, ätit, lekt. Man brukar se när dom börjar vandra runt och lukta.
Då är det bara fort ut som gäller.
Hellre 8 gånger för mycket än 1 gång för lite.

Ett annat knep är att begränsa utrymmet ännu mer.
Lägga tidningar på hela golvet och ta bort en tidning varannan dag.
Då brukar dom lära sig att göra sina behov på tidningen.
Men det är ju inte vad man strävar efter.

Korta vänder ut massor med gånger är bättre än långa promenader (vilket inte heller är bra för lederna).

Vår valp på 11v är nästan helt rumsren.
Men då har vi varit som en hök på honom vid minsta tecken.
Nu går han fram till dörren när han vill ut.

Lycka till!!

vi är som hökar, men när hon börjar så lyfter vi upp henne och halvspringer ut, men då börjar hon inte om ute
Citera
2011-07-08, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sam4s
tjenare Fb

En liten underbar tik som längtat efter.
vi planera att skaffa hund för 5 år sedan, samtidigt som vår dotter föddes ( tredje barnet )
vi bodde i radhus med väldigt mycket grönområden, men så blev det inte av, sedan flytta vi till Lägenhet och då var det inte aktuellt.

men nu bor vi nybyggt med massa grön område igen då. så vi kollar runt lite till slut hitta "4de" barnet

jag växte upp med hund, men jag kommer ej i håg hur far o mor fick valpen rumsren.

vi går ut ofta, men inte så länge ( 30-40 ) min, men hon gör inget ute, men så fort vi kommer in gör hon både 1 & 2an. ( visst har hon kissat ute ett antal gånger, men det är mer inne än ute.

Några tips? vi har stängt alla rummen, hon har vardagsrum och toan, altan & köket att röra sig i. skall man avgränsa mer?

jag ger henne mat 3 ggr om dagen

kl 7 13 och kl 19. är det okej tider?
hon får 2dl foder som for gotta sig i A-fil.

hon väger 10 kg är det mycket? 14 veckor är hon

tacksam för svar

Vad härligt med en rottis tik, dom är underbara ju!
Att gå ut och GÅ i 30-40 min med en valp per gång låter lite mycket, eller du kanske menar att ni är ute bara och strövar runt och väntar på att den ska göra ifrån sig?
Fortsätt att gå ut med den när den ätit, lekt, sovit och när du ser att den är påväg att sätta sig, och gå till samma plats hela tiden, ibland kan det ta lite tid för valpen att förstå men det ger med sig! Man får kämpa på Och glöm inte att man inte får skälla på den om den gör ifrån sig inne!
Citera
2011-07-08, 20:42
Medlem
sam4ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surtanten61
Hej
Har ni haft valpen länge,eller är det ganska nytt för valpen?
Jag tycker att ni ska gå ut med den när den har sovit ,fått mat,lekt.
Sedan behöver ni inte gå så långt med hunden gå till ett ställe och var där en stund med hunden och låt den bara få nosa och va så ska ni se att den kommer att göra sina behov där.
När hunden känner sig trygg där.
Jag brukar säga att 0,5 -1kg i veckan är okej att gå upp men sedan beror det på hur hunden ser ut .
Det är bra att hunden är lite slimad när den växer än att den är för tung.
Jag tycker att det verkar okej med vad ni har stängt av.
Har själv en rottis hane på 19mån han är rätt stor väger ca 45 kg nu.
Sedan kan de ta ett tag innan den blir rumsren.Man brukar säga att hunden ska bli könsmogen först.
Lycka till med valpen.

har bara haft valpen sen i onsdags 6/7-11, så vi vet ju att hon är "rädd" otrolig för den nya miljön.
nu när det är fint väder så är man ju ute nästan jämt, hon går in och lägger sig och powernapar i 15 min.

det är ju ett hundstråk för många hundar runt huset, där har vi en anledning med tror jag.
jag torkar hellre upp kiss och bajs än att vara utan henne det kommer lösa sig, men man tror man har gjort fel när det händer.
så är det ju bara 2 dagar med.

tack för ett bra inlägg surtanten61
Citera
2011-07-08, 20:45
Medlem
sam4ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0description
Vad härligt med en rottis tik, dom är underbara ju!
Att gå ut och GÅ i 30-40 min med en valp per gång låter lite mycket, eller du kanske menar att ni är ute bara och strövar runt och väntar på att den ska göra ifrån sig?
Fortsätt att gå ut med den när den ätit, lekt, sovit och när du ser att den är påväg att sätta sig, och gå till samma plats hela tiden, ibland kan det ta lite tid för valpen att förstå men det ger med sig! Man får kämpa på Och glöm inte att man inte får skälla på den om den gör ifrån sig inne!

skall vara mer tydlig. vi är ute med henne så länge, hon sitter på rumpan halva tiden, vi rör oss på kanske 50 kvm ute. så vi går ej tur.
skäller gör vi inte, bara att torka upp och hoppas på att hon gör det ute nästa gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in